Deze vragen horen we steeds vaker terugkomen. Want de pm’ers zijn toch al goed in hun werk? Ze hebben een gedegen vooropleiding, vaak aangevuld met cursussen en workshops. Tel daar jarenlange ervaring en grote betrokkenheid bij de kinderen bij op en zie; hier staat een geweldige pedagogisch medewerker! In veel gevallen is dat natuurlijk ook zo, maar werken met kinderen blijft mensenwerk. De ene groep kinderen is de andere niet. Een groep drukke jongens van dezelfde leeftijd geeft bijvoorbeeld een hele andere dynamiek dan een verticale groep met een aantal baby’s. Ook elke pedagogisch medewerker zit anders in elkaar: waar de één een belemmering ziet, ziet de ander een uitdaging. Hoe gaat jouw organisatie daarmee om? Worden je medewerkers uitgedaagd door jou als leidinggevende? Krijgen zij wel eens feedback van een collega? Of geeft de pm’er zelf wel eens aan dat ze het gevoel heeft dat een situatie beter of anders aangepakt had kunnen worden? Of denk jij dat er méér te halen valt uit bijvoorbeeld de voorleesmomenten?
Coaching voor persoonlijke groei
Coaching kan hierbij goed werken. De pedagogisch medewerker krijgt inzicht in de eigen kracht en belemmeringen. Door coaching ziet de medewerker weer meer uitdaging in het werk, gaat zich bewuster afvragen wat ze wil bereiken met kinderen en hoe belangrijk haar rol daarbij is. De medewerker krijgt zicht op hoe je kansen grijpt om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren, maar ook de eigen ontwikkeling. Door bewustwording van pedagogisch handelen, ontwikkelt de medewerker zich als professional en wordt steeds meer de partner van ouders in de opvoeding.
Coaching voor teamgroei
Naast persoonlijk functioneren kan coaching ook ingezet worden voor een teamvraag. Een voorbeeld hiervan is: hoe kunnen wij betere begeleiding bieden bij het toenemende aantal kinderen met een taalachterstand? Of, hoe kunnen wij beter aansluiten bij de overgang van kinderopvang naar de basisschool? Door een gemeenschappelijke vraag te stellen, werk je gezamenlijk aan een andere manier van werken en aan een betere kwaliteit van je team.
Hoe bepaal ik de coachingsvraag?
Een manier om tot een goede coachingsvraag te komen is bijvoorbeeld: Is mijn team multi-inzetbaar? Wat als bijvoorbeeld de groepssamenstelling ineens drastisch wijzigt? En zijn de medewerkers daar wel voldoende in gespecialiseerd? En weet ik als leidinggevende eigenlijk wel waar de ambities liggen van mijn team?
Hoe vind ik de juiste pedagogisch coach?
Je kunt ervoor kiezen intern een medewerker op te leiden tot pedagogisch coach of een externe coach in te huren.
Er zijn diverse organisaties en ook veel ZZP-ers die coaching aanbieden. Doordat deze coaches bij verschillende organisaties over de vloer komen, begrijpen ze verschillende situaties. Soms wordt sowieso de voorkeur gegeven aan een externe coach; bijvoorbeeld in de situatie dat de eigen interne coach ook de leidinggevende is. Soms voelt dat voor de pedagogisch medewerker niet prettig; veel medewerkers geven aan het juist fijn te vinden om met een externe, onafhankelijke coach te werken.
Waarom zou je voor coaching van Impact kiezen?
•Impact biedt coachingstrajecten op maat
• Ervaren coaches die zelf uit de kinderopvang komen
• De uren worden vastgelegd t.b.v. de inspectie
• Impact biedt de training “pedagogisch coach” waarbij je in 3 dagdelen gekwalificeerd wordt tot pedagogisch coach en je voortaan zelf de coaching van je medewerkers kunt verzorgen
Ben je nieuwsgierig geworden naar Impact? Check hier de website.