Home 2018
Laatste artikelen
In dialoog met de pedagoog
Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: de dreumes die niet wil luisteren.
Hallo muziek
Muziek maken en naar muziek luisteren draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. ‘En het is nog leuk
ook!’,
zegt een gedreven Joost Korver van kinderopvangorganisatie SKDH. Samen met Erik van Deuren van Hallo Muziek ontwierp hij een ambitieus muziekprogramma voor kinderen, met zelfs een speciaal ontwikkeld aanbod voor baby’s. En dat is nieuw voor Nederland.
Regeerakkoord stelt teleur
De lobby vooraf was geslaagd. Bijna ieder verkiezingsprogramma van iedere politieke partij had het basisrecht op kinderopvang opgenomen. De SER had het in haar advies staan, dus er werd veel verwacht van het regeerakkoord. Een teleurstelling. Hoe nu verder?
Aansluiten bij de wensen van kinderen
Kinderparticipatie is in Zweden vanzelfsprekend. Het is de rode draad in het ‘Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet’, ofwel het gezamenlijke curriculum van de basisschool, de voorschool (het kinderdagverblijf) en het vrijetijds-thuis (de bso). Clarine de Leve en Jessica Schouten maakten met Childcare International een reis langs kindercentra in Stockholm en schrijven hier een serie artikelen over. Deze eerste aflevering gaat over kinderparticipatie.
Kleine organisaties extra gedupeerd door IKK
Het water staat kleine kinderopvangondernemers aan de lippen. Oorzaak: de IKK-maatregelen die voor een deel van de kleine ondernemers praktisch onuitvoerbaar zijn. ‘Ik kan door IKK mijn eigen koers niet meer varen. Dit gaat mijn bedrijf de kop kosten.’
De opbrengsten van PE
In het novembernummer besteedden we aandacht aan permanente educatie, kortweg PE. Dit jaar gaan we daarmee door. Waarom? PE wordt genoemd in de Wet IKK, en de overheid en pers besteden veel aandacht aan PE voor vakmensen. Zitten er kansen voor onze sector in dit onderwerp? Zeker wel, maar dit wordt geen ‘quick fix’. Constance Jacobson, die het project PEPP heeft opgezet in opdracht van de Brancheorganisatie, laat samen met een aantal collega’s in een serie artikelen zien wat het belang is van permanente educatie in de kinderopvang en welke richting het uit zou kunnen.
Jeugdhulp bij de vindplaats
Het werkterrein van het schoolmaatschappelijk werk (smw) kan heel gemakkelijk uitgebreid worden naar de voorschool. Dat vonden ze in Rotterdam. Alle 220 VVE-locaties kregen vanaf 2016 een half uur per groep per week voor voorschoolsmaatschappelijk werk.
‘Wegkijken is geen optie’
Seksueel misbruik gebeurt. Wegkijken is geen optie, daarom moet je als professionele kinderopvangbranche continu werken aan voorkoming. Dat waren managers met elkaar eens tijdens een recente themadiscussie van de Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang (BMK). Maar wat zijn de beste maatregelen? Meningen op een rij.
Inspectie en de Wet IKK
De nieuwe wet IKK treedt bijna in werking. Hoe gaan toezichthouders daarop inspecteren, terwijl de praktijk nog moet ontstaan? Frank Beijk, projectleider IKK/Het nieuwe toezicht bij GGD GHOR Nederland, en projectmedewerker Albertine Klein Velderman vertellen over de nieuwe manier van werken. ‘Het wordt pionieren.’
Mannen in de kinderopvang: nodig of niet?
Slechts drie procent van de pedagogisch medewerkers wereldwijd is man, en in Nederland is het niet veel beter. Hoogleraar pedagogiek Ruben Fukkink leidt een Nederlands jarenlang onderzoek naar de rol van man en vrouw in de kinderopvang, en concludeert dat we verkeerd denken. ‘Het draait niet om man of vrouw, het gaat vooral om gendergerelateerde eigenschappen. Selecteer mensen met masculiene eigenschappen.’ Management Kinderopvang legt hem een aantal stellingen voor.