Hoogbegaafdheid wordt vaak pas geconstateerd als een kind op school in de problemen komt. De inhoud van de lessen sluit niet aan bij het niveau van deze kinderen. Vaak reageren deze kinderen zich af door zich lastig te gedragen. Op kinderdagverblijf De Kleine Wereld in Amsterdam werd het afgelopen jaar getest met het herkennen van hoogbegaafdheid nog voordat kinderen naar de basisschool gaan.
De
Prima initiatief. Dit had achteraf voor mijn zoon ook een goed instrument geweest. Misdroeg zich op het KDV erg vaak (andere kinderen slaan, schoppen en bijten). Werd zelfs overgeplaatst naar een andere groep. Daar kreeg hij meer uitdaging, zoals moeilijke puzzels en het geen ineens beter met z’n gedrag. Op de basisschool ging het weer mis.
Toen mijn vader overleed, had mijn zoon daar veel last van. Daarom is hij via het CJG bij een psychotherapeut terecht gekomen. Na enkele sessies bleek dat er veel meer aan de hand was dan alleen verlies van opa. Zich onbegrepen voelen door de juf en door de meeste klasgenoten, zijn humor valt verkeerd, etc. Zij vermoedde hoogbegaafdheid. Inmiddels is hij getest en het is bevestigd. Hij zit nu in groep 7 en in de Breinklas. Daarnaast zijn we nu bezig om samen met de schoolleiding een uitdagend lesprogramma samen te stellen voor de resterende anderhalf jaar. En bij de keuze voor voortgezet onderwijs weten we nu waar we op moeten letten, gezien zijn hoogbegaafdheid en daardoor specifieke behoefte.
Als het KDV over de methode Pientere Peuters had beschikt, hadden we mogelijk eerder z’n hoogbegaafdheid ontdekt en zou ons veel kopzorgen en leed bespaard zijn gebleven.
prima dat hierop gelet wordt. Maar bedenk wel dat jonge kinderen zich niet in rechte lijn, maar met sprongen ontwikkelen, en dat de ontwikkeling op diverse terreinen heel erg uiteen kan lopen. Daarom ook liever het woord ‘ontwikkelingsvoorsprong’ gebruiken in plaats van ‘hoogbegaafdheid’. Laten alle professionals die met jonge kinderen werken met open blik naar het hele kind en diens ontwikkelings kijken en niet meteen klaarstaan om labeltjes te plakken. En maar hopen dat uiteindelijk de overdracht van ALLE kinderen tussen voorschoolse instelling en school zo duidelijk is, dat de leerkrachten in groep 1 en verder, effectief kunnen inspelen op ieder individueel kind.
Hiermee wil ik aangeven, in een moderne tijd, dat het eens tijd wordt het oop te nemen voor kinderen die een geweldige bijdrage kunnen leveren aan de vooruitgang. Ze hebben een ‘ evolutionaire ‘ taak in mijn perceptie.Geef ze vertrouwen en zij geven je de wereld.Succes.
Goedenavond,
Een goed streven edoch een ‘ dweilen met de kraan open goede zaak dat er mensen op
Ik ben in 1998 geniaal verklaard ( 168) met H.S.P. Een 3 tot 5 keer grotere inwerking op emotionele beleving
Jij zit ,terwijl je dat niet aktief en bewust doet, boven in die eenzame vuurtoren en hebt over alles overzicht . Overal kun je licht op laten schijnen, geven.
Mensen zullen vanuit ‘ de verte’ naar je licht kijken. Doch niet in hun ‘ woonwijk ‘ plaatsen. Afstandelijk naar het licht kijkend. Jij strooit je licht over de zee en de gemeenschap opdat niemand strandt. Doch hun licht vergaat in duister.
Weldra hebben hoogbegaafden alleen eigen licht te zien, steeds verder buiten de gemeenschap. Naar gevaarlijke kusten van eenzaamheid en verdriet. Fundamenteel totaal verzwakt en bij een windvlaag…. .
Het is inderdaad zaak kinderen eruit te halen, hoe …niet met een lijst. maar door ogen, handen en gevoel. Noem het herkenning.
Het heeft alles gekost. Na niet aflatend terreur uit mijn gezin getreiterd. Zonder dat men rekening hield met het levensbelang van 4 kinderen.
Familiebanden, net als chimpansees. Ze treiteren de hoogbegaafde weg terwijl deze juist buitengewoon investeren in de levens van anderen. Ik ben er bijna overheen maar wel aan mijn emotioneel einde
Wat leuk dat jullie ook een artikel geplaatst hebben n.a.v. het stuk in het Parool. Dank!
Er zijn nog plaatsen vrij voor de (gratis) presentaties op 14 oktober (10.00) en 17 oktober (13.30). Voor meer informatie kunt u mailen naar info@gripoptalent.nl