Over dit congres
Als pedagogisch coach ben je de spil tussen het pedagogische beleid en de uitvoering hiervan. Toch blijkt de praktijk soms weerbarstiger. Tijdens De Dag van de Pedagogisch Coach kijken we samen naar jouw rol in de organisatie en hoe je deze kan verstevigen.
Wat deze dag zo uniek maakt? Het programma is gemaakt vóór en dóór pedagogisch coaches. Dit congres biedt daarom een unieke kans om te leren van experts. Met lovende reacties wordt dit congres door de deelnemers van vorige edities beoordeeld met maar liefst een 8! ⭐⭐⭐⭐
“Heel fijn om een congres gericht op coaching bij te wonen, het zet jezelf weer even stil en maakt bewust!” Anja, pedagogisch coach
Raak geïnspireerd door een nieuw programma:
✅ Hoe ga je als coach om met meerdere rollen en petten in de organisatie?
✅ Hoe werk je aan eigenaarschap en nieuw gedrag?
✅ Hoe ga je het gesprek aan over wensen, grenzen en verwachtingen?
✅ Hoe kun je efficiënt coachen ondanks tijdgebrek?
✅ Hoe krijg je medewerkers mee in veranderingen en aanpassingen?
Kom samen met je manager
Omdat het van belang is hóe een pedagogisch coach ingebed wordt in de organisatie, zijn leidinggevenden en beleidsmakers ook van harte welkom.
Tip: Kom je met collega’s? Dan profiteren jullie van maar liefst €100,- korting p.p.! Meld je snel aan.
Bekijk hier een sfeerimpressie van een vorige editie:
Aanmelden
Inschrijving gesloten
Je kunt je niet langer inschrijven voor dit congres.Algemeen
11 oktober 2024
09.00 – 17.00
Hotel de Reehorst
Bennekomseweg 24
6711 LM Ede
Tarieven
- Vroegboektarief tm 1 juli
- € 349
- Groepstarief (vanaf 3 pers.)
- € 299
- Abonnee tarief
- € 349
- Regulier tarief
- € 399
Programma
De pedagogische coach als spil tussen het pedagogische beleid en de uitvoering hiervan. Het klinkt makkelijk toch? In de praktijk blijkt het anders te zijn. Denk aan de rol die je hebt en de verwachting van de medewerkers. Je bent de pedagogisch coach maar ook collega of manager. Hoe heb jij hier zelf invloed op? Communicatie is daar een groot onderdeel van.
Zij geeft een lezing over:
- Wat de voorwaarden zijn voor positionering in de organisatie.
- Wat je zelf kan doen in deze positionering.
- Hoe je in communicatie zelf jouw rol versterkt.
Hoe voer je een oplossingsgericht coachend gesprek? Welke vragen stel je? Hoe kom je coachend en niet belerend over? Hoe geef je feedback die aankomt en omarmd wordt?
Tischa Neve geeft je valkuilen en tips die ze samen met trainingsacteur Elsbeth uitspeelt. Zo komen veelvoorkomende situaties voorbij waar jij als pedagogisch coach mee te maken krijgt. Bijvoorbeeld:
- De ‘Ja maar’- reactie. Hoe deal je met pm’ers die in de weerstand schieten en wat kan daarachter zitten?
- De ‘Dat ‘weet ik al’- reactie. Hoe ga je om met een medewerker die overal een antwoord op heeft?
- De ‘Het gaat niet zo goed met me’- reactie. Hoe vind je een balans tussen pedagogisch coachen en aandacht voor persoonlijke problemen van PM-ers?
Tischa en Elsbeth laten uitdagende scenario’s zien en handvatten, waardoor jij als pedagogisch coach je communicatie-, conflictoplossende en samenwerkingsvaardigheden versterkt.
Hoe kan je iemand echt tot actie aansporen? Hoe om te gaan met weerstand? En hoe krijg je ze mee in jouw coaching?
Iets aankaarten, iemand aanspreken of ergens mee confronteren roept vaak onbewuste patronen op: de harmonie willen bewaren, aardig gevonden willen worden, jezelf niet volledig durven laten zien en niet zeggen wat je wil. En dus gaan we het gesprek liever niet aan en het conflict uit de weg.
Annemarie Mars, auteur van De functie van frictie, zegt dat zonder frictie verandering niet mogelijk is. Het is de spreekwoordelijke wrijving die glans geeft. Het samen raken, botsen, zoeken en schuren zorgt ervoor dat we stappen kunnen zetten. Maar er is ook wrijving die krassen maakt, waardoor we tegenover elkaar komen te staan en juist niet verder komen.
Als we met de gesprekken die we als pedagogisch coach voeren iets willen veranderen, is het dus essentieel dat we de functionele frictie opzoeken en weg blijven bij disfunctionele frictie.
Tijdens deze afsluitende lezing leer je:
- Te ontdekken waar weerstand en irritatie vandaan komt;
- Hoe je werkt aan eigenaarschap en nieuw gedrag;
- Hoe je helder zegt wat je wil en een relatie opbouwt die tegen een stootje kan.
Sessies
In jouw werk is het belangrijk om goed te communiceren. Maar hoe breng je de boodschap goed over en maak je medewerker mede verantwoordelijk voor het proces? Zodat ze zelf zien waar ontwikkelpunten liggen. We denken vaak te moeten “aanspreken” maar daar zitten nog een aantal stappen voor. We kijken naar balans tussen ruimte geven en grenzen stellen middels communicatie.
Een sessie over:
- Wat belangrijk is in een aanspreekcultuur
- De verschillen tussen aanspreken en uitspreken
- Wat jij zelf te ontwikkelen hebt in jouw communicatie
Het opbouwen van een vertrouwensband tussen een pedagogische coach en de pm’er is van groot belang voor een effectieve samenwerking en professionele ontwikkeling. Dit kan betekenen dat pm’ers zich zo vrij en vertrouwd voelen om alles te bespreken met je, van situaties die plaatsvinden op de werkvloer tot privésituaties.
Tijdens deze sessie leer je om je grenzen hierin te bewaken in jouw functie, te voorkomen dat jij eigenaar wordt van andermans situatie, dat je verwachtingen van en naar elkaar kunt uitspreken om iemand goed te kunnen coachen, om te gaan met ad hoc vragen en leer je een balans te creëren.
Je leert in deze sessie:
- Balans tussen het coachplan en ad hoc vragen
- Balans tussen vertrouwenspersoon zijn en manager
- Balans tussen pedagogisch coachen en persoonlijke problemen van medewerkers
Hoe voorkom ik dat ik een klaagmuur word en ook het idee heb dat ik hier iets mee moet doen?
Het opbouwen van een vertrouwensband met de PM’ers voelt als een uitdaging door de weerstand die je ervaart voor het pedagogische coachen. De teamleden hebben het TE DRUK. Moet jij dan midden in die drukte van alledag gaan coachen?? De teamleden blijven “hangen” in oude patronen waardoor niet de gewenste resultaten gerealiseerd worden. Je ziet hoe de kinderen verlangen naar verbinding en rust. Jouw handen jeuken, want je weet en ziet hoe je de teamleden in hun belang én in het belang van de kinderen vooruit kan helpen. Heel graag zou jij die pedagogische vertaalslag willen maken met het hele team. Het team helpen in het bewuster stil staan bij dat waar de kinderen behoefte aan hebben.
Een sessie over:
- Keuzes maken bij coaching on the job
- Effectief coachen ondanks ad hoc situaties
- Coachen ook als alles goed gaat
In deze interactieve sessie zullen we samen ontdekken welke coaching stijl het beste bij jou past en hoe je deze kunt toepassen om jouw impact te vergroten. We gaan dieper in op enkele essentiële aspecten van pedagogisch coachen, waaronder het behouden van vertrouwen en het omgaan met weerstand bij pedagogisch medewerkers. Bovendien zullen we verkennen hoe je een brug kunt slaan tussen jouw visie de visie en het beleid van de organisatie en het pedagogisch handelen in de praktijk.
Een sessie over:
- Welke coaching stijl bij jou past als pedagogisch coach.
- Hoe de vertrouwensband met de pedagogisch medewerkers te behouden en omgaan met weerstand.
- Hoe de verbinding te maken tussen de visie en het beleid van de organisatie en het pedagogisch handelen in de praktijk.
In deze sessie neemt Tischa je mee in de kracht van oplossingsgericht werken in de kinderopvang en leer je hoe je pedagogisch medewerkers effectief kunt coachen om een positieve impact te hebben op uitdagend gedrag, emoties en situaties bij en met kinderen. Je leert en gaat aan de slag met een effectief en toegankelijk stappenplan om PM-ers te helpen om op een oplossingsgerichte manier te observeren en aan de slag te gaan met situaties en gedrag.
Kortom: Je ontwikkelt vaardigheden om pedagogisch medewerkers te begeleiden bij het implementeren van oplossingsgericht denken en handelen in hun dagelijkse werkzaamheden en bij uitdagende situaties. Een toegankelijke werkwijze die je na de deelsessie gelijk zelf kunt gaan toepassen!
- Tijdens deze sessie duiken we in de uitdagingen die ontstaan wanneer pedagogisch coaches te maken krijgen met onuitgesproken spanningen en verborgen emoties onder pedagogisch medewerkers: de onderstroom. Hoe herken je de onderstroom? Heeft deze invloed op jouw effect van coaching? Hoe ga jij daar als coach mee om? We zetten tijdens deze sessie verschillende theorieën uit en we reflecteren op de praktijk.Na deze sessie:
- Heb je meer begrip van het thema onderstroom
- Kan onderscheiden waar wel en geen aandacht naar uit moet gaan tijdens coaching
- Heb je tools gekregen om effectief te coachen bij (ondanks) onderstroom
Aan de slag met risicovol spelen! Jouw team heeft er zin in. Maar helaas… de ouders vinden het niet zo leuk.
Herkenbaar? Voelen jouw collega’s zich ook geremd door (over)beschermende ouders die alle risico’s zoveel mogelijk willen beperken? Geen blauwe plekken, schaafwonden of vieze kleren bij hun kind? Het is een veel gehoord dilemma. Keer het tij! Met de juiste handvatten gaan jullie op een positieve manier het gesprek met ouders aan.
Je leert :
- Waarom het belangrijk is om risicovol spelen actief uit te dragen aan ouders
- Hoe kun je het belang van risicovol spelen bespreken met ouders
- Wat zijn de kaders van risicovol spelen om het juiste gesprek te kunnen voeren.
Sprekers
Annemarie Mars
Nicole Verdonk
Susanne Akkermans
Elsbeth Smits
Zeina Bassa
Tischa Neve
Mique van Gorp
Marinda Fisher
Anne Bijsterbosch
Ervaringen (met cijfer 8!)
⭐⭐⭐⭐
‘Inspirerende workshops en gesprekken met collega’s uit het hele land!‘
‘Ik ben heerlijk geïnspireerd over onderwerpen waar ik dagelijks in mijn werk mee te maken krijg. Ik heb weer nieuwe ideeën opgedaan, informatie uit kunnen wisselen en tips ontvangen‘
‘Ik heb uit elke deelsessie en van elke spreker wel een punt gehaald om mee te nemen naar de praktijk/organisatie.’
⭐⭐⭐⭐
‘Ik vond de sprekers enthousiast. Heel fijn om een congres gericht op coaching bij te wonen, het zet jezelf weer even stil en maakt bewust‘
‘Goed verzorgde dag met goede ‘sprekers met genoeg inspirerende inhoud!
‘Goede sprekers die weten waar ze over spreken en ‘feeling‘ hebben met onze werkvloer. Veel humor en positiviteit! Leuke werkvormen zoals de Menti app’
Praktisch
Voor wie & locatie
Pedagogisch coaches, -medewerkers en -professionals, managers, leidinggevenden, locatiemanagers, gastouders, peuterspeelzaal/bso medewerkers, docenten, eigenaren en directeuren in de kinderopvang.
Locatie:
Hotel de Reehorst
Bennekomseweg 24
6711 LM Ede
Routebeschrijving
Tarieven
- €349 p.p. | Vroegboektarief tm 1 juli
- €299 p.p. | Collega tarief va 3p.
- €349 p.p. | Abonnee tarief
- €399 p.p. | Regulier tarief
Tip:
Meld je samen met collega’s aan en jullie profiteren van maar liefst €100 korting per persoon!
Tarieven zijn exclusief btw.
Bekijk de annuleringsvoorwaarden.