Over het Jaarcongres Management in de Kinderopvang
Sta jij voor de uitdaging om je team sterk en veerkrachtig te houden in tijden van personeelstekorten en hoge werkdruk? Wil je grip krijgen op teamdynamiek, werkplezier en eigenaarschap? En jouw kinderopvang transformeren tot expertisecentrum? Dan wil je het Jaarcongres Management in de Kinderopvang niet missen!
Tijdens deze inspirerende dag ontdek je hoe je:
✔ Medewerkers in hun kracht zet en de kinderopvang transformeert tot een expertisecentrum.
✔ Een sterke aanspreekcultuur ontwikkelt waarin iedereen verantwoordelijkheid neemt.
✔ Teamdynamieken herkent én doorbreekt die onveiligheid veroorzaken.
Je verlaat het congres vol nieuwe energie, concrete handvatten én een frisse blik op hoe jij kan bouwen aan een toekomstbestendige kinderopvang, waar ieder teamlid het beste uit zichzelf én het team haalt.
Details
Speciale korting
Tip: Kom je met collega's? Dan profiteren jullie van maar liefst €100,- korting p.p.!Algemeen
19 september 2025
09.00 – 17.00
Hotel Reehorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Tarieven
- Vroegboek tarief: t/m 1 mei
- € 349
- Collega tarief: vanaf 3 pers.
- € 299
- Abonnee tarief
- € 349
- Standaard tarief
- € 399
Programma
Kinderopvang maakt het verschil! Het speelt een cruciale rol in het verkleinen van ongelijkheid en stimuleert ontwikkeling. Mark Mieras laat zien hoe sterk leiderschap, effectieve samenwerking met jeugdhulp en ouders, en de ontwikkeling van pedagogisch vakmanschap de sector toekomstbestendig maken. Zo zet je medewerkers in hun kracht en transformeer je de kinderopvang tot een expertisecentrum.
Wat je leert:
- Hoe je als manager medewerkers inspireert en hun vakmanschap versterkt.
- Hoe samenwerking met ouders en jeugdhulp de sector versterkt.
- Hoe je de kinderopvang positioneert als expertisecentrum en onmisbare partner in opvoeding.
In jouw werk is sterke communicatie onmisbaar. Maar hoe breng je jouw boodschap écht krachtig over? En hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen ontwikkeling?
Tijdens deze inspirerende lezing ontdek je:
- De sleutel tot een sterke aanspreekcultuur: zo creëer je een open en veilige werkomgeving.
- Aanspreken vs. uitspreken: begrijp het verschil en leer wanneer je welke aanpak inzet.
- Jouw groeikansen in communicatie: ontdek waar jouw kracht ligt en hoe je die verder ontwikkelt.
Zonder veiligheid in je team groeien spanningen, verdwijnt openheid en stokt echte samenwerking. Teamleden trekken zich terug, vermijden risico’s en communiceren minder. Maar juist in deze situaties kun jij het verschil maken door de groepsdynamiek te doorgronden en krachtig leiderschap in te zetten.
Wat veroorzaakt onveiligheid in een team?
Onveilige teams ontstaan niet van de ene op de andere dag. Het sluipt erin door onuitgesproken verwachtingen, onderhuidse spanningen en onduidelijkheid over rollen en verantwoordelijkheden. De oplossing? Leiderschap – niet alleen van de leidinggevende, maar van ieder teamlid.
Tijdens deze inspirerende lezing ontdek je:
- Hoe je patronen en dynamieken die onveiligheid veroorzaken herkent én doorbreekt.
- Praktische stappen om het vertrouwen te herstellen en echte samenwerking te bevorderen.
- Welke acties zorgen ervoor dat spanningen worden omgebogen naar een constructieve teamcultuur.
Sessies
Generatie Z krijgt vaak het label ‘lui’ of ‘verwend’. Maar is dat wel terecht? In een krappe arbeidsmarkt, met hoge werkdruk, werd gehoopt dat deze snelle, sociale en multitaskende jongeren het verschil zouden maken. Toch verlaten veel van hen de kinderopvang net zo snel als ze begonnen.
Hoe zorg je ervoor dat zij niet alleen blijven, maar uitgroeien tot de kracht van jouw team?
Na deze inspirerende sessie weet je:
- Hoe generaties ontstaan en waarom dit inzicht cruciaal is voor sterke teamdynamiek.
- Wie Generatie Z écht is, wat hen motiveert en hoe je hun talent laat floreren.
- Hoe je een werkomgeving ontwerpt die aantrekkelijk is voor Generatie Z en hen inspireert om bij te dragen aan een krachtig, veerkrachtig team.
Werkdruk is onvermijdelijk in de kinderopvang, maar hoe zorg je ervoor dat het voor jouw medewerkers en teams niet té veel wordt? En hoe combineer je dat met het vergroten van werkplezier?
Een sterk, energiek team ontstaat wanneer medewerkers niet alleen worden uitgedaagd, maar ook de ruimte krijgen om te groeien en met plezier te werken.
Na deze inspirerende workshop weet je:
- Hoe je signalen van werkdruk en werkplezier herkent binnen jouw team.
- Vijf bewezen strategieën om balans te creëren én te behouden.
- Praktische tips voor haalbare acties die direct effect hebben.
- Wat je absoluut wél moet doen – en wat je beter kunt laten – om een energiek en sterk team te bouwen.
Een sterke organisatie begint met sterke teams. Maar hoe bouw je een team dat niet alleen samenwerkt, maar ook blijft groeien en bloeien in een veranderlijke omgeving? Judith Kuiten neemt je mee in de wereld van de lerende kinderopvangorganisatie en laat zien hoe jouw invloed het verschil kan maken.
Iedere medewerker brengt unieke kwaliteiten en leervoorkeuren mee. Waar verschillen in werkwijze of voorkeuren soms worden gezien als een gebrek aan professionaliteit, schuilt de kracht juist in het erkennen en benutten van deze verschillen.
Judith spreekt over:
- Geef ruimte voor reflectie: Wat gaat er goed? Wat kan beter
- Faciliteer wederzijdse feedback: Wat speelt er onderling? Hoe kunnen we elkaar ondersteunen?
- Ondersteun persoonlijke en professionele groei: Zorg voor passende leermogelijkheden.
“Ja hoor, alles ging goed: lekker gegeten, heerlijk gespeeld… geen bijzonderheden eigenlijk.” Herkenbaar? Dit soort overdrachten zijn vaak de standaard, maar wat zegt dat écht over de dag van het kind?
Contactmomenten met ouders zijn cruciaal – niet alleen voor de afstemming over hun kind, maar ook voor de beeldvorming over de kwaliteit en meerwaarde van jullie kinderopvangorganisatie.
In deze inspirerende sessie ontdek je:
- Praktische tips en handvatten voor boeiende en waardevolle overdrachtsgesprekken met ouders.
- Hoe je álle typen ouders actief betrekt bij de ontwikkeling van hun kind.
- Hoe je observaties vertaalt naar betekenisvolle gesprekken die écht impact maken.
Een sterk team bouw je door prestaties te laten bloeien én het welzijn van je medewerkers centraal te zetten. Maar wat als het verzuim stijgt en de vitaliteit van je team achterblijft? Dan wordt het een uitdaging om de verbinding te behouden én samen resultaat te boeken.
Hoe zorg je ervoor dat je team niet alleen resultaten boekt, maar ook veerkrachtig en vitaal blijft?
Tijdens de inspirerende sessie van Kim Helmer ontdek je hoe je een positieve impact maakt op jouw team en een werkcultuur creëert waarin samenwerking en vitaliteit centraal staan.
Je leert:
- Hoe je met een praktisch leiderschapsmodel de balans vindt tussen richting geven én verbinding maken.
- Hoe oprechte aandacht en duidelijke communicatie de sleutel zijn tot een sterke teamdynamiek.
- Hoe je een omgeving creëert waarin jouw team floreert en successen samen viert.
Sprekers
Mark Mieras
Tica Peeman
Alex van der Wal
Nicole van Asten
Nicole Verdonk
Miriam Boer
Judith Kuiten
Kim Helmer
Ervaringen
Dit vonden jouw collega's vorig jaar van het congres:
”Het programma was echt passend bij de tijd van nu.”
”Leuke sprekers. Veel raakvlakken met wat er speelt binnen de kinderopvang.”
”Interessante onderwerpen, die passen bij de huidige ontwikkelingen.”
Op basis van feedback van 200+ deelnemers gaven zij het Jaarcongres Management Kinderopvang vorig jaar een:
8 ⭐⭐⭐⭐
Ervaar het zelf – meld je vandaag nog aan!
Praktisch
Voor wie & locatie
Managers, leidinggevenden, pedagogisch coaches, teamleiders, locatiemanagers, directeuren, HR managers en professionals, eigenaren en directeuren in de kinderopvangsector.
Locatie:
Hotel de Reehorst Ede
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Routebeschrijving
Tarieven
- €349 p.p. | Vroegboektarief tm 1 mei 2025
- €299 p.p. | Collega tarief va 3p.
- €349 p.p. | Abonnee tarief
- €399 p.p. | Regulier tarief
Tip:
Meld je samen met collega’s aan en jullie profiteren van maar liefst €100 korting per persoon!
Tarieven zijn exclusief btw.
Bekijk de annuleringsvoorwaarden.