Luk Dewulf is een Vlaamse talentencoach en auteur. Hij staat bekend om zijn expertise in het ontdekken en ontwikkelen van talenten en het bevorderen van werkgeluk. Waar veel mensen talent associëren met uitblinken of de allerbeste zijn, zoals een topkok of topsporter, ziet Dewulf het anders.
‘Veel mensen denken dat slechts een klein percentage van de samenleving écht talent heeft,’ zegt hij. ‘Dan hebben ze het over een kleine groep mensen, zo’n tien procent van de samenleving, die zichzelf een talent mag noemen. Ik heb een hele andere betekenis voor ogen, want iedereen heeft namelijk een talent. Het draait niet om uitzonderlijke prestaties, maar om wat jou van nature energie en voldoening geeft.’
Welke activiteit gaat je moeiteloos af?
Dewulf heeft dus meer een inclusieve kijk op talent. ‘Iedereen heeft bij de geboorte iets meegekregen. Iets waar je goed in bent. Dat betekent niet dat je de allerbeste bent, maar dat deze activiteit iets met je doet. Het gaat moeiteloos, je batterij laadt ervan op en je bent er helemaal authentiek jezelf bij.’
Stel jezelf drie vragen
Maar hoe kom je erachter wat dit talent dan is en hoe zet je het vervolgens in? Volgens Dewulf kun je aan de hand van drie gemakkelijke vragen al achterhalen wat je talenten zijn. ‘Dat zijn de volgende punten: Wanneer vliegt bij jou de tijd? Wat ben je dan aan het doen? En waar haal je voldoening uit?’ Het kan zijn dat dit bij jezelf herkent als je een boeiend gesprek hebt met een ouder, of wanneer je een verhaal voorleest aan de kinderen.
Lijst met talentwoorden
Om ieders talent inzichtelijk te maken heeft Dewulf, samen met collega’s, na honderden gesprekken, een lijst met 39 talent-woorden opgesteld. ‘Denk aan de bezige bij, iemand die graag met nuttige zaken bezig is, of de buikdenker, die intuïtief nadenkt en snel verbanden en patronen ziet. Deze en nog vele andere woorden maken het voor mensen gemakkelijk om te achterhalen welke talenten ze bezitten. Volgens Dewulf is het niet zo dat er één woord is dat het beste bij je past. ‘De meeste mensen kiezen ongeveer 15 woorden uit de lijst.’
Talent herkennen en inzetten is beter voor de gezondheid
In de kinderopvang wordt vaak gewerkt onder hoge druk. Bewustzijn van eigen talenten kan daar verandering in brengen. ‘Allereerst is het belangrijk dat pedagogisch medewerkers weten welke talenten ze hebben. Als ze hun talenten vervolgens bewust inzetten, zien we dat ze minder stress ervaren, waardoor er minder kans is op uitval,’ legt Dewulf uit. ‘Mensen gaan beter om met uitdagingen, worden rustiger en blijven gezonder. Als een medewerker zijn talent optimaal inzet, heeft dit direct invloed op de werkvloer. Het creëert een positievere dynamiek, minder verzuim en een lagere werkdruk voor het hele team.’
Van bewustwording naar actie
Dewulf geeft workshops aan verschillende organisaties waarin pedagogisch medewerkers hun talenten leren kennen. De deelnemers kunnen opgedane kennis ook weer gebruiken in het werk met de kinderen. ‘Omdat medewerkers erachter komen wat hun eigen talent is, gaan ze deze ook herkennen bij anderen. Zo gaan ze ook beter inzien welke talenten de kinderen allemaal hebben.’ vertelt Dewulf.
Daarnaast hebben de workshops volgens Dewulf ook een positieve impact op het teamgevoel. ‘Vanwege hun inzicht in hun eigen talent, begrijpen ze collega’s met een ander talent vaak beter. Verschillen worden meer gewaardeerd en spanning of irritatie op de werkvloer wordt hierdoor minder. Het benoemen van hun eigen talent geeft medewerkers ook zelfvertrouwen om met positieve energie de goede richting op te gaan.’
Minder stress, meer werkplezier
Volgens Dewulf gaan mensen die onder spanning staan hun eigen talenten vaak overdrijven. ‘De bezige bij wordt bij een te hoge werkdruk een kip zonder kop. Diegene neemt dus onvoldoende tijd voor zichzelf. En de ideeënfontein, die normaal bruist van de creatieve oplossingen? Die zal bij hoge werkdruk het overleg te onpas onderbreken met een idee. Door je bewust te zijn van je eigen talenten en die van anderen, leer je die balans te bewaren.’
Die talentoverdrijving kan voor leidinggevenden ook een herkenning zijn om het talent van hun medewerkers te ontdekken. Zien ze dat iemand bij hoge werkdruk overal fouten ziet, ook al zijn ze klein of onbelangrijk? Dan weet je dat je waarschijnlijk te maken hebt met de foutenspeurneus: Iemand die heel goed is in het ontdekken en aanwijzen waar het mis gaat. Goed om te weten, dan kun je deze medewerker verder helpen en inzetten op een manier die bijdraagt aan het team. Het gaat er niet om dat je mensen in hokjes plaatst, maar dat je ze ondersteunt in iets waar ze van nature goed in zijn.’