Het gaat niet alleen goed met de Nederlandse kinderopvang in het algemeen, ook de kwaliteit van peuteropvang is sterk gestegen. De inrichting van de ruimte, de aanwezigheid van spel- en educatieve materialen, het activiteitenaanbod en de emotionele kwaliteit laten een flinke kwaliteitsstijging zien.
Dat
Wij hebben het idee dat de kwaliteit juist achteruit gegaan is: sinds wij geen peuterspeelzaal meer zijn, maar kinderopvang, moeten we de dingen die we voorheen buiten groepstijd deden, zoals: afwas, kijk invullen, digitaal schriftje, voorbereiden, administratie, spullen klaarleggen (inclusief thee zetten, stoelen van de tafels e.d) doen als de kinderen rondlopen. Dan wordt er ook nog eens onder groepstijd gebeld (want dat gaat niet meer buiten die uren omdat we dan gesloten zijn, voorheen niet). Weer minder tijd! Als er kinderen zijn die aandacht nodig hebben door gedrag of achterstand, dan krijgen andere kinderen minder aandacht en hebben we geen tijd meer om te knutselen of mee te spelen in de huishoek. We hebben het idee dat we oppas zijn geworden en de kwaliteit die we voorheen leverden niet meer kunnen bieden. Heel triest: peuterspeelzaal was veel meer de voorloper dan het basisonderwijs dan peuteropvang, en wij leidsters merken dat verschil nu heel duidelijk