Over dit congres
Het Jaarcongres Pedagogisch Medewerker komt eraan! Hoor in 1 dag alle ins & outs voor pedagogisch medewerkers en blijf op de hoogte in jouw vakgebied. We bieden voor iedere pedagogische professional wat wils, met o.a. workshops over baby- en kindergebaren, jongens op de bso, bewegen met peuters, het begrijpen van kindertekeningen en kansen in interculturele communicatie. Met natuurlijk een lekker hapje en drankje erbij. Kortom, een geweldige dag die je niet mag missen!
De sessies zijn ingedeeld in leeftijdsgroepen: baby’s, peuters en schoolgaande kinderen (bso). Zo kun je altijd een sessie kiezen die aansluit bij jouw dagelijkse werk.
Waarom je hierbij wilt zijn?
⭐ Geniet van inspiratie, lekkere hapjes en gezelligheid!
⭐ Krijg nieuwe input voor jouw werk in de kinderopvang
⭐ Raak geïnspireerd door de beste sprekers in de kinderopvang
⭐ Beleef met collega’s een bruisende dag bomvol nieuwe ontwikkelingen
Deze dag is perfect om te bezoeken met je collega’s, team of organisatie. Mis deze geweldige dag niet en meld je snel aan!
Wil je direct een groep aanmelden? Neem dan contact op met Willemijn Herfkens via willemijn.herfkens@bsl.nl.
Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
31 mei 2024
09.00 – 17.00
Hotel de Reehorst
Bennekomseweg 24
6711 LM Ede
Tarieven
- Vroegboek tarief tm 1 mrt
- € 229
- Collega tarief (vanaf 3 pers.)
- € 229
- Abonnee tarief
- € 249
- Regulier tarief
- € 299
Programma
Tischa neemt je in deze lezing mee in de wereld van conflicten en emoties bij jonge kinderen. Ontdek waarom conflicten niet alleen normaal zijn, maar ook essentieel zijn voor de sociaal emotionele ontwikkeling. Leer over ruzie en conflicten per verschillende leeftijdsfase en welke vaardigheden komen kijken bij conflicthantering. En uiteraard geeft Tischa veel praktische tips om effectief eerste hulp bij pittige emoties en conflicten te bieden.
Van bewegen wordt iedereen blij! Dus maak van bewegen een dubbel-feest en beweeg mee met de kinderen. De kinderen willen altijd graag bewegen en weinig stilzitten. Veel en gevarieerd bewegen, zowel binnen als buiten, helpt kinderen gezond op te groeien. Miranda enthousiasmeert met veel praktische voorbeelden, uit de interventie Spelenderwijs bewegen, hoe je bewegen makkelijk kan aanbieden op het kinderdagverblijf. Spring je als een kikker naar de jassen?
Na deze lezing:
- Ga je altijd op zoek naar beweegkansen op je locatie!
- Maak je gebruik van de 10 beweegcategorieën
- Koppel je thematisch werken aan bewegen
- Leer je gebruik te maken van een beweeghoek op de groep
Hoe werk je aan goede samenwerking en communicatie met ouders wanneer er sprake is van interculturele (taal)uitdagingen? In deze interactieve workshop nemen we deelnemers mee in de diversiteit van culturen en het belang van bv. onze non-verbale communicatie, woordkeuze en houding. Hoe boren we creativiteit en kansen aan om ouders met een andere culturele achtergrond op een waardevolle manier te betrekken.
Na deze workshop spreken we niet meer van een probleem of belemmering, maar over de kansen en een (haalbare) uitdaging.
Ter info:
Als het gaat om interculturele communicatie, nemen we dit thema breed. We zoomen niet alleen in op de diversiteit in culturen van buiten Nederland. Ook binnen Nederland zien we verschillen in culturen.
Onderdelen workshop:
- Inzicht in: wat is cultuur en welke invloed heeft cultuur op samenwerking en communicatie
- Wat is mijn culturele bril?
- Inclusiviteit voor alle ouders
- Belang van non-verbale communicatie, woordkeuze en houding
- Effectief aansluiten bij en het betrekken van ouders
- #omdenken: van probleem/ belemmering naar kansen/ uitdaging
Veel pedagogisch medewerkers ervaren dat werk en privé niet in balans zijn en voelen zich daardoor ongelukkig. We willen allemaal graag gelukkig zijn. We lezen een boek, doen een cursus mindfulness of gaan een keer lang met vakantie. Maar wanneer we onszelf beter begrijpen, kunnen we ontdekken wat ons écht gelukkiger maakt. Patrick van Hees ontwikkelde daarom een test, de CHAP®: de Cambridge happinessprofiler, die inzichtelijk maakt waar jij gelukkig van wordt.
GELUK IS NAMELIJK GEEN MAGIE. Het is meetbaar en voor een deel is het dus ook maakbaar.
Voorafgaand aan het congres krijg je van ons de mogelijkheid je geluk te meten met de Cambridge Happiness Profiler (CHAP®). De CHAP® is een wetenschappelijk onderbouwde test, met een persoonlijk Geluksrapport. Topspreker en nationaal expert Patrick van Hees geeft je aan het einde van de dag praktische adviezen om nóg gelukkiger te worden, afgestemd op wat jij nodig hebt!
Sessieronde 1
Het is soms een uitdaging om te begrijpen wat kindjes bedoelen als ze brabbelen of iets duidelijk willen maken zonder woorden. Toch begrijpen kindjes op de opvang jou als pedagogisch medewerker of gastouder al veel eerder dan dat ze zelf in staat zijn om te praten. Baby- en Kindergebaren is een methode die de kleintjes op de opvang in staat stelt zich te uiten, nog voordat praten lukt. Met Baby- en Kindergebaren geef je een kind taal in handen.
Na het bijwonen van deze sessie:
- Weet je precies wat de methode Baby- en Kindergebaren inhoudt en welke voordelen dit biedt voor jou en de kinderen van 0 tot 2 jaar op jouw opvang.
- Ken je een aantal basisgebaren en een liedje met gebaren dat je op de opvang kunt toepassen.
- Heb je ontdekt hoe je Baby- en Kindergebaren in de opvang kunt inzetten.
Kinderen hebben allemaal hun eigen unieke behoeftes en manieren van doen. Als je wil dat kinderen tot bloei kunnen komen is het nodig om te snappen waarom kinderen zich gedragen zoals ze doen. Leer kinderen nog beter begrijpen en krijg zicht op de 3M-methodiek; meedenken, meebeslissen en meedoen. Zo beleef samen echte gouden momenten op de bso.
- Herken de verschillende behoeftes die kinderen kunnen hebben en welke wenselijke en minder wenselijke uitingen je daarvan kunt zien op de groep
- Waarom het belangrijk is voor kinderen om mee te mogen doen, denken en beslissen
- Hoe je de kinderen mee kunt laten denken, beslissen en doen en wat dat jou, maar vooral ook de kinderen kan opleveren
Communicatie: Kindertekeningen lezen en begrijpen
Kinderen tekenen onbewust, maar nooit toevallig. In tekeningen en in spel laat een kind zien hoe het met hem gaat en hoe hij de wereld om zich heen ervaart. Spel en tekeningen zijn het communicatiemiddel voor kinderen die nog niet kunnen, durven, willen of mogen vertellen wat er in hun hoofd omgaat. We noemen het ook wel de beeldentaal. Een prachtige taal om te leren wanneer je met kinderen werkt of omgaat. Het geeft je een tool in handen om nog beter aan te kunnen sluiten bij de behoefte van het kind.
De beeldentaal kan onder andere inzicht geven in:
- Hoe het kind zichzelf en zijn omgeving ervaart.
- Hoe het zijn thuissituatie ervaart.
- Hoe het zijn positie binnen het gezin ervaart.
- Wat hem bezig houdt.
- Waar zijn behoeftes liggen.
Ontdek de kracht van oplossingsgericht werken in de kinderopvang en leer hoe je pedagogisch medewerkers effectief kunt coachen en feedback kunt geven om een positieve impact te hebben op uitdagend gedrag, emoties en situaties bij en met kinderen.
In deze workshop neemt Tischa je mee in hoe je oplossingsgericht je medewerkers kunt ondersteunen en feedback kunt geven, ontwikkel je vaardigheden om pedagogisch medewerkers te begeleiden bij het implementeren van oplossingsgericht denken en handelen in hun dagelijkse werkzaamheden.
Sessieronde 2
Op dit moment is het consultatiebureau de enige professional die kinderen bekijkt op motorisch vlak. Een pedagogisch medewerker ziet een baby één of meerdere dagen per week. Als zij alles van de motoriek snappen, hebben zij een grote signalerende functie. Een voorkeurshouding komt bijvoorbeeld bij 1 op de 6 baby’s voor en wordt vaak te laat gezien. Met simpele adviezen en handelingen kun je dit voorkomen. Daar train ik de pedagogisch medewerkers ook op.
De pedagogisch medewerkers worden op motorisch vlak getraind en na deze training zijn ze motorisch expert. Uit ervaring weet ik dat alle pedagogisch medewerkers na deze trainingen meteen enthousiast alle handelingen toepassen tijdens de verschoonmomenten.
Je leert:
- Spelenderwijs tijdens Algemeen Dagelijks Leven (ADL) momenten hoe je de motoriek kunt stimuleren om dingen als voorkeurshouding te voorkomen
- De opbouw van een buikligging en om deze te stimuleren
- Waarom motorische ontwikkeling samenhangt met de mondmotoriek
De workshop Buiten & Spelen zit barstensvol ideeën en tips hoe je buiten spelen nog leuker en betekenisvoller maakt op jouw eigen locatie. Tijdens de workshop ontdek je hoe je buiten betekenisvolle speelkansen creëert voor elk kind en waarom intens spelen juist buiten zo goed lukt.
Je gaat zelf buiten aan de slag met spelactiviteiten en doet zo nieuwe inspiratie op. Je leert hoe je natuurlijke losse materialen inzet bij het spel en hoe je speelimpulsen geeft. Ook komt jouw rol als begeleider bij het buitenspelen aan bod. Welke rollen zijn er? Welke rol ligt jou natuurlijk of zou je juist wat meer willen oefenen?
Ons doel is om je naar huis te sturen met een fris hoofd, een rugzak vol inspiratie en enthousiaste zin om er meteen de volgende dag buiten mee aan de slag te gaan!
- Heel veel inspiratie voor nieuwe buitenspeel ideeën (laagdrempelig, eenvoudig)
- Hoe je buitenspel eenvoudig kunt beïnvloeden d.m.v. speelimpulsen of natuurlijke losse materialen (loose parts)
- Jouw rol als begeleider bij het buitenspelen
Jongens in de opvang en met name bij de BSO hebben overeenkomsten met meisjes maar des te meer verschillen waar we ons bewust van moeten zijn. Verschillen die wij (maatschappelijk) stimuleren en mede leiden tot jongensgedrag: stoer, sterk en niet huilen. Maar dat jongensgedrag zien we soms ook als een uitdaging als het actief, luid, bewegelijk of competitief wordt. Wat is jongensgedrag en wat kunnen we ermee? Deze vraag staat centraal in deze kennissessie. We gaan het hebben over jongensgedrag en de aanpak die jij als pedagogisch medewerker kan toepassen om met jongensgedrag om te gaan.
Na deze sessie:
- Ben je je bewust van de overeenkomsten en verschillen tussen jongens en meisjes.
- Denk je na over je eigen aanpak en krijgt je inzicht in de aanpak die aansluit bij jongensgedrag.
- Loop je naar buiten met nieuwe ideeën om met jongensgedrag aan de slag te gaan.
Investeren in teamontwikkeling is geen overbodige luxe op dit moment! Een goede onderlinge samenwerking en communicatie in je team is van belang voor de kwaliteit van de opvang, maar ook voor het werkplezier van medewerkers. En dat laatste is zo belangrijk bij het binden en behouden van bevlogen professionals. Wil jij meer inzicht in teamontwikkeling en teamvaardigheden? En ben je als manager op zoek naar praktische handvatten en werkvormen ter versterking van de onderlinge samenwerking van je team? Dan is deze sessie echt iets voor jou!
Inzicht in welke teamvaardigheden nodig zijn voor succesvolle onderlinge samenwerking en communicatie
- Inzicht in waarom het ene team een echt team is en blijft het andere team een groepje mensen
- Praktische handvatten en werkvormen om je team te versterken in deze teamvaardigheden en zo te investeren in meer werkplezier op de werkvloer
Sprekers
Miranda Rep
Nicole van Asten
Patrick van Hees
Petra Langenhuizen
Nienke Bergsma
Rick Ploemen
Tischa Neve
Saskia Schreurs
Nienke van den Berg
Sophie van Hogendorp
Jenneke Koopman-Homma
Bart de Koning
Praktisch
Voor wie & locatie
Pedagogisch medewerkers en -professionals, coaches, managers, leidinggevenden, locatiemanagers, gastouders, peuterspeelzaal/BSO medewerkers, docenten, eigenaren en directeuren in de kinderopvang.
Locatie:
Hotel de Reehorst
Bennekomseweg 24
6711 LM Ede
Routebeschrijving
Tarieven
- €229 p.p. | Vroegboek tarief tm 1 mrt
- €229 p.p. | Collega tarief va 3p.
- €249 p.p. | Abonnee tarief
- €299 p.p. | Regulier tarief
Tip:
Meld je samen met collega’s aan en jullie profiteren van maar liefst €70 korting per persoon!
Wil je direct een groep aanmelden? Neem dan contact op met Willemijn Herfkens via willemijn.herfkens@bsl.nl.
Tarieven zijn exclusief btw. Bekijk de annuleringsvoorwaarden.