Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Van werkdruk naar werkgeluk

Een fiets van de zaak, een abonnement op de sportschool of een teamuitje naar de Efteling. Kinderopvangorganisaties en leidinggevenden halen tegenwoordig van alles uit de kast om hun werknemers te behouden. Maar heeft het eigenlijk wel zin om je personeel te overladen met cadeaus en voordelen? Of kun je het misschien toch beter anders aanpakken?

Enjoyable time. Top view of a happy cute girl while lying on the fitness ball
Viacheslav Lakobchuk / stock.adobe.com

Selma Özkan is directeur van Kindernet en bestuurslid bij BK. Haar tip om medewerkers te behouden? ‘Laat blijken dat ze ertoe doen en van toegevoegde waarde zijn. Pedagogisch medewerkers kiezen voor dit werk omdat ze iets willen betekenen in het leven van kinderen. Ze zorgen voor het meest waardevolle wat er is. Maak ze er iedere keer weer van bewust dat wat ze doen impact heeft. Dat gaat veel verder dan af en toe een cadeautje of een compliment geven.’

Maak medewerkers bewust

Selma stuit nog vaak op medewerkers die veel te bescheiden zijn. ‘Als ik weer eens doordraaf over de invloed die ze hebben op de kinderen, kijken sommigen me wazig aan. “We doen toch gewoon ons werk? Dat is toch normaal?”, zeggen ze dan. Dat klopt natuurlijk, maar het is goed om je daar als pedagogisch medewerker heel bewust van te zijn. Want als je weet welke invloed je hebt op de maatschappij, word je ook gelukkiger in het werk.’

Minder werkdruk, meer werkgeluk

En dat is ook waar Selma naar streeft. ‘We willen graag dat pedagogisch medewerkers minder werkdruk ervaren en in plaats daarvan meer werkgeluk. Dat medewerkers met een doel wakker worden in de ochtend. Dat ze weten waarom hun werk belangrijk is, waardoor ze langer voor je blijven werken en het ziekteverzuim omlaag gaat.’

Verkiezing

Selma zoekt naar allerlei nieuwe manieren om haar waardering te tonen – en daarbij haalt ze alles uit de kast. ‘Zoals ik al vertelde, wil ik mijn medewerkers laten beseffen hoe belangrijk ze zijn voor de maatschappij. Dit jaar organiseerde ik daarom voor het eerst een wedstrijd: de verkiezing van de pedagogisch medewerker van Kindernet. Collega’s en ouders mochten stemmen op hun favoriete pedagogisch medewerker. Jezelf nomineren? Dat mocht natuurlijk niet.’

Selma Özkan is, naast directeur van Kindernet en bestuurslid bij BK ook een van de sprekers op het congres Werkgeverschap in de Kinderopvang op 4 april 2025. Meer info en aanmelden >>>

Elkaar nomineren

Volgens Selma was het een bijzondere ervaring. ‘Vooral omdat sommige locaties besloten niet mee te doen. Hun reden? “We zijn allemaal even belangrijk, niemand is beter dan de rest.” En daar hebben ze natuurlijk gelijk in’, zegt Özkan. ‘Maar dat was niet het doel van deze wedstrijd. Ik wilde juist dat collega’s elkaar zouden nomineren en erbij zouden vertellen waarom. Bijvoorbeeld omdat iemand fantastisch kan voorlezen of eindeloos geduld heeft met de kinderen.
Tijdens het proces viel me op hoe bescheiden pedagogisch medewerkers zijn. Té bescheiden, als je het mij vraagt. Bij een bank zou iedereen vooraan staan om elkaar te nomineren of om te vertellen waarom hun werk onmisbaar is. Maar pedagogisch medewerkers denken al snel: doe maar gewoon, dat is al bijzonder genoeg. Dat maakt ze prachtig, maar soms ook een beetje onzichtbaar – en dat wil ik doorbreken.’

Van vrijwilliger tot professional

Naast aandacht voor de huidige medewerkers, zet Kindernet zich in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Selma vertelt trots over statushouders die bij hen een vrijwilligersplek vonden. ‘We hebben mensen aangenomen die nauwelijks Nederlands spraken en hen geholpen om niveau één, twee, drie en zelfs vier te behalen.
Nu werken ze bij ons en maken ze impact op kinderen én hun eigen leven. Daarnaast heeft dit ook impact op de huidige medewerkers. Ze zien dat we veel meer zijn dan een kinderopvangorganisatie, maar echt van toegevoegde waarde zijn voor de maatschappij. Ze zien ook dat als je iets wilt, je dat kunt bereiken en moet geloven in je eigen kracht.’

Doorgroeien
Selma zet in op kansen en groei binnen het bedrijf. ‘Ik heb alle locatiemanagers gevraagd om binnen hun teams iemand aan te wijzen die als brug kan fungeren tussen het team en het management. Iemand die de regels kent, deze op de juiste manier uitvoert, Kindernet kan vertegenwoordigen en vooral de ambitie heeft om door te groeien’, vertelt ze. ‘Deze medewerkers worden ambassadeurs genoemd. Ze vormen een talentvolle groep met potentie om door te stromen naar functies als locatiemedewerker.’

Praktisch en laagdrempelig leiderschap
Selma staat bekend om haar praktische, persoonlijke aanpak. ‘Ik geloof niet in grote woorden of ingewikkelde plannen. Het draait vaak om luisteren en direct handelen,’ zegt ze. Een voorbeeld hiervan zijn de pasta-avonden die ze regelmatig organiseert. Samen met een pedagogisch medewerker schuift ze aan om te eten en te praten. ‘Iedere keer is dat weer iemand anders uit het bedrijf. Zo hoor ik wat er speelt en wat beter kan.’
Soms zijn het kleine dingen die veel impact hebben. ‘Laatst vertelde iemand over een rolgordijn dat al tijden kapot was. De volgende dag heb ik direct een klusjesman geregeld. Het oplossen van zulke praktische zaken laat zien dat je als werkgever betrokken bent, en dat voelen medewerkers ook.’

Passie en verbinding
Voor Selma draait kinderopvang om meer dan alleen de dagelijkse gang van zaken. ‘We werken met het meest waardevolle wat er is: kinderen. Als je als werkgever weet over te brengen hoe bijzonder dat is, geef je medewerkers een reden om trots te zijn op hun werk. Die trots is uiteindelijk de sleutel tot het behouden van goede mensen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.