Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
1 april 2022
09.30 – 16.30
ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede
Tarieven
- Groepen (p.p.)
- € 169
- Regulier tarief
- € 229
- Abonnee tarief
- € 199
Over dit congres
De Week van het Jonge Kind vindt dit jaar plaats van 4 t/m 8 april. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor de zo belangrijke, eerste jaren van het kind (0-6) door middel van het organiseren van uiteenlopende activiteiten. De week wordt voorafgegaan door het Openingscongres Week van het Jonge Kind op 1 april. Mis het niet!
Op deze dag:
• Fris je in één dag je vakkennis op!
• Leer je beter om te gaan met je eigen energie
• Luister je naar bekende sprekers als Wilma van Esch, Wouter de Jong en Nicole van Asten
• Ontdek je de nieuwste ontwikkelingen en producten in de kinderopvang en de onderbouw van het primair onderwijs op de informatiemarkt
• Ontmoet je collega’s
Bovendien staat de editie van dit jaar ook in het teken van jou als professional. Nu de werkdruk steeds hoger wordt, is het des te belangrijker goed voor jezelf te zorgen. Alleen dan kan jij de kwaliteit van zorg voor de kinderen uit jouw groep en jouw locatie hoog houden.
Deze dag is onder meer bedoeld voor alle professionals én managers die werken met kinderen in de leeftijd van 0-6 jaar (kinderopvang en onderbouw van het primair onderwijs).
Wij geven je graag een aantal tips waarmee jij de Week van het Jonge Kind onder de aandacht kan brengen bij iedereen die betrokken is bij de opvoeding en ontwikkeling, verzorging of begeleiding van het jonge kind. Meer weten? Bekijk hier de tips.
Praktisch
Voor wie?
Het Openingscongres is bedoeld voor: Kinderopvang en primair onderwijs. Pedagogisch medewerkers, managers, leidinggevenden, locatiemanagers, gastouders, peuterspeelzaal/bso medewerkers, professionals, docenten, eigenaren, directeuren in de kinderopvangsector, het primair onderwijs en overige (niet commercieel) geïnteresseerden.
Locatie
ReeHorst
Bennekomseweg 24
6717 LM Ede (routebeschrijving)
Programma
Opening congres
Herken je dat? Muziek aan en lekker bewegen met de kinderen geeft zoveel plezier en positieve energie. Zowel jij als de kinderen kunnen er weer even tegenaan. Tijdens deze opening gaan we aan de slag met lekker energiek de dag te starten. Je ervaart praktische tips die je zo mee kan nemen naar de werkvloer. Werkplezier! Want weet dat alles wat je aandacht geeft groeit!
‘Leer mij het zelf te doen!’ is makkelijk gezegd, maar niet zo makkelijk gedaan. Waar geef je kinderen de ruimte zelf te doen, wat ze al zelf kunnen. Hoe leer je kinderen (én collega’s) stevig op hun eigen benen te staan. Onderzoekend, ontdekkend, uitproberend. Fouten makend, lerend.
In deze lezing gaan we dieper in op zelfsturing en creativiteit. We staan stil bij het willen, bij keuzes maken, bij scenario’s bieden en afstand kunnen nemen. Zodat je de ander kunt helpen stevig en weerbaar in de wereld te staan. Voor zelfvertrouwen, verbeeldingskracht en ondernemingszin. Op het niveau van kinderen én volwassenen. Want zelf kunnen we ook nog flink wat leren
Zonder een coronacrisis en personeelstekort is het werken in een kinderopvangorganisatie al een hele klus. Maar in tijden van crises is het al helemaal bikkelhard werken: de combinatie van het uitvoeren van maatregelen, de overdadige communicatie, alle vragen, frustraties, uitval en de zorgen om een mogelijke besmetting met een quarantaine van een groep als gevolg… Het hakt erin.
Als er ergens gevraagd wordt om veerkracht is het wel binnen de kinderopvang. Maar hoe train je nou een gelukkiger en vooral veerkrachtiger brein? Hoe kan je ervoor zorgen dat je mentaal sterk bent? Om vervolgens het goede voorbeeld te kunnen geven aan je team? Wouter de Jong verwelkomt je in zijn Sportschool voor je geest en laat zien hoe je je mentale conditie kunt verbeteren. Gebaseerd op positieve psychologie, mindfulness, aandacht- en compassie training is zijn sportschool als een proteineshake voor je hersenen.
Tijdens dit onderdeel leer je:
- Van je piekerdrift af te komen
- Positieve emoties langer vast te houden
- De edele kunst van het falen
- Meer gedaan te krijgen in minder tijd
- Hoe je met meer aandacht kunt leven
- Je relatie met vrienden en collega’s te versterken
- Waarom streven naar geluk allesbehalve egoïstisch is.
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Sessies
We leren onze kinderen heel veel vanaf het moment dat ze geboren worden: praten, aankleden, fietsen, schrijven, rekenen enzovoort. Heel veel dingen die er voor moeten zorgen dat ze zo goed mogelijk voorbereid zijn als ze later de grote wereld in gaan. Wat we de kinderen vaak niet leren is hoe bewust om te gaan met hun ademhaling. Best gek als je bedenkt dat ademen van grote invloed is op onze kwaliteit van leven en hoe je je voelt, toch?
In deze sessie leer je meer over de kracht van de ademhaling. Leer bewust de ademhaling in te zetten als manager bijvoorbeeld voor een lastig gesprek, ondersteuning voor een emotionele pedagogische medewerker, drukke kinderen of verontruste ouders. Maar ook als pedagogisch medewerker zal je merken dat je ademhaling zo’n krachtig instrument is om in te zetten. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de invloed van jouw ademhaling tijdens het geven van de fles aan een baby. Leer ook de kinderen op de groep bewust hun ademhaling te gebruiken met leuke luchtige oefeningen.
Als professional in de kinderopvang of op school kun je te maken krijgen met allerlei vormen van gedragsproblemen bij jonge kinderen, zoals bijvoorbeeld contactproblemen of agressie. Deze sessie is bedoeld voor iedere professional die te maken heeft met peuters, kleuters en hun ouders en die wil weten hoe je als professional jonge kinderen kunt helpen bij de ontwikkeling.
We gaan in op:
- Vaker voorkomende gedragsproblemen
- Wat de kenmerken zijn en hoe je die kunt herkennen en signaleren Wat je kunt doen om (gedrags)veranderingen op gang te brengen
- En welke adviezen je ouders kunt geven
De opvoeding van kinderen met gedragsproblemen en het omgaan met gedragsproblemen thuis, maar ook binnen de kinderopvang komen aan bod. We werken hierbij met methodieken als oplossingsgericht en competentie vergrotend werken. Verder wordt er gesproken over samenwerking: wie kan wat doen om gedragsveranderingen op gang te brengen?
Na afloop van de sessie hebben deelnemers meer kennis over gedrags-ontwikkelingsproblemen bij jonge kinderen en zijn zij beter in staat om (te adviseren hoe je) op een positieve manier gedragsveranderingen op gang te brengen.
En weer hoor je jezelf zeggen: ‘Ja hoor, alles is goed gegaan, lekker gegeten en gedronken, heerlijk gespeeld. Geen bijzonderheden eigenlijk’.
Herkenbaar? De contactmomenten met ouders zijn cruciaal voor de afstemming met ouders én voor de juiste beeldvorming over de kwaliteit en meerwaarde van jullie kinderopvang.
Je hebt met de ouders vooral contact tijdens de overdrachtsmomenten. Dit zijn dus dé momenten waarop jij kan laten zien waarom kinderen bij jóu op de juiste plek zijn. In deze sessie komen het belang en het effect van een goede (ontwikkelingsgerichte) overdracht aan bod en ga je aan de slag met praktische tips en handvatten voor boeiende en leuke overdrachten.
Met als resultaat: ouders hebben een goed beeld van je meerwaarde, partnerschap met ouders wordt versterkt en meer werkplezier voor jou tijdens overdrachtsmomenten! Ouder blij, organisatie blij, jij blij!
Tijdens de sessie nemen Letty Langerhorst (dramatherapeut/dramadocent/IMH consulent) en Lisa van Bennekom (muziekdocent/zangeres) je mee op avontuur naar de wereld van Mus & Draak. Het is een ervaringsgerichte sessie waarin je meemaakt wat de kracht van muziek en drama is bij het bevorderen van samenspel, inlevingsvermogen, zelfvertrouwen, het prikkelen van de fantasie en het uiting geven aan emoties. Na een korte introductie over de meerwaarde van muziek en drama voor peuters en kleuters, zul je zelf ervaren wat een Mus & Draak les inhoudt en hierop samen reflecteren. Je maakt kennis met de ukelele, een instrument dat steeds meer zijn weg vindt naar de kinderopvang en leert met een aantal akkoorden al een liedje spelen.
Deze workshop is speels, ervaringsgericht en interactief:
- Je leert creatief denken en improviseren op gebied van drama en muziek.
- Ervaart hoe je de ontwikkelingsgebieden van kinderen kunt stimuleren door kunstzinnige activiteiten (de sociaal-emotionele ontwikkeling, taalontwikkeling, cognitieve ontwikkeling, lichamelijk ontwikkeling en creatief-expressieve ontwikkeling).
- Maakt kennis met verschillende soorten Mus en Draak activiteiten, zodat er ideeën en inspiratie ontstaat om er zelf mee aan de slag te gaan.
- Ontwikkelt vaardigheden zoals het leren bespelen van de ukelele, zingen, en het begeleiden van geleide fantasie.
Net als volwassenen kennen kinderen ook stress. Die momenten van stress horen bij de ontwikkeling en het opgroeien van kinderen. Daar is niets mis mee. Het wordt een ander verhaal als kinderen te vaak en te lang stress ervaren. Veel kinderen ervaren sinds de uitbraak van het coronavirus extra stress. Sommige kinderen hebben deze steun en aandacht vanuit volwassenen extra hard nodig omdat zij meer stress en/of minder steun thuis (hebben) ervaren. Wat kun je doen om kinderen zo goed mogelijk te ondersteunen bij stress en hoe verminder je stress op de groep? Dat komt in deze sessie aan bod.
Als je prikkelverwerking in balans is dan ben je als kind op een ontspannen manier alert zijn op de groep. Het gevolg is dat je in staat bent om prikkels te verwerken zonder teveel stress te ervaren. Bij problemen met onder- of overprikkeling kun je uit balans raken. Als kinderen zich thuis voelen in een vertrouwde groep durven ze meer nieuwe activiteiten aan, komen ze sneller tot spel en kunnen ze zich beter ontwikkelen
Waar help je een kind (én jezelf) mee zodat de begeleiding op de groep soepeler verloopt? Je krijgt diverse strategieën aangereikt in deze sessie om een kind te ondersteunen.
Aan het einde van de sessie ben jij geprikkeld om vanuit een ander perspectief naar een kind te kijken. Het resultaat is meer bewustwording wat dit andere perspectief betekent voor jouw pedagogische aanpak richting kinderen die prikkels meer of minder intens ervaren en daardoor meer last hebben van stressvolle momenten.
Je kent het vast wel van die momenten waarop je denkt; ‘Ja! Dit is waarom ik dit werk graag doe!’ Kortom van die energie gevende momenten waarop jij werkplezier ervaart. In hoeverre ben jij je bewust van je werkplezier, je drijfveren, waarden en kwaliteiten? Waar krijg jij energie van? Wat vind jij belangrijk in een baan? Vragen waar je niet altijd bewust bij stil staat, maar die wel van grote invloed zijn op je motivatie en werkplezier in je werk.
Werken in de kinderopvang is leuk en kan ook soms pittig en hectisch zijn. Zeker in deze roerige tijden herken je vast ook momenten waarin je voor lastige situaties en uitdagingen staat. Hierdoor kun je stress, werkdruk en negatieve emoties ervaren. Dit zorgt ervoor dat je vaak te druk bent met de waan van de dag, moeite hebt met prioriteiten stellen, je grenzen bewaken en onvoldoende tijd vrijmaakt voor zaken die je echt belangrijk vindt.
In deze workshop ga je aan de slag met:
• Wat geeft mij werkplezier?
• Wat zijn mijn drijfveren in mijn werk?
• Hoe breng ik balans in mijn gas-en rempedaal?
• Praktische tools voor korte oplaadmomentjes tijdens je werk.
In jouw werk heb je te maken met veel verschillende kinderen. Hun emoties leiden tot gedrag dat niet altijd gewenst is. Bij sommige kinderen krijg je het gevoel dat je ze niet goed kunt peilen of kunt bereiken. Leren omgaan met emoties hoort bij de ontwikkeling van een kind. Daarnaast is weten hoe het met je gaat en hoe je je voelt een belangrijk aspect van welbevinden. Een kind dat weet heeft van zijn gevoelens en emoties kan er ruimte aan geven in plaats van ze te verdringen of af te reageren. Jij als pedagogisch medewerker of gastouder speelt hier een belangrijke rol in.
In deze interactieve workshop krijg je heldere informatie en enkele praktische tools over wat de functie is van emoties, wat kinderen te leren hebben en hoe jij daar op een effectieve manier op kan reageren.
Jij maakt het verschil, iedere dag weer. Voor zoveel kinderen, ouders en collega’s. En daar mag je enorm trots op zijn! Bekruipt je soms het gevoel dat de buitenwereld geen of onvoldoende beeld heeft over wat nu echt de meerwaarde en de kwaliteit van de kinderopvang is? Hoe JIJ en je team iedere dag weer het verschil maken? En zou jij dat graag anders zien? Dan is deze sessie iets voor jou!
In deze sessie zetten we ons vak en werkveld in de schijnwerpers en hoe wij er samen voor kunnen zorgen dat ook de buitenwereld ervaart wat onze meerwaarde is!
Na een periode van veel adhoc crisismanagement, is het van groot belang om als organisatie opnieuw na te denken over je eigen reputatie en positie binnen de markt. Maar hoe bouw je aan het herstel van vertrouwen en veiligheid na een crisis?
Tijdens deze sessie zal in worden gegaan op:
- Wat is het verschil tussen een issue en een crisis?
- Hoe worden reputaties beïnvloedt?
- Wat is de reputatie van de kinderopvang en hoe wordt die beïnvloedt door maatschappelijke ontwikkelingen?
Aan de hand van praktische en inzichtelijke voorbeelden uit het veld schetst Marieke de do’s en don’ts op het gebied van reputatiemanagement. Wat zijn de geleerde lessen van andere organisatie en instellingen? En wat kan de kinderopvang daarvan leren om toekomstbestendig te zijn en, wanneer een crisis zich voordoet, daar sterker uit te komen?
Je kent het vast wel van die momenten waarop je denkt; ‘Ja! Dit is waarom ik dit werk graag doe!’ Kortom van die energie gevende momenten waarop jij werkplezier ervaart. In hoeverre ben jij je bewust van je werkplezier, je drijfveren, waarden en kwaliteiten? Waar krijg jij energie van? Wat vind jij belangrijk in een baan? Vragen waar je niet altijd bewust bij stil staat, maar die wel van grote invloed zijn op je motivatie en werkplezier in je werk.
Werken in de kinderopvang is leuk en kan ook soms pittig en hectisch zijn. Zeker in deze roerige tijden herken je vast ook momenten waarin je voor lastige situaties en uitdagingen staat. Hierdoor kun je stress, werkdruk en negatieve emoties ervaren. Dit zorgt ervoor dat je vaak te druk bent met de waan van de dag, moeite hebt met prioriteiten stellen, je grenzen bewaken en onvoldoende tijd vrijmaakt voor zaken die je echt belangrijk vindt.
In deze workshop ga je aan de slag met:
• Wat geeft mij werkplezier?
• Wat zijn mijn drijfveren in mijn werk?
• Hoe breng ik balans in mijn gas-en rempedaal?
• Praktische tools voor korte oplaadmomentjes tijdens je werk.