Mocht kinderopvang daadwerkelijk bijna-gratis worden en mocht de overheid dus meer gaan investeren in de opvang, dan zal de druk toenemen om ‘het rendement’ daarvan te meten. Dat gebeurt vaak door pre-academische vaardigheden te meten. Maar is dat wel zo verstandig? Dat vraagt onderzoeksjournalist Mark Mieras zich af, die hierover een wetenschappelijk artikel schreef.
Het
Ik ben het helemaal eens met Mark Mieras.
Met liefde en compassie de nieuwsgierigheid van een kind volgen, erop ingaan, erop terugkomen, verrijken/ aanvullen met ideeën en materialen van andere kinderen en jezelf en woorden geven aan de emoties en aan wat er gezien en gedaan wordt. Het leven is niet alleen cognitieve vaardigheden en meten is weten. Er zijn nu veel hoog opgeleide mensen met veel kennis waarvan er een heel aantal zijn die hun geleerde vak niet uit kunnen oefenen of erin vastlopen vanwege te weinig emotionele weerbaarheid cq. meta-cognitieve vaardigheden.
Een heel mooi artikel van Mark Mieras. Hoe geven we die ‘brede blik’ op jonge kinderen meer bekendheid in de kinderopvang, het onderwijs en het beleid? Als het in Italië en Finland lukt, dan kan het hier in Nederland toch ook? Inge van Rijn, http://www.schrijvendepedagoog.nl
Zie ook mijn boek Prachtige Pedagogiek. (BSL 2022)