Hoe effectief is vroeg- en voorschoole educatie (vve)? Het afgelopen jaar heeft BOinK aan hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink gevraagd om alle bekende onderzoeken van de afgelopen vijftien jaar naar de effectiviteit van vve-programma's te onderzoeken.
Al
Om voor mij duistere redenen vindt Boink het nodig om VVE in een kwaad daglicht te zetten. Ze huren er zelfs een wetenschapper voor in om hun mening kracht bij te zetten.
Onderstaand stukje komt van de website van het NJI.
Gaan we VVE nu weer omarmen??
**********************************************************
Vve heeft meeste effect in gemengde groep
26 oktober 2015
Het handelen van de beroepskracht en de groepssamenstelling blijken bepalend te zijn voor het effect van voor- en vroegschoolse educatie (vve) op de ontwikkeling van deelnemende kinderen. Dat schrijft Annika de Haan in het proefschrift waarop ze 28 oktober promoveert aan de Universiteit Utrecht.
In Utrechtse wijken werd een experiment uitgevoerd waarbij ook kinderen die niet tot de doelgroep behoren deelnamen aan de voorschool. De kinderen ontwikkelen zich sneller in gemengde groepen dan in niet-gemengde groepen. Het positieve effect van gemengde groepen lijkt vooral te verlopen via interactie met groepsgenoten. Verder laten kinderen een snellere ontwikkeling zien in groepen waar de beroepskracht veel ontwikkelingsstimulerende activiteiten aanbiedt en begeleidt.
De Haan beveelt aan om in kleine groepen te werken. Kinderen kunnen daarin makkelijker zelf verbaal bezig zijn en de beroepskracht kan makkelijker activiteiten aanpassen aan het ontwikkelingsniveau van de kinderen. Ze pleit ook voor continue professionalisering van beroepskrachten in de vve, bijvoorbeeld door coaching.