De nieuwe interpretatie van de drie-uursregel vanaf 1 januari 2018 leidt tot vragen en zorgen in de kinderopvang. Houders vragen zich af hoe ze van te voren kunnen inschatten wanneer afwijken van de ratio verantwoord is. Jurist Reinoud Kroese verwacht meer handhaving en terughoudendheid met bijvoorbeeld ruil- en flexdagen. Ook convenantpartijen zijn niet eensgezind in de uitleg van de regel.
Zo
Voor 1 januari hebben we heel serieus voor 3 groepen beschreven hoe we invulling geven per dag aan de 3-uurs regeling. Nu zijn we ruim 2 maanden verder hebben 10 kinderen een plekje op een nieuwe (horizontale) groep gekregen.
3-uurs-regeling herschrijven.
Een ouder die voor 1 kindje, 2 weken later wil beginnen en later halen?
3-uurs-regeling herschrijven.
Een ouder die een extra dagje wil? Liever niet of pas om 8.30 brengen en om 17.00 ophalen.
En dat binnen een kinderopvang die altijd de beste kwaliteit na streeft, ook regelmatig met een over bezetting staat omdat het met 3 nieuwe kinderen anders niet werkbaar is. Daarnaast vind ik dat de individuele karakterverschillen van de kinderen een groter verschil maken dan het aantal.
Ook wordt er in deze regeling geen rekening gehouden met de aanwezigheid van een groepshulp of een stagiaire, terwijl dit in de praktijk het verschil kan maken tussen een rustige sluiting en een hectische, ook als je wel voldoet aan 1-Ratio
Het is belangrijk dat de pedagogisch medewerker niet te lang alleen op de groep staat. Maar tussen twee pauzes in is nu geen gelegenheid voor een korte overdracht. Op deze manier kunnen fouten ontstaan. En natuurlijk ga je niet prettig weg als je ziet dat je onrustige groep achterlaat wanneer je op de klok moet kijken. In de praktijk komt het erop neer dat je korter pauze kunt nemen en in je pauze niet gemakkelijk even weg kunt voor een boodschapje of een frisse neus.
De uitleg van GGD Utrecht was dat een overschrijding van de tijdstippen inderdaad gezien wordt als het “geen uitvoer geven aan het pedagogisch beleidsplan” als de totale drie uur niet overschreden is.