Voor de dagopvang zijn er in totaal 31 kinderopvanggroepen bezocht en onderzocht waarvan 14 verticale groepen, 10 peutergroepen en 7 babygroepen. De emotionele proceskwaliteit in de dagopvang is goed met gemiddelde scores die variëren van midden tot hoog. De educatieve kwaliteit is matig. De verschillen tussen groepen in de educatieve kwaliteit is behoorlijk groot.
De
ER valt nog het een en ander af te dingen op de testresultaten, maar het is vooral mooi om te zien dat de zaken er sinds 2012 op vooruit zijn gegaan.
CLASS is een in Amerika gevalideerde test (niet alle gebruikte varianten zijn momenteel gevalideerd) gericht op de kwaliteit van LERAREN. En daar zit hem natuurlijk ook de kneep als het gaat om de scoretabellen. Wij verwachten van onze medewerkers andere kwaliteiten dan van leraren, en herkennen ons dus niet altijd in de terminologie van de observatieinstrumenten.
Benieuwd hoe het werkt: https://cepr.harvard.edu/files/cepr/files/ncte-conference-class-hamre.pdf
Het bepalen van het gewenste gedrag van onze PM-ers is in elk geval niet de taak van de Amerkaanse universiteiten. Het zou goed zijn als we naast de relatieve scores ook een discussie over de gewenste uitkomsten zouden hebben.
Overigens is het een veel beter rapport dan gebruikelijk, en gaat het na 4 keer meten zeker hele bruikbare data opleveren. De conclusies zijn nu echter, zoals het rapport zelf al kanttekent, ietwat te weinig representatief om van de daken te schreeuwen.
Oh, en vergelijk eens het resultaat tussen (voormalige) peuterspeelzalen en KDV, interessant!