In tegenstelling tot de LKK-resultaten van de kinderdagopvang en peuteropvang, blijkt de kwaliteit in de buitenschoolse opvang op sommige aspecten eerder stabiel gebleven of zelfs gedaald in plaats van gestegen. ‘De kwaliteitsslag is nog onvoldoende gemaakt.’
De
Achterblijvende kwaliteit op bso’s is ook mijn persoonlijke ervaring. Niet te vergelijken met de kinderdagverblijven tot 4 jaar, daar was ik zeer tevreden over. De kinderen hier gaan 4 dagen naar de bso, en wij gaan daarmee stoppen want ze leren bijzonder weinig van wat ze thuis zouden leren. Wat ik thuis met ze zou doen, gebeurt niet op de bso. Kinderen die 4 dagen naar de bso gaan, worden niet bijgestuurd en leren niet de dingen die ze thuis zouden leren. Voorbeelden: veters strikken, hoe los je conflicten op, hoe ga je met elkaar om, extra schooloefening, helpen om zelf een boek te lezen, een kaart schrijven, speelafspraakjes maken. De activiteiten zijn er op gericht om kinderen bezig te houden, niet om ze iets ‘buitenschools’ bij te brengen. Ervaring met 3 verschillende organisaties, bij alledrie helaas hetzelfde beeld. Mijn conclusie: het is in Nederland niet verstandig je kind meer dan 2 dagen per week naar de bso te laten gaan, want dan missen ze belangrijke begeleiding in de ontwikkeling.