Over dit congres
UITVERKOCHT
> Meld je aan voor de volgende editie op 1 maart 2024
In de week van de opvoeding organiseren wij deze fantastische dag voor jou!
Sinds 1 januari 2022 is de inzet van een pedagogisch beleidsmedewerker/coach VE verplicht voor kinderopvangorganisaties waar voorschoolse educatie (VE) wordt aangeboden. De pedagogisch coaches zijn nu een jaar onderweg en de inzet per kinderopvangorganisatie verschilt nog al.
De ontwikkeling van de functie van pedagogisch coach is in volle gang
Tijd om bij de functie van de pedagogisch coach stil te staan. Welke positie heeft de pedagogisch coach in jouw organisatie? Wat levert het nu op? En hoe kan jij je rol in de organisatie vergroten? Hoe zorg je ervoor dat je voordeelloos coacht?
Een dag voor coaches en leidinggevenden
Op vrijdag 6 oktober organiseren we een dag voor de pedagogisch coach. Omdat het van belang is hóe een pedagogisch coach ingebed wordt in de organisatie, zijn leidinggevenden en beleidsmakers ook van harte welkom.
We nemen deze dag de volgende thema’s onder de loep:
- Hoe kan je beleid en coaching goed op elkaar afstemmen?
- Op welk niveau worden er vragen gesteld aan de pedagogisch coach?
- Praktijkverhalen over de verschillende posities van de coach in de organisatie
- Hoe kan je oordeelloos coachen, zonder de pet van de organisatie op te hebben?
- Gespreksvaardigheden: hoe ga je het gesprek aan over wensen, grenzen en verwachtingen?
- Wat is de huidige stand van zaken en hoe is de pedagogisch coach ingebed in de organisatie?
Met onder andere topsprekers als Carolien van Duijn, Annemieke Waage, Judith Kuiten en Joyce Blauwhoff en Pedagogisch Coach van het Jaar 2022 Carolien Libert.
Details
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
6 oktober 2023
09.00 – 17.00
Van der Valk Veenendaal
Bastion 73
3905 NJ Veenendaal
Tarieven
- Regulier tarief
- € 399
- Abonnee tarief
- € 349
- Groepstarief (vanaf 3 pers.)
- € 299
Programma
Mique gaat samen met Sophie in op de volgende onderwerpen:
• Welke coaching stijl bij jou past als pedagogisch coach.
• Hoe de vertrouwensband met de pedagogisch medewerkers te behouden en omgaan met weerstand.
• Extra tools om de verbinding te maken tussen de visie en het pedagogisch handelen in de praktijk.
Een organisatie is vrij om te bepalen hoe een pedagogisch coach wordt ingezet. Een coach kan ook medewerker, beleidsmedewerker of zelfs de leidinggevende zijn. Op veel plaatsen wordt gekozen vanuit praktisch oogpunt hoe de functie tot coach wordt ingevuld. Is de manier waarop invulling wordt gegeven aan de functie en de verwachtingen die men heeft rondom de coaching ook in lijn met het beleid? Hoe groot is de kans van slagen als je kijkt naar de invulling op dit moment?
De presentatie beantwoordt de volgende vragen:
- Hoe is de pedagogisch coach ingebed in verschillende organisaties?
- Waar zijn we nu en waar willen we naar toe met de functie pedagogisch coach?
- Wat is de positie van de pedagogisch coach ten opzichte van de leidinggevende?
- Hoe kunnen de leidinggevende en de pedagogisch coach samen de basis uitzetten waardoor coachen een belangrijke katalysator wordt voor werkplezier en succeservaringen?
Beleid is belangrijk en in de praktijk soms heel weerbarstig. Dat is wel zo, maar er spelen ook andere zaken die nodig zijn om het beleid op de werkvloer terug te zien. Kent de pedagogisch medewerker het beleid van de organisatie en weet hij/zij dan wat te doen? Een belangrijke taak van de pedagogisch coach is om de vertaling van het beleid op de werkvloer te laten landen.
Annemieke gaat in op:
- Houd het klein, dan wordt het groots;
- Vier de successen;
- Het begint bij de eerste stap.
Ons pedagogisch werk bestaat uit KIJKEN. Vanuit observatie volgen we de ontwikkeling van kinderen en stimuleren deze onder andere door ontwikkelingsgericht (open) materiaal.
Als pedagogisch coach kijken we vooral naar de pedagogisch professional in contact met het kind. Carolien geeft tijdens dit interview inspiratie over de kracht van observeren, hoe je als pedagogisch coach de ontwikkeling van de professional volgt en deze kunt stimuleren vanuit de motivatie van de professional zelf.
Een interview over:
- Hoe belangrijk kijken en luisteren is als coach;
- Inzicht in de communicatiecirkel;
- Hoe stel je samen een ‘coachplan’ op?
Wat draagt bij aan je succes als pedagogisch coach? En hoe behoud je behaalde resultaten? Annika spreekt over de elementen van een effectief coachingstraject. Dit begint bij de basis: motivatie bij de professional en een goede relatie tussen de professional als coach. Ook het belang van planmatig werken aan heldere en realistische doelen komt aan de orde. En hoe zorg je dat de professional daadwerkelijk doelen behaald?
Na de lezing van Annika:
- Weet je welke elementen je in een coachingstraject moet opnemen om je kans op succes te maximaliseren;
- Weet je waarom het belangrijk is om heldere en realistische doelen te stellen en hoe je van doelen naar een coachingsplan komt;
- Ben je je bewust van het belang om vanaf het begin van een traject na te denken over de borging van behaalde resultaten.
In de kinderopvang monitoren we de ontwikkeling en het welbevinden van kinderen. Vroegsignalering van ontwikkelingsvoorsprongen, achterstanden of problemen is een van de professionele taken van de kinderopvang. In de praktijk gaat dit nog niet overal even goed.
Kindvolgsystemen stimuleren (vaak onbedoeld) een toetsende manier van kijken naar kinderen. Stel dat er in het volgsysteem staat: ‘Kan een toren bouwen met minimaal vier blokjes.’ Als de pedagogisch medewerker die het systeem (deze week) moet invullen dat niet weet van het betreffende kind, is de kans groot dat de medewerker vier blokjes pakt en het snel even ‘toetst’. Naast het feit dat dit (extra) tijd kost, draagt het ook bij aan de ‘toets-cultuur’ die we in de kinderopvang zo graag willen voorkomen.
Tijdens deze lezing geeft Judith handvatten hoe we deze ‘toetscultuur’ kunnen doorbreken. De volgende onderdelen komen aan bod:
- Over welke basiskennis, in relatie tot de ontwikkeling van kinderen, moeten pedagogisch medewerkers beschikken?
- Hoe houd je deze kennis onder de aandacht en beschikbaar voor pedagogisch medewerkers?
- De valkuil en consequenties wanneer een coach of leidinggevende de signaalfunctie overneemt.
- Aandacht voor kijken naar de ontwikkeling van kinderen gegeven de dagelijkse hectiek van de kinderopvang.
- Praktische hulpmiddelen om pedagogisch medewerkers ontwikkelingsgericht naar kinderen te laten kijken en de coaching hierop aan te laten sluiten.
Programma onder voorbehoud van wijzigingen
Sessies
Hoe goed is onze pedagogische kwaliteit? Wat gaat goed en wat kan beter? Hoe ga je met stakeholders in gesprek over pedagogische kwaliteit? Middels zelfevaluatie zet je de stap van observeren naar weten en verbeteren. Door zelf een goede inschatting te kunnen maken, kun je beter in gesprek met elkaar, ouders, inspectie en samenwerkingspartners over pedagogische kwaliteit. Zelfevaluatie-instrument ‘Pedagogische praktijk in Beeld (PiB)’ helpt de pedagogisch coach praktijk, beleid en wetenschap aan elkaar te verbinden.
- Hoe systematisch te reflecteren op de eigen pedagogische praktijk.
- Hoe over pedagogische kwaliteit in gesprek te kunnen gaan met pedagogisch medewerkers, management, ouders, inspectie en samenwerkingspartners.
- Hoe het zelfevaluatie-instrument ‘Pedagogische praktijk in Beeld (PiB)’ werkt en hoe het de pedagogisch coach helpt praktijk te verbinden aan beleid (en wetenschap).
Effectief samenwerken met je collega is van groot belang om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden in hun ontwikkeling. Tussen pedagogisch professionals ontstaan vriendschappen. Maar hoe geef je diezelfde collega feedback als er iets niet goed gaat? Hoe zorg je ervoor dat je krachtig communiceert, helder bent in je boodschap en de vertrouwensrelatie in tact blijft? Het doel van deze sessie is dat je meer vertrouwen krijgt in jouw eigen communicatievaardigheden. In deze sessie gaan we samen met een trainingsacteur aan de slag!
Een sessie over:
- Impact maken met je boodschap;
- Niet-veroordelend feedback geven aan je collega;
- In je kracht blijven staan als je feedback geeft of feedback ontvangt.
Je bent er voor de ander, die wil je in beweging brengen. Dit vereist dat de coach zichzelf opzij kan zetten om zo echt en vrij van oordeel te kunnen luisteren naar de ander. Pas dan ontstaat er luisteren naar elkaar en de bereidheid na te denken over het eigen handelen. In deze sessie leer je wat coachen zonder oordeel is en krijg tips en handvatten om er ‘morgen’ mee aan de slag te gaan.
Een sessie over:
- Luistervaardigheden;
- Ieder mens heeft oordelen;
- Niemand is een klier voor zijn plezier.
Weerstand is een groot thema voor de meeste coaches. Als coach binnen de kinderopvang heb je regelmatig te maken met weerstand. Dit zit deels besloten in het feit dat de coaching ‘verplicht’ is en daardoor minder vrijblijvend. Daar zit een uitdaging en verantwoordelijkheid in voor de leidinggevenden en de coach. Want hoe pak je dat nou respectvol aan en verschiet je niet meteen aan het begin al je kruit?
Een sessie over:
- Wat is weerstand eigenlijk en wat vertelt het je?
- De verschillende redenen waarom men in de weerstand schiet – zodat je kunt bepalen welke tool je inzet om de ander bewust te maken van de weerstand en de reden ervan boven tafel kunt krijgen.
- Weerstand is niet iets om bang voor te zijn.
Wat vraagt het werken binnen jouw kinderopvangorganisatie specifiek en hoe integreer je dit in jullie coachplan?
Er staat in het beleid vaak te weinig omschreven welk concreet gedrag dat beleid precies vraagt en het zegt nog weinig specifieks over het handelen van de pedagogisch medewerker.
Om gelijkmatigheid in werkwijze te realiseren zal er specifieker moeten worden beschreven welk gedrag je graag op de werkvloer wilt zien, gespecificeerd naar de betreffende doelgroep. Uitgewerkte gedragsindicatoren geven pedagogisch medewerkers houvast, omdat ze daarin kunnen lezen wat er wanneer van ze wordt verwacht.
Tijdens deze sessie:
- Gaan we aan de slag met het specifiek beschrijven welk gedrag je graag op de werkvloer wilt zien.
- Staan we stil bij het belang van het specificeren van deze gedragsindicatoren naar iedere doelgroep.
- Staan we stil bij de randvoorwaarden waaraan een coachplan moet voldoen.
- Ontvang je inspirerende voorbeelden van hoe je jullie beleid structureel en eenvoudig kunt implementeren in jullie coachplan.
En nee daarmee bedoelen we niet dat je op zoek bent naar de laatste nieuwtjes :-)! Met coachen vanuit nieuwsgierigheid gaat het erom dat je oprecht geïnteresseerd bent in wat de ander beweegt. Nieuwsgierigheid helpt je zoeken naar nieuwe kennis, ervaringen en mogelijkheden. Het helpt jou om open te staan voor andere perspectieven en veranderingen, het zorgt voor een uitdaging en houd je scherp.
Deze houding helpt je niet alleen in je coaching, maar het geeft ook een heel mooi voorbeeld voor op de groep, een prachtige manier om kinderen te benaderen = win-win!
Een workshop over:
- Hoe zorg je ervoor dat je deze houding bij jezelf aanleert?
- Hoe kan je coachen vanuit oprechte interesse én daarmee aan de slag te gaan?
- Wat zijn helpende gedachten en tools om in jouw coaching te gebruiken?
Nieuwsgierigheid gewekt? Geef je dan op voor deze workshop!
Gezonde Kinderopvang heeft ruim 1.700 pedagogisch professionals opgeleid die zich inzetten om gezonde leefstijl vanzelfsprekend te maken binnen hun organisatie. Samen staan we stil bij de stappen die belangrijk zijn bij het werken aan een gezonde leefstijl. Hoe zorg je voor structurele aandacht voor dit onderwerp? Aan de hand van praktijkverhalen vertellen wij hoe je om kunt gaan met weerstand vanuit de organisatie, maar ook van directe collega’s en ouders. We proberen je daarbij bewust te maken van je eigen vooroordelen die daar een rol bij kunnen spelen.
Tijdens deze sessie leer je:
- Hoe kun je binnen je organisatie voor structurele verandering zorgen op het gebied van leefstijl?
- Hoe zorg je voor draagvlak bij collega’s om hier ook aan mee te werken?
- Welke rol spelen je eigen vooroordelen hierbij?
Praktisch
Voor wie?
De Dag van de Pedagogisch Coach is bedoeld voor: Kinderopvang. Pedagogisch coaches, pedagogisch beleidsmedewerkers, coach VE, managers, leidinggevenden, beleidsmakers, locatiemanagers, eigenaren, directeuren in de kinderopvangsector en overige (niet commercieel) geïnteresseerden.
Tarieven
- 349,- p.p. | Abonnee tarief
- 299,- p.p. | Groepstarief*
- 399,- p.p. | Regulier tarief
*Vanaf 3 deelnemers
Tarieven zijn btw vrij. Bekijk de annuleringsvoorwaarden.
Accreditatie
Wil je op de hoogte blijven of er accreditatie beschikbaar komt? Vink dan het vakje voor accreditatiepunten aan op het inschrijfformulier.