De Week van het Jonge Kind vindt in 2020 plaats van 13 t/m 17 april. Tijdens deze week wordt aandacht gevraagd voor de zo belangrijke, eerste jaren van het kind (0-6) door middel van het organiseren van uiteenlopende activiteiten.
De week wordt voorafgegaan door het Openingsevent Week van het Jonge Kind op woensdag 8 april. Mis het niet!
Tijdens het Openingsevent Week van het jonge kind:
• Fris je in één dag je pedagogische kennis op!
• Ontdek je activiteiten die je tijdens de Week van het Jonge Kind kunt doen
• Luister je naar topsprekers als Steven Pont en Wilma van Esch
• Doe je mee aan workshops als peuterdans, kleutergym of kinderyoga
• Ontdek je de nieuwste ontwikkelingen en producten in de kinderopvang en de onderbouw van het primair onderwijs
• Geniet je van heerlijk eten en drinken
Volg 5 workshops!
Stel je eigen programma samen en kies workshops of lezingen over de onderstaande thema’s
- Samenwerken
- Creativiteit
- Familie
- Muziek
- Gezondheid
Proef de sfeer van het Openingsevent: bekijk de foto’s van de vorige editie hier.
Deze dag is onder meer bedoeld voor alle professionals én managers die werken met kinderen in de leeftijd van 0-6 jaar (kinderopvang en onderbouw van het primair onderwijs).
Meld je nu aan voor het Openingsevent Week van het Jonge Kind!
Programma Openingsevent Week van het Jonge Kind | 8 april 2020
Tijdens het Openingsevent Week van het Jonge Kind wordt voor het tweede jaar op rij de prijs van Pedagogisch Professional van het Jaar uitgereikt. Deze verkiezing is een initiatief van de beroepsvereniging PPINK en vakblad Kinderopvang. Het doel is om de pedagogisch professional in het zonnetje te zetten en uit te dragen hoe mooi en belangrijk dit vak is.
Tijdens het Openingsevent Week van het Jonge Kind stel je zelf je eigen programma samen. Kies 5 sessies uit de hoofdthema’s: Muziek, Gezondheid, Samenwerken, Creativiteit en Familie. Aan de hand van de onderstaande icoontjes kan je aflezen voor welke doelgroep een sessie is bedoeld. Uiteraard ben je vrij om zelf je sessies te kiezen ongeacht de doelgroep.
PM = Pedagogisch medewerker
M = Manager
G = Gastouder
O =Onderwijs
De sessies worden de komende tijd aangevuld.
Peuters zitten boordevol fantasie, wat zich uit in woord en beweging. Fantasie en verbeelding is dè ingang om peuters te bereiken in aandacht en deelname in een peuterdansles. In de workshop peuterdans komt fantasie in beweging volledig aan bod. Dingjan Peuterdansonderwijs heeft een danslesmethode ontwikkeld die gebaseerd is op de associatieve denkwijze van peuters, waaruit al deze beeldrijke reacties ontstaan. Hoe kunnen wij in de kinderopvang als pedagogisch medewerker ons deze (bewegings-) taal eigen maken, zodat een dansles goed aansluit op de beleveniswereld van de peuter? En… hoe kunnen wij onze eigen fantasie aanspreken Beeldende taal is de ingang maar hoe zet je die in en om naar beweging? In deze praktisch workshop ervaren de deelnemers aan den lijve hoe beeldend spreken en bewegen met peuters eruit kan zien.
De volgende elementen komen o.a. aan bod:
- Op- en afbouw van een dansles
- Muziek
- Attributen
- Groepsdynamiek
Yvonne Dingjan, trainer, dans- en yogadocent Dingjan peuterdansonderwijs
Peuters kunnen heel actief zijn, maar hebben ook ontspanning nodig. Door een jachtige wereld vol prikkels om zich heen, is het vaak moeilijk voor een peuter om rustig te worden en te blijven. Ze kunnen zich vaak moeilijk overgeven aan ontspanning. Peuters ontdekken zichzelf en hun omgeving met hun zintuigen; voelen, ruiken, zien, horen en proeven. Veelal raken de zintuigen overprikkeld door de omringende leefwereld. Ze kunnen zichzelf moeilijk ertegen afschermen. Een gevolg kan zijn dat een kind zich moeilijk kan ontspannen en slecht slaapt. Peuteryoga is steunend om kinderen meer bestand te maken tegen de overdaad aan prikkels. Peuteryoga stimuleert het kleine kind in het nu te blijven en om meer in contact te komen met zichzelf.
In de workshop peuteryoga ervaren de deelnemers op een praktisch en speelse manier een peuteryogales in al zijn facetten. Alle elementen van yoga komen aan bod, zoals de vele dierenhoudingen, wat peuters erg aanspreekt. Ook wordt er aandacht besteed aan ademhaling, zintuigen, massage en meditatie.
Yvonne Dingjan, trainer, dans- en yogadocent Dingjan peuterdansonderwijs
Kinderen zijn in essentie beweging. Door te bewegen komt de brede ontwikkeling op gang; de taalontwikkeling is hier een onderdeel van. Op een Haagse binnenstadsschool ontwikkelde Lenneke Gentle in de praktijk de Taaldans® en Rekendans® methodiek. Daarbij worden dans, rekenen en taal met elkaar gecombineerd. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat er een positief verband is tussen bewegen en leerprestaties. Kinderen leren makkelijker als een begrip aan een beweging gekoppeld wordt. Tijdens deze interactieve workshop leer je hoe beweging kan bijdragen aan de SLO doelen voor taal en rekenen. Taal en rekenen leren met je lijf: het werkt!
Lenneke Gentle, oprichter Studio Swing
Zing en dans jij graag met de kinderen maar bied je al jaren dezelfde liedjes en dansjes? Volg dan deze sessie. De methode die je leert in deze sessie biedt kinderen van 0-4 jaar regelmatig een kwartiertje muziekactiviteiten met een vaste structuur. Door die vaste structuur heb je als kind en als pedagogisch medewerker houvast. Je begint met een begroetingsliedje waarin je alle kinderen bij naam noemt. Daarna volgt de rustige activiteit. In deze activiteit doet ieder kind individueel, in het eigen tempo mee. Het is een soort opwarmertje. Daarna volgt het klapspel. Na het klapspel volgt het beweegspel. Kinderen mogen vrij bewegen en kunnen zich op hun eigen wijze even uitleven. Na het beweegspel volgt het themaspel. Dit spel sluit aan het thema waar je in je groep mee bezig bent. Hoe lang het themaspel duurt hangt af van je groep. Je sluit af met een luistermomentje waarmee je het kwartier afsluit. Zo creëer je weer rust in je groep. Je kunt het als kind niet goed of fout doen, het gaat om de betrokkenheid en het plezier.
Naast plezier heeft ieder onderdeel van het kwartier zijn eigen ontwikkeldoelen. Je stimuleert de grove motoriek met ‘deze vuist’ en met samen dansen leren kinderen rekening houden met elkaar. Kinderen leren hun zangstem te gebruiken en ontwikkelen ritmegevoel. Lichaamsbesef, doen- alsof, taalontwikkeling, fantasie, alle ontwikkelingsgebieden komen aan bod. In de sessie wordt een korte theoretische onderbouwing geboden zodat je de achterliggende visie op deze manier van werken een beetje leert kennen. Daarna gaan we het vooral doen! Aan het eind van de sessie ken je twee complete oefeningen die je de eerst volgende werkdag direct kunt aanbieden aan jouw kinderen.
Christine ten Kate, pedagogisch adviseur/coach, docent en manager in de kinderopvang
Deze workshop is eerder beoordeeld met een 8,4!
“We weten eigenlijk niet zo goed wat je met de baby kan doen aan bewegen.” Dit is een veel gehoorde opmerking van pedagogisch medewerkers. Na deze workshop kan je dit niet meer zeggen. We nemen je mee in de ontwikkelstappen van de baby. Gericht leren kijken; waar is de baby mee bezig en hoe kan je de baby faciliteren in zijn ontwikkeling? Eileen en Miranda barsten van de beweeg ideeën met baby’s en brengen die graag aan jou over. Je leert in deze workshop door veel te oefenen en te doen. En het is meteen toepassen op de werkvloer.
Miranda Rep en Eileen Kalkman, trainers bij Confriends
Hoe maak je als organisatie een goed voedingsbeleid? Hoe ziet dat er praktisch uit? En hoe is het onderdeel van werken aan Gezonde Kinderopvang?
Deze workshop is eerder beoordeeld met een 8,4!
“Het is zo leuk en makkelijk. We denken vaak te moeilijk” Dit is een veel gehoorde conclusie van pedagogisch medewerkers na de workshop. In deze actieve workshop word je geïnspireerd met leuke ontwikkelingsgerichte en uitdagende spel- en beweegactiviteiten. De activiteiten sluiten goed aan bij VVE programma’s en opbrengst gericht werken. Na deze workshop ben je boordevol nieuwe beweegideeën en hoe deze te integreren in het dagritme op je groep.
Miranda Rep en Eileen Kalkman, trainers bij Confriends
Op zoek naar inspiratie om met kinderen te koken? Volg dan deze workshop van Mirella en Denise. Er wordt ingegaan op de invloed van voeding op kinderen en hun gedrag. Recepten (incl. Cartoons) waarmee je met de kinderen aan de slag kunt. En diverse tips om kinderen enthousiast te krijgen t.a.v. gezonde voeding.
Mirella en Denise, auteurs van het Gezonde Dutchies kookbook
Jonge kinderen zijn van nature erg nieuwsgierig naar de wereld om zich heen: ze zijn daarom al op jonge leeftijd enthousiast te maken voor het oplossen van problemen op een creatieve manier. Door het stimuleren van flexibel en creatief kunnen denken gaat er voor de kinderen een hele nieuwe wereld voor open! Jij hebt hierbij als ‘procesbegeleider’ een mooie taak te vervullen, want met een klein zetje in de goede richting bied je hen met een nieuwe impuls gelijk een netwerk aan vol goede ideeën!
Tijdens deze workshop vertelt onderwijsadviseur Jan van der Zwan hoe jij kinderen kunt begeleiden in hun zoektocht naar antwoorden op (eigen) onderzoeksvragen en bij het ontwerpen van een oplossing voor een probleem. Uitgangspunt is hierbij het kinderbrein, want als je het brein een beetje kent kun je veel invloed uitoefenen op de kwaliteit van het leerproces. Je krijgt inspirerende ideeën waar je direct in de praktijk mee aan de slag kunt!
Tijdens de workshop krijg je onder andere antwoord op de volgende vragen:
- Hoe breng je het creatieve denkproces in de kinderhersenen op gang?
- Welke vragen kun je hierbij goed stellen?
- Hoe creatief ben je zelf eigenlijk?
- Hoe kan ik een beker met meel op zijn kop houden zonder dat de meel eruit valt?
- Wat zijn de do´s en dont´s bij creatief denken?
- Kunnen de taalzwakke kinderen in mijn groep ook met dit onderwerp aan de slag (ja!)?
Jan van der Zwan, psycholoog, onderwijsadviseur en spreker op gebied van breinontwikkeling
Hoe ontwikkelt zich de fijne motoriek vanaf de babytijd? Wat kun je doen om dit te stimuleren, en wat moet je vooral laten? Kunnen jonge kinderen al knutselen? En kan de fijne motoriek ook buiten aan bod komen? Antwoord op deze vragen en nog veel meer krijg je in deze interactieve sessie.
Marieke Regeling, kinderoefentherapeut en trainer, Kinderopvang Academie
Na deze praktische workshop kijk je anders naar het tekenen en krassen van kinderen en jezelf. Iedereen kan tekenen? Iedereen kan zeker meer dan hij of zij denkt. Veel mensen en ook al jonge kinderen denken dat ze niet kunnen tekenen. Dat is jammer want tekenen en krassen kan juist een eenvoudig én rijk spel zijn, je kan het overal (samen) doen, met kleine en grote groepen, met jong en oud. Het enige wat je nodig hebt is pen en papier. In deze workshop ervaar je dat krassen een rijke inspiratiebron kan zijn om verrassende tekeningen te maken en een middel om energie kwijt te raken of je hoofd leeg te maken. Krassen is namelijk van alle leeftijden! Ook volwassene krassen bv tijdens vergaderingen, dan heet het ‘doodlen’. Met verrassende speloefeningen gaan we in deze workshop weg van prestatie heen naar flow en plezier door vooral veel te doen. De workshop is voor iedereen geschikt, zowel mensen die graag tekenen als ook juist mensen die al lang niet hebben getekend. Doe mee en laat je inspireren om eigen beelden vanuit je ‘slimme onbewuste’ te laten ontstaan. Paul Klee zei ooit: “Tekenen betekent met een lijn uit wandelen gaan.” Verwacht het onverwachte!
Titia Sprey en Sabine Plamper, oprichters Atelier in een Koffer
We weten allemaal dat kinderen het meest leren als ze zelf ontdekken. Zelf doen is voor het brein essentieel. Creatieve activiteiten zijn bij uitstek geschikt om door zelf te ontdekken kennis te verdiepen, te experimenteren en om sociale en motorische vaardigheden te trainen. Kinderen hebben een natuurlijke bron van creativiteit in zich. Hoe houd je deze deur open? Deze lezing met veel praktijkvoorbeelden is juist voor professionals die met jonge kinderen werken zeer interessant. Kinderen zijn vanaf jongs af aan creatief en het gaat er vaak vooral om van de ‘Uit’-knop af te blijven. De voorgestelde werkwijze ‘Begrijpen met je handen’ geeft een duidelijke visie, inspiratie en handvatten op creatief gebied, toepasbaar in het dagelijks leven thuis, op kinderdagverblijven en school. Na afloop van deze lezing ga je anders kijken naar het ‘knutselen’ met kinderen. De presentatie met ook een aantal korte films uit de praktijk geeft praktische tips en eye-openers. Niet belerend maar verrassend.
Titita Sprey, oprichter Atelier in een Koffer
Hoe kan je de vruchten plukken van het werken in een IKC? Hoe zou de samenwerking met jeugdzorg beter kunnen? En wat moet je doen als die mondige ouders niet meegaan met het beleid van de opvang? In deze workshop ga je zelf kennis ontwikkelen door antwoorden op deze vragen te bouwen met Lego. Door te denken met je handen en te luisteren met je ogen wordt creatieve energie vrijgespeeld. Deze energie stelt je in staat om op nieuwe manieren te denken en te kijken naar een vraagstuk.
- Je verbeeldingskracht wordt aangesproken!
- Je leert wat je eigen handen u te vertellen hebben over het vraagstuk en van de andere deelnemers in de workshop.
Dit gebeurt tijdens het delen van de belangrijkste inzichten die tijdens het bouwen zijn ontstaan en in het zoeken naar patronen in de Lego modellen die tijdens de workshop zijn gebouwd. Welk antwoord op de vraag ontstaat er in de groep?
*Voor deze workshop is geen enkele ervaring met Lego nodig. Je wordt stap voor stap in de methodiek meegenomen.
Sharon Stellaard, Creatief strateeg in de publieke sector, onderzoeker, trainer/facilitator en projectleider
De kindvolgende pedagogische benadering van Reggio Emilia lijkt haaks te staan op de VVE-methodieken. Hoe vallen die twee toch aan elkaar te knopen? Tijdens deze sessie laten we zien hoe de Reggio Emiliapedagogiek een basis en inspiratie kan zijn voor VVE. Inclusief voorbeelden uit het buitenland.
Wilma van Esch, procesbegeleider, schrijfster, spreker op gebied van onderwijs en opvoeding
Tussen opvang, onderwijs en zorg wordt steeds vaker en intensiever samengewerkt. Bij voorkeur niet meer als gescheiden organisaties, maar samen op de werkvloer: daar waar het kind van nature is. Hierdoor wordt de pedagogische omgeving verrijkt en worden opvoedvragen en problemen in een veel eerder stadium gesignaleerd. Hierdoor kan veel eerder laagdrempelige en kortdurende ondersteuning door jeugdhulp worden ingezet. Gewoon op de groep of in de klas, samen met ouders. de driehoek opvang/onderwijs, ouders en jeugdhulp vormen hierdoor een sterk systeem rondom het kind.
Hoe doe je dat met elkaar? Hoe zorg je ervoor dat de samenwerking complementair wordt? Hoe zorg je samen met ouders voor een normaliserend effect?
Elleke Muller put uit haar jarenlange ervaring op Brede school Het Talent waar deze werkwijze al volledig is geïmplementeerd en wordt doorontwikkeld. Als ambassadeur van PACT voor Kindcentra is zij betrokken bij verschillende landelijke initiatieven die zich bezighouden met de toevoeging van jeugdhulp in opvang en onderwijs en de ontwikkeling van kindcentra.
Tijdens deze workshop leer je:
- hoe jeugdhulp binnen het preventieve kader (opvang en onderwijs) ingezet kan worden
- hoe je een pedagogische omgeving van het jonge kind kan verrijken
- hoe je met laagdrempelige interventies ergere problematiek voorkomt
- hoe je interprofessioneel kunt werken en wat dit oplevert voor het jonge kind, ouders en medewerkers
Elleke Muller, unitregisseur, Brede School Het Talent en ambassadeur PACT voor Kindcentra
Eerder beoordeeld met een 7,5
Hoe herken je bewusteloosheid? Wanneer moet je alarmeren? Wat te doen bij een verslikking? Deze workshop Introductie EHBO aan baby’s en kinderen is gericht op ouders en verzorgers van jonge kinderen. De volgende onderwerpen worden behandeld:
- De 4 belangrijke punten van de EHBO
- Verstikking/verslikking
- Schaaf/snijwonden
- Verbandmateriaal
- Verbranding
- Kleine ongelukken
Deze workshop wordt aangeboden door Livis
Deze spreker is eerder beoordeeld met een 9!
Zie jij wel eens op tegen een gesprek met een ouder? Bijvoorbeeld wanneer een kind de hele dag heeft gehuild. Of je observaties over de ontwikkeling van een kind met ouders moeten bespreken, waar mogelijk onverwachte reacties of emoties bij komen kijken. Wat doe je als je in een gesprek weerstand bij ouders ervaart? Of je overvallen wordt door emoties van een ouder? Wat is effectief en wat werkt escalerend? En wat maakt het bij jezelf los en hoe ga je daar mee om? Kortom hoe houd jij regie als professional in deze situaties! Deze vragen staan centraal in deze workshop.
In deze workshop gaan we in op:
• Wat is voor jou een lastig gesprek?
• Voorbereiding van een lastig gesprek
• Omgaan met weerstand, emoties en onverwachte reacties
• Professionele rol en persoonlijke impact
• Versterken van zelfvertrouwen
Nicole van Asten, directeur en trainer Parenticom & Partners
Deze spreker is eerder beoordeeld met een 9!
Hoogopgelopen zaken met ouders? Deze gesprekken met ouders komen vaak bij jou terecht. Pedagogisch medewerkers vragen je hulp bij een lastig gesprek, verwachten dat jij het gesprek aangaat of verwijzen ouders actief naar je door. Of een ouder heeft een klacht die ze liever niet met de pedagogisch medewerker bespreken en zij nemen hierover rechtstreeks contact met je op. Herkenbaar? In veel gevallen kan een klacht of escalatie voorkomen worden, omdat de koe al eerder bij de horens gevat kan worden. Hoe dan? Daar gaan we in de workshop mee aan de slag. En wat zijn je verwachtingen van medewerkers en wanneer is het moment dat jij in beeld komt?
In deze workshop gaan we in op:
- Wat belangrijk is bij die gesprekken waarin ouder hun kritiek of ontevredenheid uiten, klagen over de gang van zaken.
- Wat je van medewerkers verwacht
- Hoe je medewerkers sterker in de schoenen laat staan in lastige gespreksituaties met ouders
Nicole van Asten, directeur en trainer Parenticom & Partners
Deze spreker is eerder beoordeeld met een 9!
En weer hoor je jezelf zeggen: ‘Ja hoor, alles is goed gegaan, lekker gegeten, gedronken en ook nog heerlijk gespeeld. Geen bijzonderheden eigenlijk’. Herkenbaar? De contactmomenten met ouders zijn cruciaal voor de afstemming met ouders én voor de juiste beeldvorming over de kwaliteit en meerwaarde van je opvang. Je hebt met ouders vooral contact tijdens de haal- en brengmomenten. Daarom is het van belang om deze gesprekken professioneel en klantgericht aan te pakken. Het zijn dé momenten waarop jij kan laten zien waarom kinderen bij jóuw opvang op de juiste plek zijn en je het partnerschap met ouders versterkt. Jij maakt het verschil. Iedere dag weer! En daar mag je met trots over vertellen.
In deze workshop komt het effect van een (ontwikkelingsgerichte) overdracht aan bod en ga je aan de slag met praktische tips en handvatten voor boeiende en leuke overdrachten met meerwaarde. Met als resultaat: ouders hebben een goed beeld van je meerwaarde, versterken van het partnerschap met ouders en meer werkplezier voor jou tijdens overdrachtsgesprekken!
We gaan in op:
- Belang, effect en meerwaarde van ontwikkelgerichte overdrachtsgesprekken
- Beeldvorming kwaliteit opvang bij ouders
- Kansen en uitdagingen bij overdrachtsmomenten
- Praktische tips en inspiratie voor overdrachten
Nicole van Asten, directeur en trainer Parenticom & Partners
Deze sessie is eerder beoordeeld met een 8,9!
Steeds meer onderzoek wijst uit dat de hechting van een kind aan zijn of haar ouders én aan andere belangrijke volwassenen belangrijk is voor de verdere psychische en sociale ontwikkeling van dat kind. Maar wat betekent dat voor de kinderopvang? Speelt hechting daar ook nog een rol? Of hoort het hechtingsverhaal alleen bij de hele kleintjes (nu alvast een antwoord op die vraag? Nee, het hoort níet alleen bij de hele kleintjes….).
Tijdens deze bijeenkomst legt ontwikkelingspsycholoog Steven Pont uit hoe hechting proces in zijn werk gaat. We gaan op onderzoek naar de manieren waarop kinderen zich hechten, we leren de vier verschillende hechtingsstijlen van kinderen kennen, we onderzoeken het brein ook nog even én bespreken wat bij hechting de rol van professionals binnen de kinderopvang en het onderwijs is….
Steven Pont, ontwikkelingspsycholoog
Als professional in de kinderopvang of op school kun je te maken krijgen met allerlei vormen van gedragsproblemen bij jonge kinderen, zoals bijvoorbeeld contactproblemen of agressie. De workshop Gedragsproblemen bij jonge kinderen is bedoeld voor iedere professional die te maken heeft met peuters, kleuters en hun ouders en die wil weten hoe je als volwassene jonge kinderen kunt helpen bij de ontwikkeling.
De workshop gaat in op:
- Vaker voorkomende gedragsproblemen
- Wat de kenmerken zijn en het herkennen en signaleren ervan
- Wat je kunt doen om (gedrags)veranderingen op gang te brengen
- En welke adviezen je ouders kunt geven
De opvoeding van kinderen met gedragsproblemen en het omgaan met gedragsproblemen thuis, maar ook op het kinderdagverblijf, of de (voor)school, komen aan bod. We werken hierbij met methodieken als oplossingsgericht en competentie vergrotend werken. Verder wordt er gesproken over samenwerking: wie kan wat doen om gedragsveranderingen op gang te brengen?
Na afloop van de workshop hebben deelnemers meer kennis over gedrags-ontwikkelingsproblemen bij jonge kinderen en zijn zij beter in staat om (te adviseren hoe je) op een positieve manier gedragsveranderingen op gang te brengen.
Moniek Zijm, beleidsmedewerker en coördinator bij de Jonge Kind Academie van MOC ’t Kabouterhuis
Steeds meer professionals in de kinderopvang en op scholen krijgen te maken met getraumatiseerde kinderen. De oorzaak van het trauma is vaak heel verschillend: Het kan gaan om vluchtelingen, huiselijk geweld, armoede, enzovoort. Dit trauma kan tot uiting komen in gedrag in de kinderopvang, op school, thuis en in de omgang met leeftijdsgenootjes. Getraumatiseerde kinderen voelen zich vaak lang na het meemaken van traumatische ervaringen nog steeds onveilig. Veel van hun (vaak negatieve) gedrag komt daaruit voort.
In plaats van te focussen op negatief gedrag, kun je je beter richten op hoe een kind zich veilig kan voelen. Als een kind zich veilig voelt, kan het zelf zijn gedrag weer onder controle krijgen. Deze workshop biedt professionals in de kinderopvang en uit het basisonderwijs kennis en handvatten om de negatieve spiraal te doorbreken, zodat getraumatiseerde jonge kinderen zich beter kunnen ontwikkelen.
Na afloop van deze workshop heb je:
- Meer achtergrondkennis van de effecten van trauma op de ontwikkeling en het gedrag van jonge kinderen.
- Een start gemaakt met “kijken door een traumabril” naar het gedrag van kinderen.
- Handvatten om het gevoel van veiligheid te bieden, de veerkracht van de kinderen te vergroten en hen nog beter te ondersteunen.
Programma onder voorbehoud van wijzigingen.
Steven Pont
Jan van der Zwan
Nicole van Asten
Petra Spuijbroek
Miranda Rep
Eileen Kalkman
Wilma van Esch
Yvonne Dingjan
Mirella en Denise
Marieke Regeling
Sharon Stellaard
Sabine Plamper
Christine ten Kate
Samen met pedagogisch medewerkers en studenten kijkt ze graag naar wat kinderen nu echt bezig houdt en wat kinderen nu echt nodig hebben. Ze pleit voor een liefdevolle, speelse en geduldige benadering zodat kinderen vanuit een veilige basis de wereld kunnen ontdekken en al spelend heel veel kunnen leren.
Titia Sprey
Elleke Muller
Elleke Muller is sinds 2006 werkzaam bij Brede School Het Talent en sinds 2015 verbonden PACT voor Kindcentra als projectleider en ambassadeur. Tevens zet zij zich in als brigadier voor Anders leren, anders organiseren en is zij freelance onderwijsadviseur.
Deze standhouders ontmoeten jou graag op 8 april. Ontdek bij de stand de nieuwste ontwikkelingen en producten in de kinderopvang en de onderbouw van het primair onderwijs.
Datum en locatie
Woensdag 8 april 2020
Jaarbeurs
Jaarbeursplein
3521 AL Utrecht (routebeschrijving)
Tarieven
€ 149,- p.p. (btw vrij) | Groepstarief (vanaf 5 personen of meer)*
€ 199,- p.p. (btw vrij) | Regulier tarief
€ 179,- p.p. (btw vrij) | Abonneetarief (Kinderopvang en Management Kinderopvang (KinderopvangTotaal)
€ 179,- p.p. (btw vrij) | Leden PPINK
€ 599,- per persoon (btw vrij)*/** | Commercieel tarief
Grote groepen
*Kom je met meer dan 15 personen? Laat het ons weten via de klantenservice: aanmelder@bsl.nl
**Niet geldig in combinatie met andere kortingen en/of acties van (onderdelen van) BSL en niet geldig voor niet-primaire doelgroep of voor commerciële partijen (leveranciers van diensten en producten aan de kinderopvangsector).
**Behoor je tot de niet-primaire doelgroep, dan rekenen wij de prijs van € 599,- p.p. (excl. btw) als deelnameprijs. Je aanmelding wordt beoordeeld door de organisatie. Wanneer je behoort tot de niet-primaire doelgroep, behouden wij ons het recht om contact op te nemen om je aanmelding te bespreken. Dit is ook van toepassing op eventuele plaatsvervangers. Twijfel je of je tot de primaire doelgroep behoort, mail dan gerust naar yefke.patiwael@bsl.nl.
CRKBO geregistreerd
Bohn Stafleu van Loghum is een onderdeel van Springer Media B.V. Springer Media B.V. is vanaf 01-01-2019 als instelling geregistreerd in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs (CRKBO). Instellingen die geregistreerd staan in het Centraal Register Kort Beroeps Onderwijs (CRKBO) voldoen aan de Kwaliteitscode voor Opleidingsinstellingen voor Kort Beroepsonderwijs en mogen hun beroepsopleidingen btw-vrij aanbieden.
Het Openingsevent Week van het Jonge Kind staat gelijk aan een studiebelasting van 5 uur.
Voor wie? (primaire doelgroep)
Kinderopvang en primair onderwijs. Pedagogisch medewerkers, managers, leidinggevenden, locatiemanagers, gastouders, peuterspeelzaal/bso medewerkers, professionals, docenten, eigenaren, directeuren in de kinderopvangsector, het primair onderwijs en overige (niet commercieel) geïnteresseerden.
Aanmelden
Schrijf je gemakkelijk in via de inschrijfbutton rechtsboven.
Contact
Voor vragen met betrekking tot inschrijven is onze klantenservice bereikbaar op het telefoonnummer 030 – 638 3638 of per e-mail via aanmelder@bsl.nl
Klantenservice (inschrijving / aanmelding)
T: (030) – 638 3638
E: aanmelder@bsl.nl
Congres ontwikkelaar (inhoudelijke vragen)
Yefke Patiwael
M: 06 – 22 70 62 53
E: yefke.patiwael@bsl.nl
Eventcoördinator (logistieke vragen)
Leonie van Helten
T: 030 – 638 36 59
M: 06 – 30 90 57 52
E: leonie.vanhelten@bsl.nl
Sales (sponsormogelijkheden)
Iris ter Velde
T: 010 – 742 1021
E: iris@crossmedianederland.com
Annuleren
Uw inschrijving is alleen schriftelijk te annuleren. Annuleert u tot vier weken voor aanvang van het event, dan brengen wij € 50,00 p.p. aan administratiekosten in rekening. Bij een meerdaagse masterclass of congressen met een deelnameprijs vanaf € 950,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 250,00 p.p. Bij een masterclass of congres met een deelnameprijs van minder dan € 125,00 p.p. bedragen de administratiekosten € 35,00 p.p.. Meldt u zich binnen vier weken voor aanvang af? Dan zijn we helaas genoodzaakt het volledige inschrijfbedrag te berekenen. Overigens kunt u bij verhindering ook een vervanger van uw inschrijving gebruik laten maken.