Op bijna alle scholen die sinds 2011 flexibele onderwijstijden hebben ingevoerd, zijn leerlingen gemiddeld minder goed gaan presteren op taal en rekenen. Of de flexibele lestijden een negatieve invloed hebben op de onderwijskwaliteit is echter niet duidelijk. Dat meldt de Inspectie van het Onderwijs in een rapport dat maandag naar buiten kwam.
Elf
Bezorgdheid over een krimp in de markt voor tussenschoolse opvang kan tot rare titels leiden!
Wat is dat nou weer voor rare titel? Er wordt in de titel gesteld dat flexibele schooltijden niet goed zouden zijn voor de prestaties. Maar dat is niet wat ik uit het stuk haal. Daarin staat dat de oorzaak van de dalende prestaties niet te achterhalen is. En dat het te vroeg is voor conclusies.
Jammer dat de berichtgeving niet volledig is. Niet vermeld is dat bij één school de flexibele tijden uitstekend werken voor passend onderwijs en een brede ontwikkeling van kinderen en deze school hardnekkige onderwijsproblemen heeft opgelost juist door flexibele tijden = méér onderwijstijd in te zetten als middel voor maatwerk.
Flexibele schooltijden of niet, altijd zullen de belangen en behoeften van de leerlingen centraal moeten staan. Het is dan ook belangrijk, juist bij kinderen, rekening te houden met de verschillende leeftijden, met zaken zoals onder meer de verschillende chronotypen (vooral ook bij pubers), met een evenwichtige balans tussen leren, spelen, eten, ontspannen en de daarbij behorende omstandigheden. Een evenwichtige dag-, week- en jaaropbouw hoort daar ook bij. De invloed van licht, lucht, beweging enz., al dit soort omstandigheden tellen mee. We weten…..het kan wel.