De spontane ontwikkeling van het jonge kind een kans geven, door juist ver weg te blijven van VVE-programma’s. Het is een stelling waar Marije Magito, specialist jonge kind bij de CED-groep en directeur Jonge Kind Centrum, niet in gelooft. Zij ziet juist de meerwaarde van goed opgezette VVE-programma’s. Zij traint kinderopvangprofessionals en leert hen nog beter aan te sluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van kinderen.
Marije:
Ik heb begrepen dat er in deze “corona”tijd bij de peuterspeelzalen bijna geen VVE wordt gegeven omdat er heel veel kinderen thuis blijven en niet naar de peuterspeelzalen komen. Er zijn dan (echt) te weinig kinderen aanwezig. Veel ouders (buitenlandse) vinden het te spannend om hun kinderen naar de peuterspeelzaal te sturen. ik ben benieuwd hoe hier mee om wordt gegaan.
Ik begrijp je vraag niet goed. Kun je wat meer over uitleggen ajb?
Laten we de, voor sommigen beladen, term ‘VVE’ eens opzij leggen en ons focussen op het professionaliseren van vaardigheden van de professionals, de pm’ ers in dit geval. Ieder kind dient gezien en gehoord te worden, niet alleen VVE-kinderen, zoals ik nog wel eens hoor; ieder kind heeft recht op uitdaging en betekenisvol spel.
Aanvullingen:
– Naast een aantal VVE-programma’s zijn en er de methodieken, Kaleidoscoop en Startblokken. Deze laatste 2 richten zich sterk op de vaardigheden van de professional op de groep.
– Startblokken richt zich op de ontwikkeling van 0-4 jaar en 4-6 jaar, en dan gaat het verder tot 12 jaar onder de naam Basisontwikkeling, OGO.
– ‘De baby’ maakt zeker onderdeel uit van mijn Startblokken-aanbod, immers, de spelontwikkeling start bij 0 jaar!
– Voor echt heel specifieke baby-kennis nodig ik een baby-specialist uit tijdens mijn trainingen.
– Vrij spel, wat is dat? Is dat betekenisvol genoeg, vrij? Bert van Oers en Frea Jansen-Vos zijn “wereldberoemd” op het gebied van SPEL in Nederland en daarbuiten, alles begint bij 0 jaar.
Ik hoop dat mijn aanvulling een verrijking is op het artikel van Marije Magito.
Groet, Peter de Vries – Trainer/Coach/Ontwikkelaar/Adviseur Kinderopvang en Basisonderwijs
@Peter, ik schreef dit artikel niet zelf. Dat werd door Frida Noordzij gedaan. Dus fijn dat je haar artikel verrijkt met jouw aanvulling. Daarnaast….. er valt nog zoveel meer over te zeggen, over dit thema. Iets met maximering van aantal woorden icm spanningsboog van de lezer van het blad ;). Fijn dat het iig aanleiding is geweest om over na te denken en op te reageren. Laten we vooral blijven nadenken, reflecteren en reageren.
“Die baby’s liggen maar te liggen? ” Eerlijk waar, wat een zorgelijke uitspraak van een specialist. Tijdens het spel van de baby gebeurt er zoveel in het hoofdje, worden er zoveel verbindingen gemaakt die juist enorm belangrijk zijn voor het latere leren. Het doen van activiteiten met een baby is leuk, maar het kind de ruimte geven voor zelfstandige bewegingsontwikkeling is voor het kind zelf belangrijker. Wanneer laten we nu eens de gedachten los dat wij volwassenen kinderen vanalles moeten leren? We kunnen veel beter met de kinderen leren! Overigens ben ik niet anti-VVE, en ben ik het eens met de stelling dat de uitvoering bepaalt hoe sucvesvol het is. Maar voor een baby is naar mijn mening een heel andere begeleiding nodig.
Beste Ankie,
Dan voor je reactie.
Zo’n artikel mag maar x woorden groot zijn. Ik had er nog veel meer over willen zeggen :). Lees vooral mijn artikel over de “bore-out baby” in de BBMP van maart/april 2020
Fijne zondag.