Hechting is belangrijk, maar soms beteken je meer dan je lief is. Moet je dan afstand nemen of juist niet? In het aprilnummer geven we tips. verder een artikel over TOS (taalontwikkelingsstoornis) bij peuters en de eerste editie van een serie over speels leren.
Hoe is het om in een vernieuwend kindcentrum te werken, waar de grens tussen kinderopvang en school niet bestaat? Charlotte Macias is medewerker in integraal kindcentrum Mondomijn in Helmond (onderdeel van Korein) en Qliq Primair Onderwijs. Hier worden 450 kinderen van nul tot dertien jaar opgevangen. Er zijn concrete plannen om de doorgaande leerlijn verder door te trekken en ook voortgezet onderwijs te gaan bieden. Een kennismaking met het IKC van de toekomst.
‘Ik werk 32 uur per week als hartfunctielaborant, mijn man werkt fulltime. We begonnen met oppas door opa en oma, maar dat liep niet soepel. We hadden meningsverschillen over de opvoeding. Het ging om kleine dingetjes, maar het zorgde wel voor irritaties en je wilt de relatie met je schoonouders goed houden.’
In de ideale werkomgeving is alles bespreekbaar. Een aanmerking op het gedrag van je collega is de gewoonste zaak van de wereld. Dit is wat ze noemen een ‘open aanspreekcultuur’. Op veel kinderdagverblijven is de sfeer niet zo open. Zonde, want juist als je elkaar kunt aanspreken op gedrag, leer je meer van elkaar en lopen irritaties minder hoog op. Feedback geven en krijgen is niet altijd makkelijk, maar je kunt het wel leren!
Kan de band tussen een kind en een pedagogisch medewerker té hecht zijn? Jacqueline Butti, al 27 jaar pm’er in de buitenschoolse opvang, vindt van wel en waarschuwde onlangs in een internetblog voor de gevolgen. Wij vroegen twee pedagogen om een reactie.
Betrap jij jezelf er ook wel eens op dat je in een gesprek met een kind niet goed aan het luisteren bent? Je bent alweer in gedachten bij praktische zaken, raakt afgeleid van wat er ergens anders in de ruimte gebeurt of krijgt het niet voor elkaar het verhaal van een kind serieus te nemen. Wil je beter naar kinderen luisteren? Neem jezelf dan het volgende voor.
De kinderopvangbranche staat met de harmonisatie en kwaliteitswijzigingen voor grote veranderingen. Maar ook voor ouders breken er nieuwe tijden aan. Vanaf 2020 krijgen zij te maken met een nieuw systeem voor kinderopvangtoeslag: de directe financiering. Wat gaat er veranderen?
Ongeveer 5 tot 7 procent van de kinderen heeft een taalontwikkelingsstoornis (TOS). Hoe herken je dit? En hoe kun je de taalontwikkeling van kinderen met TOS stimuleren?
‘Speels leren, lerend spelen’ is een scholingstraject voor pedagogisch medewerkers. De training gaat uit van drie ‘pedagogische posities’: nabij zijn, meespelen en leidinggeven. In deze serie belichten we ze één voor één. Dit is aflevering 1: nabij zijn.
Oudergesprekken: het kan soms een worsteling zijn. Zeker als je wat minder goed nieuws hebt en je zorgen over een kind met ouders wilt delen. Bij peuterspeelzaalorganisatie Spelenderwijs Utrecht hebben ze hun oudercommunicatie verbeterd door gesprekken voortaan in te steken als dialoog. Hoe dat werkt? Drie pm’ers vertellen.
Blijven leren over je vak wordt de komende jaren gemeengoed in de kinderopvang. De afgelopen twee jaar hebben ruim 1.500 pm’ers via een pilot kennisgemaakt met permanente educatie, een nieuwe manier van bijscholen. Maar waarom is een leven lang leren eigenlijk zo belangrijk?