Alle peuters in Rotterdam kunnen vanaf hun tweede levensjaar naar school. Tot hun vierde jaar worden ze dan spelenderwijs klaargestoomd voor de basisschool in groep 0. Op die manier moeten kinderen beter aansluiting vinden in het basisonderwijs en wil onderwijswethouder Hugo de Jonge achterstanden in het onderwijs voorkomen.
Dat
Met zijn nieuwe plannen laat Diederik Samsom blijken dat hij het jonge kind minacht. Eens te meer blijkt uit deze plannen weer dat het om de centen gaan; een kind moet vanaf zijn 2e levensjaar al ‘klaargestoomd worden’ om een bruikbaar en inzetbaar, euro’s opleverend onderdeel van de samenleving te worden…..
‘Ontwikkelrecht voor alle peuters’, wat is dat voor flauwekul? Je geeft een kind alle ontwikkelrecht door hem lief te hebben, goed te voeden en te verzorgen en vooral gewoon vrij te laten in zijn spel en hem daarvoor alle ruimte (letterlijk en figuurlijk) te geven. Niet door hem te sturen of allerlei slinkse ‘lesjes’ te verpakken in de zogenaamde ‘vroeg-en-voorschoolse-educatie’. Alle plannen ten spijt: Het gaat niet werken! Nooit! De peuter verandert niet. Hij is wat hij is, en hij moet spelen; nabootsend; ongestuurd en ongedwongen.
Ik begrijp de reactie van dhr./mw. Luyben, klaar gestoomd worden klinkt erg schools, te school voor deze groep jonge kinderen. Echter is het artikel wordt mijns inziens juist de nadruk gelegd op het ontwikkelrecht van alle peuters en dat leren spelenderwijs moet gebeuren.
Al met al een goede ontwikkeling, we moeten elkaar wel scherp houden dat we peuters niet in een schoolsysteem proppen (door te gaan toetsen). Maar als alle peuters al spelend vroeg in aanraking komen met school dan is dit positief.
Lees ik dat goed klaar gestoomd. Ik vind dat een kind ook nog kind moet kunnen zijn. Alles moet maar snel snel snel. Soms gaan we te ver hier in Nederland. We gaan kapot aan al die regels.