Home 2018

Laatste artikelen

Wie maakt de mooiste drol?

Klei is natuurlijk een heerlijk materiaal om een fantastische drol te draaien. Zoals bij elke creatieve activiteit: het gaat om het kneden en spelen, niet om het resultaat

Een rugzak vol ervaring

Elk kind maakt zelf een herinneringsrugzakje. Als je zes of acht jaar hebt geleefd, heb je al allerlei ervaringen. Misschien had je een lieve oma, die is gestorven. Je hebt een tand verloren of je hebt je arm gebroken tijdens het leren fietsen.

Haarspeldbochten maken

Zet buiten een parcours uit met lint of touw met superscherpe haarspeldbochten. Laat de kinderen met fietsjes, karretjes, steppen, maar ook hinkelend, huppelend, hollend en dansend het traject afleggen.

Creativiteit met doppen en schillen

Zonde om al die mooie schillen en doppen zomaar weg te gooien. Verzamel ze tot het eind van de week in droge open bakjes en ga er dan mee aan de slag.

Toilet kunst

De oudste kinderen maken leuke toiletkunst zodat de kinderen iets te zien hebben als zij op het toilet zitten. Een collage van plassende dieren, plaatjes die je kunt vinden op internet.

Vette Voorjaarsschoonmaak (8+)

Kun je schoonmaken, poetsen en schrobben ook echt leuk maken? Wel als je een Vette Voorjaarsschoonmaak houdt, waarbij je alle registers opentrekt. De bso-kinderen leren niet alleen dat schoonmaken nu eenmaal bij het dagelijks leven hoort, maar ook dat het erg plezierig kan zijn als je het samen doet.

Wie ben ik? (8+)

Voor 8-plussers wordt de eigen identiteit belangrijker. Kinderen met een migrantenachtergrond zien de verschillen met hun leeftijdsgenootjes en jongens en meisjes vinden elkaar plotseling ‘stom’. Je wilt bij de groep horen, maar soms lukt dit gewoon niet. Dit is ook een leeftijd waarbij sommige kinderen als buitenbeentje worden beschouwd. Als je er als bso niet goed op let, kan pesten ontstaan. Tijdens een workshop Wie ben ik gaan kinderen positief naar zichzelf kijken en maken zij een presentatie. Voorop moet staan: je bent prima zoals je bent.

In andermans schoenen (8+)

Stap eens letterlijk in andermans schoenen. Je outfit laat zien wie je bent. Je kunt met je kleding en schoenen laten zien wat je smaak is, maar wat je aantrekt, is ook vaak functioneel. De een draagt misschien een leren jasje om stoer te zijn, de ander omdat het warm en winddicht is op de motor. Een kind draagt andere kleding dan een oude dame en een verpleegkundige heeft niet dezelfde outfit als een politieagent. Sommigen dragen een bril, gehoorapparaatjes of een brace aan hun been omdat ze die gewoon nodig hebben. Gebruik allerlei outfits en accessoires voor rollenspellen. Het idee: leef je in iemand anders in.

‘Kwistig kwasten (8+)’

Schilderen geeft veel voldoening, daarom vinden kinderen het leuk om te doen. Met een flinke roller en een royale bak verf tover je in een middag een hele muur om in een nieuwe kleur en creëer je een totaal andere sfeer. Zijn er in de bso schilderklussen? Betrek er de kinderen bij en maak er een uitdagend en creatief project van.

‘Vergroot en verklein! (8+)’

Waarom vinden we poppenhuizen zo leuk? Of Madurodam; onze wereld in miniatuur? Tegelijkertijd vinden we het ook grappig als we over de A44 in de buurt van Leiden rijden en de enorme menselijke figuur zien zitten van museum CORPUS. Een klein voorwerp uitvergroot zien of juist iets groots als een maquette, doet iets prettigs met onze hersenen. Verdeel de groep in ‘Vergroters’ en ‘Verkleiners’ en ga aan de slag.
Nieuwsbrief Abonneren