Dat voorlezen belangrijk is, hoef ik vaak op kinderdagverblijven niet meer uit te leggen. Wel hoe je goed voorleest en welke boeken je daarbij gebruikt. Het aanbod is zo groot, dat ook pedagogisch medewerkers daar soms in verdwalen. Daar help ik als voorleesconsulent BoekStart in de kinderopvang graag bij.
De boekencollecties die ik aantref op kinderdagverblijven zijn heel verschillend: van een kast vol boeken tot een paar verdwaalde exemplaren. Soms vind ik een bak met oude afdankertjes die de kinderen zelf mogen pakken. Nieuwere boeken staan hoog in de kast, ver weg van kinderhandjes. Veel van deze boeken zijn heel geschikt voor kleuters, maar te moeilijk voor peuters. Krijgertjes van dankbare ouders. Baby- en dreumesboekjes zijn op alle locaties schaars. Er ligt wel een knisperboekje in de box, maar dan houdt het op.
Kinderen willen juist graag zelf een boek vasthouden, kijken, voelen en proeven. Het leren omgaan met boeken betekent ook het boek zelf mogen pakken. En liefst een boek dat er mooi uitziet. Dat er soms eentje stuk gaat, is echt niet erg!
Wil je van voorlezen een vast onderdeel van de dagelijkse routine maken, dan is een mooie basiscollectie boeken erg belangrijk. Samen met de voorleescoördinator van het kinderdagverblijf inventariseer ik de collectie. Welke boeken zijn te veel verouderd? Welke kunnen blijven? En wat is er nieuw nodig? Stevige boeken die tegen een stootje kunnen, boeken die passen bij de verschillende leeftijden, liedjes- en versjesboeken.
Met de materialen van de Bibliotheek zorg ik ervoor dat die basiscollectie er komt. En elk jaar vul ik de collectie aan: oude boeken eruit, nieuwe boeken erin. Ik maak echt een feestje van nieuwe boeken. Die pak ik in en zo kom ik met heel veel cadeautjes binnen. Wat een blije koppies!
Maar waar zet je deze mooie nieuwe boeken neer? Hoe zorg je dat kinderen zelf de boeken pakken? Met de voorleescoördinator stel ik in elke groep ook een fijne leesplek samen. We houden het simpel. Een paar Ikea-kruidenrekjes op kindhoogte, een tafeltje met stoeltjes of een lekker kussen nodigen al uit tot lekker lezen. Natuurlijk staan hier de stevige kartonboeken. De kwetsbare papieren boeken staan iets hoger.
Een centrale plek in de hal met een boekenkast, een comfortabele bank en kleed, nodigt ouders uit om met hun kinderen te lezen. Hier kun je ook met een groepje voorlezen. Samen met de voorleescoördinator ga ik op zoek naar de mogelijkheden. Die zijn op elke locatie anders.
Mooi om te zien hoe een goede collectie boeken en een uitnodigende leeshoek al leiden tot meer voorlezen. Kinderen komen zelf aan met boeken en pedagogisch medewerkers pakken bij hun activiteiten sneller een boek. Zo genieten zij samen met de kinderen van verhalen. Een mooie bijkomstigheid: voorlezen is ook heel goed voor de taalontwikkeling.
Wat heb ik toch een fantastische baan!
Via het leesbevorderingsprogramma BoekStart in de kinderopvang komen op steeds meer kinderopvanglocaties voorleesconsulenten van de Bibliotheek. Wat doet een voorleesconsulent en op welke manier stimuleert zij samen met de pedagogisch medewerkers het voorleesklimaat? In de komende drie blogs vertelt Rian Koopman jullie hierover. |
Rian Koopman heeft jaren voor de klas gestaan als lerares en heeft de overstap gemaakt naar de Bibliotheek. Ze is nu 4 jaar werkzaam als (voor)leesconsulente voor de Bibliotheek op school (dBos) en Boekstart in de kinderopvang. (Bibliotheek Kennemerwaard, Alkmaar e.o.)