Het in Amerika veelgebruikte instrument Bailey-III is geschikt gemaakt voor gebruik in Nederland. Met de test is het mogelijk om de cognitieve, motorische en de taalontwikkeling van baby's, dreumesen en peuters te beoordelen.
Het
Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan
Login of Maak een account aanHet
Veelgestelde vragen
E-mail: KinderopvangTotaal
Klantenservice: 030 – 638 3736
Colofon
Voordat dergelijke testen echt in gebruik worden genomen, worden ze eerst uitgebreid onderzocht bij zeer veel kinderen. Daarbij wordt o.a. onderzocht of de test wel meet wat we willen weten, en niet iets anders zoals het al dan niet coöperatieve karakter van de kinderen. Verder heeft de testuitslag alleen waarde als hij is afgenomen door iemand die daarvoor geschoold is. Als de Baley III ingevoerd wordt in Nederland kan de kinderopvang ouders ook doorverwijzen om deze test te laten afnemen, het lijkt me niet goed als PM’ers dit zelf gaan doen.
En waarom we jonge kinderen testen? Hoe jonger we signaleren dat ontwikkeling niet normaal verloopt, hoe eerder en effectiever we het kind kunnen helpen en mogelijk blokkades wegnemen! Hoe langer een ontwikkelingsgebied stagneert, hoe moeilijker het opgelost kan worden.
Zo’n test zegt volgens mij meer over het cooperatieve karakter van een kind, dan over de ontwikkeling. Je ziet de speelsheid in het filmpje waardoor ze testjes niet volgens norm uitvoert.
Daarnaast begrijp ik niet waarom zo’n kind aan een tafel gezet wordt op een stoel voor volwassenen …
Een dergelijke test is geschikt voor ‘verdiepend’ onderzoek. Het is net als de Cito-toets een momentopname. Het zegt niets over wat het kind wel en niet verder helpt. De uitslag is afhankelijk van hoe bereid het kind is om mee te werken in een testsituatie. Dat kan betekenen dat een test opnieuw uitgevoerd moet worden, of dat er wat anders uit komt dan de pm’ers of ouders op basis van gedrag thuis verwachten.
In een kinderdagverblijf vind ik een observatiesysteem dat de pm’er goed ondersteunt bij het beoordelen of het eigen aanbod de ontwikkeling van de kinderen voldoende ondersteunt belangrijker en beter passen. Is het oordeel ’twijfel’of dat zo is, dan is evaluatie van het aanbod / de aanpak binnen het team belangrijk. In bepaalde situaties kan verdiepend onderzoek naar de ontwikkeling van het kind met bijv. de Bayley III zinvol zijn. Daarom heb ik in mijn onderzoek naar het observatiesysteem GOLD 0-6 ook die test gebruikt.
Mijn dochter vond het overigens wel heel leuk om te doen? dus daar maak ik me geen zorgen over!
Dit soort testen wordt ook in het ziekenhuis gebruikt om de ontwikkeling van te vroeg geboren of gehandicapte kinderen te onderzoeken. En bij kinderen met veen zorgelijke start met mogelijke beperkingen tot gevolg. Daar worden ze echter wel uitgevoerd door universitair geschoolde artsen! Of dit nou een taak is voor de kinderopvang….. Ik denk persoonlijk van niet.
Waarom moeten zo’n jonge kinderen op deze wijze beoordeeld worden? Ze zijn nog volop in ontwikkeling. Geef ze die kans!!
En dan de manier waarop. Het kind zit op een stoel voor een volwassene en heeft geen goed overzicht op de tafel. En alles moet precies volgens de richtlijnen van de volwassene. Eigen inbreng wordt afgebroken. Ik vind het walgelijk.