'In veel peuter- en kleutergroepen met VVE wordt ten onrechte een onderscheid gemaakt tussen spelen en leren', vindt Annerieke Boland, lector Jonge Kind aan de hogeschool iPabo. Zij is geen voorstander van 'lesjes aan tafel' voor peuters en kleuters. Dit zegt Boland in haar lectorale rede.
De
Mogen kinderen nog kind zijn? De eisen die momenteel aan kinderen gesteld worden, worden steeds hoger. Geen wonder dat er steeds meer kinderen zijn die dyslectie of dyscalculie hebben en dat kinderen steeds ‘drukker’ worden. Ze moeten presteren, presteren, presteren en loopt hun ontwikkeling niet helemaal zoals de middellijn aangeeft dan hebben ze een achterstand.
‘Levensecht Leren’ heeft ook mijn voorkeur en niet alleen voor deze jonge kinderen. In iedere leersituatie wordt kennis en vaardigheid het best opgenomen als deze daadwerkelijk wordt toegepast. Leren omdat je nu eenmaal moet leren ervaar ik deprimerend. Een mooi voorbeeld hiervan: een schoen in de groep zetten met een bordje ‘schoen’ erbij. Ga je schamen!
Ga ook eens kijken bij de preschool van het engelse curriculum. Die doen dat op een hele fijne manier. Speels, uitdagend en leerzaam zonder dat het op lesjes lijkt.
Bovenstaande visie kregen wij ruim 30 jaar geleden al mee vanuit de KLOS (kleuterleidster opleiding). Hier was onze hele opleiding op gebaseerd. Misschien is het zo gek nog niet om die opleiding weer nieuw leven in te blazen.