Gastouderbureau Zoetermeer krijgt van haar gastouders geregeld vragen over de maandelijkse incasso’s. Sinds de invoering van IBAN zijn er nieuwe regels voor het incasseren. Het bureau legt uit wat de gevolgen zijn en wat er allemaal mis kan gaan tijdens een incassoproces. Vraagouders betalen het gastouderbureau door middel van een incasso en dit geld moet weer naar de gastouder. In dit artikel tips om het incassoproces goed te laten verlopen.
Een
Het zal veel handiger voor gastouders zijn als de gastouder bureau zelf de uitbetaling regel nadat de vraagouders akkoord hebben gegeven.
Als gastouder heb ik meegemaakt dat sommige vraagouders netjes op tijd betalen maar helaas veel gastouders die dat niet deden.Het is heel vervelend om achter je geld aan te zitten.Ik kan hun reactie dat ze vergeten om de factuur te betalen niet begrijpen.Wie past er dan voor hun kinderen zodat ze kunnen werken.Hun reactie is heel vaak dat ze recht hebben op 14 dagen om niet meteen te betalen.Dat wordt misbruikt door sommige vraagouders.Ik kan begrijpen dat er soms omstandigheden zijn dat het hun ontgaan maar dit moet niet zomaar gebruikt worden zonder een geldige reden.
Deze informatie is onjuist, het vervullen van een wettelijke kassiersfunctie door een gastouderbureau betekent niet dat een gastouderbureau ook het debiteurenrisico overneemt van een gastouder.
Vraagouders betalen het gastouderbureau door middel van een incasso en dit geld moet weer naar de gastouder. Een kinderopvang heeft een zogenaamde ‘kassierfunctie’. Op de juridische afdeling van het Invorderingsbedrijf te Den Haag, waar ik werk, ondersteunen we veel gastouderbureaus met het incasseren van bijdragen bij de vraagouders. Veel vraagouders hebben het geld niet. Vaak komt men daar pas te laat achter en lopen schulden op.
Veel kinderopvangbedrijven betalen de gastouders niet uit, als de vraagouders niets betalen. Of ze betalen pas veel te laat uit. Dit is niet toegestaan maar gebeurt in de praktijk wel!
Het administratieve afwikkelingsproces zoals hier omschreven geeft nog eens aan hoe lastig het is als gastouderbureau om altijd tijdig betaald te hebben en te krijgen.
Mijn advies als gastouder is dan ook om het gastouderbureau direct schriftelijk te sommeren tot betaling. Blijft betaling uit, dan kunnen we een no cure no pay incassoprocedure starten: het gastouderbureau moet dan niet alleen de bijdrage betalen, maar ook de wettelijke incassokosten. Zo heeft de gastouder alsnog snel zijn geld.
Reageerders van Gastouderbureau Zoetermeer, jullie hebben een punt wat betreft de kop. Die sloot inderdaad niet helemaal aan bij het doel van dit verhaal. We hebben de kop daarom aangepast. Dank voor de tip!
De titel van het artikel is eigenlijk onjuist. Het artikel gaat namelijk over de problematiek van het incassoproces in de gastouderbranche sinds de invoering van SEPA/IBAN.
Wij zijn als bedrijf erg blij dat wij kunnen incasseren en dat scheelt ons heel veel tijd en energie.
Het aantal storno’s is ons inzien o.a. gerelateerd aan de hoeveelheid incasso’s. Zo kan een klein bureau daar minder last van hebben, terwijl een iets groter bureau daar meer mee te maken heeft.
Het was in ieder geval niet de bedoeling om een negatief artikel neer te zetten, maar wel om de problematiek te benoemen waar wij als GOB mee worstelen sinds de Euro-incasso. De overheid heeft bepaalt dat we binnen 5 dagen moeten uitbetalen. Deze regel zou (door de invoering van euro-incasso) eigenlijk aangepast moet worden i.v.m. de nieuwe tijdslijn van het incasseren.
En dat het incassoproces nu zo’n 2 weken duurt in plaats van 2 werkdagen dat nemen we voor lief, want daar heeft heel Europa mee te maken.
Ik ben erg blij dat ik sinds een jaartje ook incasso’s kan doen. De overschrijvingen van klanten vond ik drama, daar was ik altijd achteraan aan het mailen en bellen, mensen die niet betalen, mensen die en verkeerd bedrag betalen, etc. Sinds de incassomogelijkheid is alles netjes op tijd binnen en er is pas 1x een storno geweest doordat er te weinig geld de rekening van de ouder stond. Ik vind het artikel vrij negatief overkomen. Ja het duurt vrij lang (zit ook bij rabo) en dat het nog steeds allemaal in werkdagen gaat snap ik ook niet in deze 24-uurs-maatschappij, maargoed, het is zoveel makkelijker en sneller dan de klanten handmatig te laten betalen!
GOB Zoetermeer slaat de spijker op de kop. Met name de uitbetaling voordat alle administratieve storno’s verwerkt zijn is erg vervelend. Dit is voor alle GOB’s die incasseren van toepassing. Natuurlijk kan de klant nog wekenlang handmatig storneren, maar dat komt in werkelijkheid gelukkig maar zelden voor.
Incasso’s vervangen voor overschrijvingen is voor veel GOB’s niet wenselijk, daar de ervaring leert dat je dan veel meer energie moet steken in het ontvangen van betalingen omdat je dan afhankelijk bent van een actie van de klant.
Wat is dit voor een slecht reclame-artikel?
Bovendien hoeft het incassoproces zo helemaal niet te verlopen. Ouders vooraf de rekening laten betalen op basis van een vast gemiddeld uurtarief. Meer en minderuren de volgende maand verrekenen.
Ben geen voorstander van auto-incasso, de bedragen kunnen immers ook wekenlang worden teruggeboekt, iets wat bij een overschrijving niet van toepassing is. De gastouder heeft dan alsnog geen betaling ontvangen. Hier heeft, en gastouderbureau Zoetermeer en de Rabobank totaal geen toegevoegde waarde in dit proces van een auto-icasso. Probeer eens een ander gastouderbureau als gastouder. Zo een die met de gastouder meedenkt.