Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Kinderen met een extra zorgvraag: kunnen ze terecht op een bso?

Het aantal kinderen met een extra zorgvraag stijgt. Pedagogisch professionals zitten soms met de handen in het haar. Ze hebben niet de tijd, expertise of middelen om deze kinderen de begeleiding te geven die nodig is. Veel kinderen uit het speciaal onderwijs (SO) en speciaal basisonderwijs (SBO) gaan daarom niet naar een bso. Zonde, want er zijn wel degelijk mogelijkheden. Dat bewijst Vesper, de eerste landelijke bso voor kinderen met een extra zorgvraag. Wat kunnen we leren van de Vesper-aanpak?  
*** Local Caption *** © Di_Ilikaeva / Stock.adobe.com

Drie jaar geleden opende Vesper haar eerste vestiging in Amsterdam. Een van de eigenaren, Anne-Sophie Schürmann, was voorheen werkzaam in de jeugdzorg. Ze zocht een goede bso voor Vesper, een van de kinderen die ze daar onder behandeling had.

Tijdens de zoektocht viel het haar op dat bijna alle scholen in het SO en SBO geen naschoolse opvang geregeld hebben, ook omdat dit niet verplicht is vanuit de overheid. Daarom besloot ze het heft in eigen handen te nemen. Ze richtte samen met Olof van den Bout de eerste landelijke bso voor kinderen met een extra zorgvraag op.

Waarom is bso belangrijk voor deze kinderen?

Saskia Koning is algemeen manager bij Vesper en vertelt graag waarom het juist voor deze kinderen belangrijk is om naar een bso te kunnen. ‘Kinderen met een extra zorgvraag zitten niet zo snel op voetbal of andere clubjes. Sommigen van hen vinden het ook moeilijk om dat contact met anderen te zoeken. Heel fijn dus als ze na schooltijd in een gestructureerde omgeving kunnen spelen met vriendjes of een leuke activiteit kunnen doen.’

Waarom niet gewoon naar een reguliere bso?

Er is ontzettend veel vraag naar bso’s die het op deze manier aanpakken. In drie jaar tijd opende Vesper namelijk twaalf vestigingen door het hele land. ‘Sommige kinderen die we verwelkomen bij Vesper zaten voorheen thuis, bij opa en oma, of als dat mogelijk was op een reguliere bso’, vertelt Saskia. ‘Dat wil niet zeggen dat kinderen uit het SO of SBO daar niet op hun plek zitten. Het kan zijn dat ze op een reguliere bso ook heel goed tot hun recht komen.’

‘Aan de andere kant valt het ons op dat sommige kinderen wegvallen in zo’n grote groep’, vervolgt Saskia. ‘In hun eigen klas zitten maximaal 16 kinderen. Ze hebben net een vermoeiende schooldag achter de rug en dan moeten ze vervolgens naar een drukke bso met soms wel veertig kinderen bij elkaar. Dit kan soms best onveilig voelen, ook omdat de dagen op een reguliere bso vaak wat minder gestructureerd verlopen. Kinderen bewegen vrij door de ruimte en er is weinig voorspelbaarheid.’

Hoe krijg je regie over verzuim en personeelskwesties? Wat heeft de politiek in petto voor de kinderopvang? Hoe pak je de toename van zorgkinderen aan? Wat te doen met de AVG? Als je klaar bent voor antwoorden en oplossingen voor de kinderopvanguitdagingen van nu; kom dan naar het congres Hot Topics in de Kinderopvang Meer info of aanmelden >>

De Vesper-werkwijze

Bij Vesper gaat het er allemaal net iets anders aan toe. Saskia legt graag uit welke werkwijze er gehanteerd wordt. ‘Of het nu gaat om de vestiging in Amsterdam of de locatie in Den Haag; de inrichting van het gebouw ziet er qua sfeer en gevoel hetzelfde uit. Geen drukke kleuren of tekeningen op de muur. We proberen namelijk een prikkelarme omgeving voor deze kinderen te creëren.
Er zijn veel ruimtes waar kinderen zich terug kunnen trekken. Lopen de emoties te hoog op? Dan kunnen kinderen daar naartoe om even tot rust te komen. Daarnaast werken we in kleine groepen met gespecialiseerd intern opgeleid personeel.’

Wat kun je doen voor de kinderen op jouw groep?

Heb jij als pedagogisch professional kinderen met een extra zorgvraag op de groep? Dan heeft Saskia een aantal tips voor jou. ‘Als de kinderen bij ons binnenkomen kunnen ze via pictogrammen aangeven op een emotiemeter hoe ze zich op dat moment voelen. Zo kunnen collega’s gelijk zien hoe dit kind vandaag in de wedstrijd zit en daarnaar handelen.
Daarna is het belangrijk dat ze eerst tien minuten zelf gaan spelen, zonder anderen erbij. Ze kunnen zich terugtrekken met een boekje of bijvoorbeeld aan de slag met Lego. We zetten een wekker zodat de kinderen weten wanneer deze tien minuten voorbij zijn.’

‘Sommige kinderen vinden het heerlijk om zich alleen te vermaken, anderen hebben hier meer moeite mee. Toch vinden we deze momenten essentieel. Zodoende krijgen ze na een drukke schooldag even de tijd om zich op te laden.
Soms hanteren we deze tien minuten ook als we zien dat de emoties in het samenspel hoog oplopen. Even zonder elkaar spelen, zodat ze het daarna weer met elkaar kunnen proberen. Het wekkertje helpt ook bij kinderen die om de drie minuten weer met een ander spelletje willen spelen. Als ze hebben gekozen om op het kleed met Lego te spelen, dan willen we dat ze daar tot het wekkertje afgaat blijven zitten. Dit helpt hen om zich te focussen en om zaken af te maken.’

Zorg voor structuur

Een strakke dagstructuur is ook heel belangrijk, volgens Saskia. ‘Op een bord in de groep staat aangegeven wat er die dag gaat gebeuren. Dankzij de plaatjes kunnen de kinderen zien wat we gaan doen. Super overzichtelijk en dan weten ze gelijk waar ze aan toe zijn. Daarnaast wijken we niet vaak af van de normale gang van zaken. Als de kinderen gewend zijn om een uur buiten te spelen, plakken we er niet zomaar een half uur aan vast. Willen we dit wel doen omdat het mooi weer is? Dan structureren we de kinderen eerst voor. We leggen ver van tevoren uit dat het wat mooier weer is en dat we daarom langer naar buiten gaan. Het plannen van een leuk uitje kost ook wat meer voorbereiding. We zorgen ervoor dat de kinderen een paar dagen eerder al op de hoogte zijn en leggen heel goed uit wat ze kunnen verwachten.’

Groeien bij Vesper

Koning ziet dat de kinderen die bij Vesper komen in korte tijd heel erg groeien. ‘Van ouders krijgen we heel veel mooie reacties. We horen vaak terug dat kinderen na verloop van tijd beter alleen kunnen spelen en meer vriendjes krijgen. Ze leren bij ons echt die sociale vaardigheden te ontwikkelen.’

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.