Blog Betsy van de Grift – Lockdown leidt tot leerachterstanden
Binnen het onderwijs waren en zijn de meningen verdeeld over het sluiten van de scholen als een van de coronamaatregelen. Werkt het wel, is het wel echt nodig? Of, en dat is misschien nog ernstiger, is de bijwerking erger dan het middel?
Beste mevrouw Van der Grift,
vanwege dat er vooral bericht wordt over de nadelen van het sluiten van de kinderopvang, deze reactie. In uw boek Kinderkoppie schrijft u over het belang van veelsoortige prikkels ten behoeve van de ontwikkeling van het kinderbrein. Zou het doorbreken van het vaak ijzeren ritme – want ook in de vakantie gaat de opvang door – van de opvang niet ook ontwikkelingsprikkels op kunnen leveren voor het kinderbrein ?
In bovenstaande stukje van uw hand staat te lezen: ‘Veiligheid, geborgenheid en een rijkdom aan ontwikkelingsgerichte stimuli.’ Maar alsof kinderen dat thuis niet kunnen krijgen ? Sterker nog: er zijn kinderen die hun ouders meer meemaken dan voor de lockdown, prima toch ?
Kortom, bovenstaande stukje is naar mijn smaak te eenzijdig van invalshoek en te vooringenomen.
Beste mevrouw Van der Grift,
vanwege dat er vooral bericht wordt over de nadelen van het sluiten van de kinderopvang, deze reactie. In uw boek Kinderkoppie schrijft u over het belang van veelsoortige prikkels ten behoeve van de ontwikkeling van het kinderbrein. Zou het doorbreken van het vaak ijzeren ritme – want ook in de vakantie gaat de opvang door – van de opvang niet ook ontwikkelingsprikkels op kunnen leveren voor het kinderbrein ?
In bovenstaande stukje van uw hand staat te lezen: ‘Veiligheid, geborgenheid en een rijkdom aan ontwikkelingsgerichte stimuli.’ Maar alsof kinderen dat thuis niet kunnen krijgen ? Sterker nog: er zijn kinderen die hun ouders meer meemaken dan voor de lockdown, prima toch ?
Kortom, bovenstaande stukje is naar mijn smaak te eenzijdig van invalshoek en te vooringenomen.
Vriendelijke groeten van Willemieke