Onderwijsprogramma's die zich richten op peuters en kleuters, zoals Vroeg- en Voorschoolse Educatie, leiden niet tot betere schoolresultaten. Dat concluderen sociologen Inge Bruggers en Maurice Gesthuizen en onderwijskundige Geert Driessen in een onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen.
De
Ik heb zelf ook met een VVE programma gewerkt en vond het ook niet echt deugen. Ieder kind ontwikkeld anders en daarnaast kan de ene ontwikkelingsdomein meer uitsteken dan de ander. Dat hoeft niet per definitie te beteken dat, dat kind meteen een achterstand heeft. Wat betreft taal ligt het inderdaad aan de thuissituatie icm eigen ontwikkeling. De overheid zou meer het accent op hun talenten moeten leggen en compenseren met hun zwaktes. En niet een hoge druk leggen op de kinderen met zo’n zware programma wat ook echter positieve aspecten heeft. Niet alles is nadelig.
Ik ben het eens met M.E. Carels. Wat zeggen die CITO scores nou eigenlijk, nu de onderbouw van het basisonderwijs de eisen aan jonge kinderen zo opgeschroefd heeft de laatste jaren? Anderzijds denk ik dat we ook in de gaten moeten houden dat er wel degelijk groepen kinderen zijn die zich niet vanzelf goed ontwikkelen, simpelweg omdat er in hun thuissituatie niet aan de randvoorwaarden wordt voldaan. Met name kinderen die thuis geen of alleen gebroken Nederlands horen, en daarbij ook in hun moedertaal niet of nauwelijks gestimuleerd worden, noch in andere ontwikkelingsgebieden. Ik denk dat alles wat deze kinderen aan taal meekrijgen meehelpt voor hun start op school. Maar laten we ook eerlijk zijn: welk programma je ook aanbiedt, helemaal compenseren voor een thuissituatie waarin een kind nauwelijks gestimuleerd wordt, kun je gewoon niet.
Het is niet alleen in de antroposofische kinderdagverblijven die niet met een VVE programma werken,wij werken ook niet met VVE het gaat erom dat je ziet wat er in een kind omgaat en wat het nodig heeft om te kunnen ontwikkelen. Wanneer je goed naar het kind kijkt zie je dat het kind vanuit zich zelf leert en waar het nodig is begeleidt je. Juist om te zorgen voor een goede vertrouwde basis daar van uit zal een kind ontwikkelen. De rol van Pmer is belangrijk maar dat hoeven niet speciaal HBOers te zijn. Een kind moet zich gehoord voelen dit doe je om te reageren op het kind wanneer je dit als een natuurlijk iets toepast sluit en vul je aan op alle ontwikkelingsgebieden.
Ik ben het ook helemaal eens met Sieneke Goorhuis.
Zij heeft bij mij voor inspiratie en bevestiging gegeven dat de ontwikkeling bij het kind zelf begint. En het is zeker jammer dat er zoveel geld aan uitgegeven is. Wij als kinderopvang organisatie hebben deze training ook moeten volgen omdat het verplicht gesteld zou worden. Nou tot op heden is dat niet zo. Wat onze ondervinding was van de training vve dat we eigenlijk met de dezelfde doelstelling werkzaam zijn. Maar dan zonder programma,s en scores. Maar door bewust met de kinderen om te gaan worden alle ontwikkelingsgebieden geprikkeld en aangemoedigd.
Arianne van der Werf-Domen Kleinschalig kinderopvang Jeremina
Dit is, net als bij het BKK gedoe, al weer een voorbeeld van hoe weinig de overheid last wil hebben van kennis en wetenschap. Het is toch bizar om onmiddellijk te roepen dat het niet ter discussie staat. Natuurlijk staat het wel ter discussie, namelijk bij deze. En als ze dat niet begrijpen, tsja dan is er niets aan te doen, want vve werkt ook voor hun niet meer.
‘Het ministerie van Onderwijs laat desgevraagd weten dat de programma’s bij hen niet ter discussie staan’ !? Een schoolvoorbeeld van struisvogelpolitiek en een enorme verspilling van gemeenschapsgeld. Gemiddeld 400 miljoen per jaar maal 12 – de VVE begon in 2002 – komt neer op 5 (vijf) miljard euro!
Het is ronduit schandalig dat er zóveel belastinggeld wordt weggegooid aan allerlei VVE programma’s die geen enkel effect sorteren. Ik ben het van harte met Sieneke Goorhuis en Hennie de Gans-Wiggermans eens dat het allemaal om geld draait en vooral om mensen die zo een flinke geldbuit binnenscharrelen met inferieure VVE programma’s. Het werkt niet bij kinderen omdat de kíjk op kinderen en hun ontwikkeling niet deugt. De aanbieders van al die programma’s hebben totaal geen verstand van het jonge kind en op welke wijze het eigenlijk léert tijdens zijn opgroeien. Ik zou een dringende oproep willen doen aan de Overheid: ga eens te rade bij de antroposofische kinderopvanginstellingen en peuterspeelzalen! Ik ben van harte bereid om hen de ogen te doen openen wat het kind in wezen ìs en op welke wijze het zich het beste kan ontwikkelen op allerlei gebieden, waaronder natuurlijk ook het taalgebied.
Josien Voorthuis, Antroposofisch kinderdagverblijf Het Kleinhuys te Arnhem
Sieneke Goorhuis zegt al lange tijd dat VVE niet werkt bij jonge kinderen. Maar de trein staat op de rails en moet rijden. Er is teveel geld ingestoken om het stop te zetten. Het gaat niet om kinderen maar zoals bijalles om geld
Ik vraag me af of je naar cito scores moet kijken of naar leerwinst van de individuele kinderen om iets te zeggen over effectiviteit van VVE!