Home 2017
Laatste artikelen
8 Tips: om te professionaliseren
In 2018 moet de wet Innovatie Kwaliteit Kinderopvang (IKK) ingaan. In het wetsvoorstel staan ook kwaliteitseisen voor professionalisering van pm’ers. Denk aan permanente educatie, het werken met een pedagogisch coach en bijscholing. Welke aanpak werkt het beste om professionals vooruit te helpen? De Universiteit Utrecht zocht het uit.
‘Doe meer met minder’
Speelgoeddeskundige Marianne de Valck vindt dat kinderen tegenwoordig te weinig ruimte en tijd krijgen om creatief en autonoom te spelen. Door een overaanbod van speelgoed creëer je zapgedrag, zegt ze. Daarom ontwikkelde Marianne de Schijf van Vijf voor spelen en speelgoed.
Laat ze het zelf uitzoeken!
Uit het laatste NCKO-kwaliteitsonderzoek blijkt dat pedagogisch medewerkers matig tot onvoldoende scoren op het ondersteunen van interactie tussen kinderen – van baby tot bso. Waar ligt dat aan? En: hoe kun je het beter doen?
Dit willen wij
‘Ik werk drie dagen per week als grafisch vormgever en heb daarnaast een grafisch ontwerpbureau. Mijn partner Richard werkt vier dagen. Mijn ouders hebben een paar jaar op onze oudste zoon gepast, maar kregen gezondheidsproblemen. Je merkt wel dat het de band met opa en oma versterkt. Ik vind een combinatie van ouders, opa/oma en kinderopvang het best, maar dat moet maar net kunnen. Nu zijn we heel tevreden met de opvang bij Baloe.’
Meebewegen: met de groep
Kinderen hebben ook een stem. Hét achterliggende idee van kinderparticipatie in de bso. Het levert veel op: zelfbewuste kinderen, betrokkenheid én een beter zicht op de groep. ‘Het is hún plek, je komt er niet alleen op bezoek.’
Voor het eerst jaloers
In haar boek Kinderen als beroep geeft Rita Kohnstamm praktische handvatten voor het werken met kinderen van 0-12 jaar. In deze serie vind je telkens een bewerking van een hoofd stuk uit dit boek. De laatste afl evering: de eerste grote jaloezie.
Oudercommissies
Als pedagogisch medewerker heb je in je dagelijks werk waarschijnlijk niet zo veel te maken met de oudercommissie. Dat is jammer, omdat ouders met een frisse blik naar de organisatie en de groep kunnen kijken. Zij blijken bovendien graag een kort lijntje met de pm’er te willen hebben. Daarom in dit dossier aandacht voor het wel en wee van de oudercommissie.
Een middagje bij BSO de Boomhut
BSO de Boomhut in Maastricht werkt volgens de pedagogische visie van Janusz Korczak. Dat vertaalt zich in veel zelfstandigheid en regie voor de kinderen én in een divers activiteitenaanbod. ‘We maken als volwassenen vaak de fout om zelf te bedenken wat kinderen willen.’
Durf te improviseren!
Laat je kinderen vooral vrij spelen en bemoei je je er zo min mogelijk mee of werk je liefst met een VVE-programma? Pedagogen denken daar heel verschillend over. Onderwijskundige Hannie Roefs heeft een nieuwe training ontwikkeld voor pedagogisch professionals: Zelfbewust en vaardig. Tijdens deze training leg je de verbinding tussen planmatig en kindvolgend werken.
Een eind aan bijbetalen en terugbetalen
Er deugde niets aan ministers Asschers voorstel voor directe financiering van de kinderopvang. Die indruk werd althans in de media gewekt. Een half jaar later sluiten de rijen zich en is er een akkoord. De onderhandelende partijen zijn hoopvol. Alleen de details moeten nog ingevuld worden.