Home 2017
Laatste artikelen
IKC één dak nodig?
Jaap Tulp en Jessie Vogelsangs hebben samen jarenlange werkervaring in kinderopvang, welzijn en primair onderwijs. Bij onze opdrachten werken we aan een (ped)agogisch goede dienstverlening op het snijvlak van bedrijfsvoering en wet- en regelgeving. Vandaar ons bedrijfsmotto: ‘Met ziel en zakelijkheid voor onderwijs en kinderopvang’. We hebben onze krachten gebundeld in bureau Helder & van Pas. De missie van Helder & van Pas is gelegen in haar naam: ondersteuning en advies op basis van informatie die begrijpelijk, eenduidig, praktisch en to the point is.
Toneelstuk over ontwikkeling IKC: ‘Vaak zijn de ergernissen lachwekkend’
Natuurlijk vinden we een IKC allemaal best een goed idee. Maar: waarom krijgen pm’ers eigenlijk een veel groter kerstpakket dan leerkrachten? En wie beslist over de inkoop van de koffiemokken? Bij de ontwikkeling van een IKC zijn hindernissen en ergernissen aan de orde van de dag. Stichting Hoera Kindercentra zet in het toneelstuk De Zweethut op de planken wat directeur Rudie Peeters beschrijft als ‘het gedoe naar een IKC toe’. Een eyeopener.
Leeftijdsdiscriminatie?
Volgens het College voor de Rechten van de Mens discrimineerde Hays B.V. een 48-jarige werknemer door te werven voor de functie van jurist met 3 tot 6 jaar werkervaring. Wat betekent dit voor de kinderopvang?
De pedagogische kwaliteit gemeten
Het landelijke onderzoek naar pedagogische kwaliteit wordt sinds dit jaar uitgevoerd door andere partijen dan het NCKO, te weten een consortium van de Universiteit Utrecht en Sardes. Wat betekent dat voor de kinderopvangcentra?
Wie, wat, waar?
De convenantpartijen waren het er unaniem over eens dat alleen de zogenaamd harde maatregelen zoals verandering van de beroepskracht-kindratio lang niet toereikend zijn om het beoogde doel te bereiken.
Met een grote K
Kunst in de kinderopvang neemt stress weg bij kleuters. Dit is de uitkomst van een wetenschappelijke studie die recent is verschenen in het gezaghebbende tijdschrift Child Development.
Zo moedig als pippi: Zo stimuleer je een groei-instelling bij kinderen
Kinderen worden geboren met een sterke drang om te ontdekken. Vol overgave leren zij eten, lopen en praten - zonder angst om fouten te maken en zonder op te geven. Vreemd genoeg verdwijnt deze passie voor leren vaak. Hoe zorg je als pm’er dat kinderen hun groei-instelling behouden?
De bolle buiken en Babycoach
Kersverse ouders zijn vaak onzeker en bang om iets verkeerd te doen. Ook pedagogisch medewerkers hebben regelmatig vragen over baby’s. Kun je al zinvolle activiteiten doen met zulke jonge kinderen? De Gelderse kinderopvangorganisatie Zonnekinderen stelde een speciale coach aan om ouders en pm’s hierbij te ondersteunen en om inspiratie te geven voor activiteiten met 0- tot 2-jarigen. Mirjam Monninkhoff (44) is Bolle Buiken en Babycoach. Zij zet de meest voorkomende vragen op een rij.
Advies
Ontwikkelingspsycholoog Steven Pont geeft elke maand zijn visie bij een van de pedagogische artikelen in Kinderopvang.
Zusjesliefde
Baby Anna heeft een zus, Iris van drie, die op de peutergroep zit. Anna is een actieve baby, die lekker van zich laat horen. Haar zus is meer timide, heel sensitief en stil op de groep. Hoe drukker het is op de groep, hoe meer zij zich terugtrekt. De zusjes zijn duidelijk erg gek op elkaar: