Praten met kleintjes stimuleert hun taalontwikkeling beter dan voorlezen. Toch gebeurt dit in de praktijk niet altijd. Als pedagogisch medewerkers met jonge kinderen praten, dan gaat het al heel snel over het hier en nu. Hoe breng je verdieping aan in de communicatie met dreumesen en peuters?
Dorian
Mooi artikel bruikbare tips. Ik voel wel de behoefte om te reageren op de ‘controledrift’. Ik snap erg goed dat pedagogisch medewerkers de controle willen behouden; de kinderopvang ligt onder een vergrootglas. Voor de medewerkers die dagelijks werken met kinderen onder steeds zwaarder wordende omstandigheden (weinig tijd om te overleggen en te reflecteren, contact onderhouden met kritische ouders, etc.) kan een fout grote gevolgen hebben. Ik vind het dan ook niet reëel alleen te zeggen dat de pedagogisch medewerkers de controle los moeten laten. Help pedagogisch medewerkers inzien wat zij nodig hebben meer op kinderen te vertrouwen (Video interactiebegeleiding is een mooi middel). Verder is het ook van belang dat ouders ook meer op kinderen durven te vertrouwen zodat de opvoeding thuis en op de kinderopvang goed bij elkaar aansluiten.