Home 2023
Laatste blogs
Blog Bennita Blocq – Grensoverschrijdend gedrag: een schadelijke angstcultuur
Grensoverschrijdend gedrag blijft een veelbesproken onderwerp in de kinderopvang. Het omvat niet alleen het gedrag tussen kinderen onderling, maar ook het gedrag van collega's naar kinderen toe. Soms kan het voorkomen dat een collega een extreem dominante rol heeft binnen de groep, waardoor anderen het grensoverschrijdende gedrag niet eens durven aan te kaarten. Dit kan leiden tot een angstcultuur op de groep.
Blog Ingrid van den Bunder – Herinneringen
Het afgelopen schooljaar is er weer hard gewerkt. Door onze pedagogisch medewerkers en op ons servicebureau. Want dat vergeten we vaak, dat er achter de schermen ook heel veel moet gebeuren om de organisatie draaiende te houden.
Blog Betsy van de Grift – Management is uit, leiderschap is in
Nadat het in de internationale literatuur voor en over management al een tijdje hot is, belandt het fenomeen inmiddels ook in de kinderopvang: leiderschap. Gewoon leidinggeven is niet genoeg meer, het moet anders. Welke beelden hebben we daarbij en waarom moeten we het serieus – of juist niet – nemen?
Blog José Goes – Modderdag
Modder, zand en water… Het leukste speelgoed wat er is! Daar kan het duurste speelgoed niet tegenop. Ik doe eigenlijk al jaren mee aan Modderdag. Het is goed voor de fijne en grove motoriek. Kinderen zijn intensief bezig met hun vingers tijdens het spelen met zand en het graven, en er ontstaan gesprekken. Dit is weer goed voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Eigenlijk komen er heel wat ontwikkelingsgebieden aan bod tijden het spelen met zand en modder.
Blog Job van Velsen: Een plek voor ieder kind
Wat voor een samenleving heeft de school, het instituut waar opvoeden en onderwijs plaatsvinden, eigenlijk nodig? 'Alles wat je bereikt in een IKC, een mini-samenleving, zal doorwerken in samenlevingen waar kinderen aan deelnemen.'
Blog Ilse Raasing – Samenwerken op papier of in het echt?
Kinderopvang en onderwijs dienen veel beter samen te werken. Dat is wat de overheid graag wil en ook uitspreekt. Ook onderwijs en kinderopvang werken graag samen maar er staat soms nog wel iets tussen ons in en dat heet “onbegrip” en “gelijkwaardig”. Zolang dat tussen ons instaat is het lastig om elkaar écht te vinden.
Blog Ingrid van den Bunder – Trots!
De Beweegweken zitten erop. In de eerste week was er extra aandacht voor gezond eten en drinken. Avocado, watermeloen en zoete aardappel hadden een hoofdrol in de eerste week. De uitdaging voor onze pedagogisch medewerkers was om die drie op een smakelijke en originele wijze onder de aandacht van de peuters en hun ouders te brengen. Ik mag vol trots zeggen dat dat is gelukt.
Blog Jolanda Knorren – Samen leren moet je organiseren
Wat doe je als je met hart en ziel in iets gelooft en je organisatie erin mee wilt krijgen? Hoe neem je iedereen, stapje voor stapje, mee? Ik denk door samen te leren. En door dat leren niet te doen door het aan ieders goede intenties over te laten. Nee, ‘leren’ moet je organiseren!
Blog Jeanette van Dijk – Geen overstekende zebra
Het instappen in de bolderkar kost even wat tijd, maar de kinderen hebben er altijd veel zin in. Als iedereen lekker zit, gaan we enthousiast op pad. Vandaag is een verkeersbord het onderwerp van gesprek en kan ik spontaan een soort verkeersles geven. ‘Welke dieren zouden er hier over kunnen steken?' ‘Niet een zebra', roept een 4-jarig jongetje...
Blog Anouk Levert – Ouderbetrokkenheid: hoe doe je dat?
In mijn vorige blog heb ik het gehad over wat ouderbetrokkenheid kan opleveren. Hieronder wil ik graag verder ingaan op hoe je dat dan kunt doen, op een laagdrempelige manier die past bij jullie (organisatie), ouders en kinderen. En betrek hier vooral ook verschillende collega’s en – je raadt het nooit – ouders zelf bij.