Home 2018
Laatste artikelen
Werken met vluchtelingenpeuters
Hoewel het aantal nieuwe vluchtelingen afneemt, krijgen pm’ers wél te maken met kinderen van vluchtelingen die inmiddels een bestaan mogen opbouwen in Nederland. Een diverse groep - van hoogopgeleid tot analfabeet - die schokkende gebeurtenissen achter de rug heeft en nu moet inburgeren in Nederland. Verschillende instanties werken samen om professionals die met deze kinderen werken te ondersteunen. Een van deze professionals is Paulien Muller. Ze is senior onderzoeker bij Sardes, specialist op het gebied van onderwijs, opvang en opvoeding. Zij vertelt over vijf problemen waar pm’ers mee te maken kunnen krijgen: taal, trauma, grenzen stellen, houding ten opzichte van de kinderopvang en cultuurverschillen.
‘Ons vak vraagt om kwaliteit’
Gaat het over de wet IKK en de noodzaak tot permanente educatie, dan gaat het vaak over pedagogisch professionals. Hoe belangrijk het is dat ze bijblijven. Nascholing volgen. Of een taaltraining doen. En de professionals zelf? Die willen net zo goed hun kennis op peil houden. Maar permanente educatie vraagt óók wat van de opleidingsinstituten. En van de werkgevers. Dat is precies waar PPINK zich de komende tijd sterk voor maakt.
Wennen
‘Je bent verdrietig hè? Kom, dan gaan we samen naar pappa zwaaien. “Dag pappa, tot vanmiddag.” Kijk, hier is je beer, die blijft vandaag lekker bij jou. Wil je samen met beer een boekje lezen of puzzelen?’ De wenfase van een jong kind vereist de nodige aandacht van pm’ers. Pedagoog Inge van Rijn geeft tips over het wenbeleid.
10 tips over het personenregister
Vanaf 1 maart gaat het personenregister in de kinderopvang in. Dat betekent dat niet alleen pm’ers en gastouders zich moeten laten screenen en registreren. Dit gaat nu ook gelden voor iedereen die structureel op de opvanglocatie aanwezig is. Wie valt er onder deze groep?
Liefde tonen is ongemakkelijk geworden
Misbruikincidenten hebben de kinderopvang onder een vergrootglas gelegd en pedagogisch medewerkers in verlegenheid gebracht. Als het gaat om het tonen van genegenheid aan een kind, gaat het nu vooral over wat niet mag. Dat maakt het onderwerp liefde, genegenheid en aanraken alleen maar ingewikkelder. Terwijl het ook zo belangrijk is! Tijd voor een omslag. Wat mag er wél? En hoe moet je het thema professioneel benaderen in plaats van alleen maar gevoelsmatig?
In dialoog met de pedagoog
Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: hoe een zoete cupcake een harde noot werd.
Nederland doorstaat vergelijking met buitenland
Het gaat in de media vaak over de kwaliteit van de kinderopvang. En dan meestal niet in positieve zin. Dat is onterecht, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en onderzoeksbureau Sardes. Nederland kan bovendien de vergelijking met omringende landen gemakkelijk aan.
Column – Pabo en kleuteronderwijs
Mijn bureau ligt vol knipsels uit de kranten van afgelopen weken. Alles wat ik vind over kinderopvang scheur ik namelijk uit. Deze keer laat er zich geen grote lijn in ontdekken.
Op naar IKK 2.0
De invoering van de IKK-maatregelen dit jaar en volgend jaar drijven sommige kinderopvangorganisaties tot wanhoop. Petities, brieven, officiële klachten en de oprichting van een eigen platform voor ondernemers: er wordt van alles uit de kast gehaald om het tij te keren. Maar wordt IKK werkbaarder als we ons verder versplinteren? ‘We moeten uitkijken dat we geen tweede taxibranche worden.’
Samenwerking kinderopvang en onderwijs
In de afgelopen vijfentwintig jaar is in Zweden de integrale school de standaard geworden. De voorzieningen zijn vanaf 7.00 uur ‘s morgens tot ongeveer 18.00 uur geopend en bieden over het algemeen een compleet dagarrangement. In het gebouw is voor- en naschoolse opvang te vinden, evenals onderwijs. Er zijn culturele activiteiten, sport, en over het algemeen is er een kinderdagverblijf in of vlakbij het gebouw te vinden. Het tweede deel van de serie over Zweden door Clarine de Leve en Jessica Schouten.