Nu snel schakelen
Nu is het moment om in actie te komen, maar vooral ook in de voorbereiding van medewerkers. Dat is volgens Luuc van WerkendLeren een belangrijke tip die hij organisaties kan meegeven.
Op organisatieniveau kun je snel schakelen op 2 manieren; Allereerst is het belangrijk om zo snel mogelijk in kaart te brengen wie nog niet voldoen aan de eisen voor taalniveau 3F en/of de babytraining. ‘Organisaties die deze behoeften nog in kaart willen brengen, hebben vaak baat bij een maatwerk organisatiescan. Hier kun je veel informatie mee ophalen; van het aanleveren van bewijslast voor behaalde trainingen tot inventarisatie van een bredere opleidingsvraag dan de IKK-eisen.’ WerkendLeren heeft de expertise in huis om snel een maatwerkscan op te leveren en uit voeren binnen grote en kleine organisaties.
Daarnaast zijn ook kansen voor online examens en persoonlijk maatwerk. ‘We zien dat het voor organisaties nu belangrijk is om op korte termijn te voldoen en dat kan op verschillende manieren. Voor de één zal een online examen voldoen en een ander heeft meer behoefte aan een (online) maatwerktraining.’
Heft in eigen hand
Voor organisaties is het nu belangrijk om examens en trainingen te kiezen waarmee deelnemers zelf snel en flexibel kunnen schakelen. Om dat te realiseren heeft WerkendLeren haar trainingen dusdanig ontwikkeld dat het organisaties de regie geeft op twee manieren:
• Medewerkers kunnen direct starten met de online baby- en 3F-trainingen en hun eigen lessen en examens inplannen. Zo hoeven ze niet te wachten tot de opleidingsplanning rond is.
• Organisaties krijgen inzicht in de voortgang van medewerkers, zodat zij precies weten hoe hun medewerkers ervoor staan.
Efficiëntie is nu heel belangrijk, maar kwaliteit staat voorop. ‘Wil je jouw medewerkers scholen, let er dan op dat je een opleider kiest met trainingen die voldoen aan de IKK-eis.’ De trainingen van WerkendLeren bieden flexibiliteit zonder concessie te doen aan de kwaliteit van het leerproces én zijn IKK-gecertificeerd.’
Opzien tegen examen
Sandra, docent Nederlands bij WerkendLeren, vertelt dat veel van haar Nederlands 3F-studenten opzien tegen het examen voor de taaleis. Ze begeleidt studenten die stuk voor stuk keiharde werkers zijn met een groot pedagogisch hart. Vaak werken ze al jaren bij een kinderdagverblijf en/of BSO en ze hebben daardoor veel werkervaring. ‘Mijn studenten snappen wel dat het belangrijk is dat ze de Nederlandse taal goed beheersen, maar ervaren veel druk om hun examens te behalen. Sommige zelfs omdat hun baan op het spel staat’
“Pedagogisch medewerkers ervaren veel druk om hun examens te behalen. Sommigen zelfs omdat hun baan op het spel staat”
Medewerkers voorbereiden
Een goede voorbereiding is het halve werk. En dat is ook nog eens fijn om de zenuwen te reduceren. ‘Het zelfvertrouwen zal groeien als medewerkers oefenen in de dagelijkse praktijk en wanneer er welgemeende complimenten gegeven worden’, vertelt Sandra. Ze geeft enkele tips waarmee je jouw medewerkers goed kunt voorbereiden op het 3F-examen.
1. Gebruik studiedagen
Wil je al jouw medewerkers tegelijkertijd voorbereiden op de examens, dan is het aan te bevelen om dit te doen tijdens studiedagen. ‘Als docent komen wij naar studiedagen voor pedagogisch medewerkers, om hen voor te bereiden op de examens. Zo weten zij wat ze kunnen verwachten en hoe ze kunnen handelen.’
2. Ondersteun medewerkers
Veel pedagogisch medewerkers vinden het examen spannend of hebben last van faalangst. Voor hen is het belangrijk te werken aan examenvreesreductie. Dat kan al door één training te volgen voorafgaand aan het examen. ‘Ik begeleid diverse studenten die het examen, zonder succes, al een keer gedaan hebben zonder dat ze vooraf een training hebben gevolgd. Het zelfvertrouwen heeft hierdoor een enorme deuk opgelopen, waardoor het volgende examen nog meer spanning met zich meebrengt’, vertelt Sandra.
3. Dagelijkse praktijk
Voor het onderdeel spreekvaardigheid van de taaltoets kunnen de pedagogisch medewerkers zich goed voorbereiden door te oefenen met korte zinnen van 10 tot 12 woorden nazeggen. ‘Er wordt gevraagd om te reageren op situaties uit de dagelijkse praktijk. Dit kun je bijvoorbeeld oefenen tijdens de mondelinge overdracht aan de ouders’, tipt Sandra. ‘Let daarbij goed op de zinsopbouw.’
‘Reageren op situaties uit de dagelijkse praktijk, kun je goed oefenen tijdens de mondelinge overdracht aan ouders.’
4. Minimaliseer kans op fouten
‘Studenten willen bij het onderwerp spreekvaardigheid vaak te lange antwoorden geven. Hierdoor is de kans op het maken van fouten in bijvoorbeeld de zinsopbouw veel groter. Het is dus belangrijk om te oefenen met het geven van korte antwoorden’, vertelt Sandra.
Verder merkt Sandra op dat er bij het onderdeel leesvaardigheid vaak niet goed teruggelezen wordt in de tekst bij het beantwoorden van de vragen. Dit kun je oefenen door in de tekst het antwoord te onderstrepen of aan te geven in welke regel het antwoord te vinden is.
Meer informatie
Neem een kijkje op de landingspagina van WerkendLeren voor meer informatie, bekijk de taal- en babytrainingen en vraag vandaag nog een offerte aan. Klik hier voor meer informatie: https://watisjevolgendestap.nl/wet-ikk.
Voor vragen, bel ons op 088 – 28 27 000 of mail naar info@werkendleren.nl.