Dat melden de organisaties in een gezamenlijk persbericht. Madaga is marktleider in gezonde en verse kindermaaltijden voor de kinderopvang en serveert inmiddels 2,5 miljoen maaltijden per jaar aan vijfhonderd kinderopvanglocaties. Spoony is een snelgroeiende food startup met als doel groenten aantrekkelijk te maken voor kinderen. De twee bedrijven zijn opgericht door twee moeders die hun eigen kinderen gezond wilden leren eten, maar daarbij tegen barrières aanliepen. Zij delen de ambitie bij te dragen aan een gezonde toekomst voor alle kinderen, waarbij groenten, variatie en smaakontwikkeling centraal staan.
Nog meer gezond eten voor kinderen
De merken, die separaat blijven bestaan, zijn qua doelgroep en productaanbod complementair. Waar Madaga zich primair richt op de doelgroep 0 tot 4 jaar op de kinderopvang, heeft Spoony een focus op kinderen van 4 tot 12 jaar op de buitenschoolse opvang en biedt bovendien producten aan via de retail. Het samengaan heeft grote operationele voordelen en maakt versnelde groei van beide merken mogelijk. Het combineren van kennis en ervaring levert producten op die nog beter aansluiten bij de behoeften van de markt, waardoor nog veel meer kinderen kunnen kennismaken met gezond en lekker eten.
Een gezond alternatief
Ingrid Keller, oprichter van Madaga: ‘Onderzoek laat zien dat ruim 8 op de 10 ouders in Nederland het belangrijk vindt hun kind gezond en gevarieerd te laten eten, maar dat blijkt in de praktijk vaak niet haalbaar. De helft van de ouders geeft aan zich daar zorgen over te maken. Begrijpelijk, want 70 procent van kindervoeding in de schappen is ongezond, zo stelt Unicef. Wij bieden ouders en verzorgers een reëel alternatief.’
Spelenderwijs ontdekken
‘Wij nemen kinderen mee op smaakavontuur om gezond en heerlijk eten te ontdekken’, zegt Ingrid. ‘We prikkelen zintuigen en nieuwsgierigheid. Op die manier maken we de smaken van gezond en natuurlijk eten toegankelijk en maken we van het eetmoment een ‘fun’ moment. Zo ontwikkelden we de Smaaksafari-koffer, waarbij we twee weken lang helpen op de kinderopvang om kinderen spelenderwijs onder andere broccoli, zoete aardappel, rode biet en wortel te laten ontdekken. We zijn een perfecte match met Spoony, waar plezier, vrolijke verpakkingen en eetspelletjes – foodtainment – essentieel zijn bij de kennismaking met pure producten.’
Hoofdrol voor groenten
Spoony-oprichter Phaedra Mensen: ‘Door van eten een feestje te maken leren we kinderen een gezond voedingspatroon ontwikkelen, met een hoofdrol voor verse groenten. Ook Madaga ontwikkelt enkel gezonde producten zonder toegevoegde suikers, geur- en smaakstoffen en zonder of met weinig zout, maar wel smaakvol en zeer divers. Net als Ingrid ben ik mijn onderneming gestart om écht impact te kunnen maken. Ik kijk ernaar uit om samen een bijdrage te leveren aan een gezonde generatie kinderen.’
Gezonde Smikkelweken
Spoony is initiatiefnemer van de Gezonde Smikkelweken – het grootste groenteninspiratieprogramma van Nederland. Deze zomer gingen 50.000 kinderen op zeshonderd bso’s en thuis op een gezonde en duurzame ontdekkingstocht om kennis te maken met groenten. Phaedra: ‘We kijken ernaar uit om voor het eerst met Madaga op te trekken in de Gezonde Smikkelweken. Daardoor bereiken wij een nóg grotere groep bso’s, kinderen, ouders en begeleiders.’ In de aanloop naar de Gezonde Smikkelweken publiceren Spoony en Madaga een onafhankelijk onderzoeksrapport over dit jaarlijkse event. Ingrid: ‘Samen met Spoony gaan wij gezond eten de standaard maken voor alle kinderen in Nederland. Het rapport gaat het belang van die missie onderstrepen.’