Dertien wetenschappers bogen zich, in opdracht van Childcare International, over de vraag wat een ideaal opvoed- en onderwijsklimaat is voor kinderen van 0-12 jaar. Zij pleiten voor twee afzonderlijke ontwikkelplannen voor de kinderopvang en het onderwijs die vloeiend in elkaar overlopen. ‘De basisschool moet oppakken wat er in de voorschool is ontwikkeld, anders verdwijnt het effect.’
Het
Bij mij kwam ook een gedachte op, namelijk die aan de antroposofische visie op de ontwikkeling van kinderen. Daarin wordt ook gewerkt met perioden van 7 jaar. (0-7; 7-14 en zo verder).
Onderbrengen onder één bestuur is een goed idee waar overigens ook op kleine schaal mee geëxperimenteerd wordt. De moeilijkheid zit in het feit dat kinderopvang niet makkelijk onder te brengen is bij de scholen. Ontwikkeling van het jonge kind (0-4) is echt een andere tak van sport dan kinderen vanaf 4. Het is een gemiste kans de opgedane expertise (in praktijk en wetenschap) van de kinderopvang ondergeschikt te maken aan het onderwijs. Ik zeg; gelijkwaardig instappen, samen een visie vanuit het perspectief van het kind bepalen (i.t.t. denken vanuit het instituut) en samen iets nieuws opzetten.
Ja, het gaat ook zo lekker met het onderwijs in Nederland…..
Breng de kinderopvang op de lange termijn onder bij de scholen. Haal daar de expertise in huis en laat hen het regelen.
Na het lezen kreeg ik even een wild idee. Waarom start de overheid niet gewoon zijn eigen kinderopvang, zoals zij ook het onderwijs al in portefeuille hebben? Lekker alles onder hetzelfde bestuur, met dezelfde eindverantwoordelijke en alles uit dezelfde portemonnee?