Bij de verkoop van een kinderopvangorganisatie komt heel wat kijken. Hoe kom ik aan een geïnteresseerde partij zonder dat ik mezelf in de etalage zet? Wie past er bij mijn organisatie? Welke informatie kan ik delen? Match Plan staat organisaties bij die willen onderzoeken of verkoop een optie is.
Ondanks zijn bedrijfseconomische achtergrond weet Arno Dielesen uit eigen ervaring hoe belangrijk het is om externe expertise in te schakelen als je plannen hebt om je organisatie te verkopen. Dielesen was mede-eigenaar en directeur van NulVier Kinderopvang in Den Bosch, Tilburg en omgeving Eindhoven. Hij en zijn zakelijke partner verkochten het bedrijf in 2016 aan Norlandia. Na de verkoop ging hij een aantal klussen doen voor Match Plan, het bedrijf dat de overname van NulVier begeleidde. Inmiddels trekt hij de tak kinderopvang die ongeveer twintig procent uitmaakt van het werk van Match Plan.
Komt het vaak voor dat kinderopvangorganisaties een verkoop overwegen?
‘Je ziet dat er in de branche een consolidatieslag gemaakt wordt. Alle organisaties in de kinderopvang hebben last van regeldruk en personeelstekorten, maar kleinere lopen sneller tegen problemen aan dan grote. En met kleinere bedoel ik organisaties met een omzet tot vijf miljoen euro. In het middensegment, tot twaalf miljoen euro, zie je dat tachtig procent lekker doorgaat, maar de overige twintig procent onderzoekt of er een koper te vinden is. Om een beeld te geven: we begeleiden nu zo’n twintig kinderopvangondernemers.’
Welke stappen moet je zetten als je wilt uitvinden of verkoop een goed idee is?
‘Allereerst moet je zorgen dat je informatie op orde is. Het is bijvoorbeeld heel vervelend als gaandeweg het proces blijkt dat je geen langlopende huurovereenkomst hebt, maar dat die volgend jaar afloopt. En past die vergunning nog wel bij de omvang of de aard van de organisatie? Het is van belang geen stappen over te slaan in het proces. Zo is een intentieovereenkomst als voorloper van het koopcontract belangrijk. Daarin worden de basisafspraken op hoofdlijnen vastgelegd, zodat er in de latere fase van de contractvorming minder discussie ontstaat.’
Wat is de rol van een adviseur als Match Plan?
‘Wij zorgen ervoor dat organisaties de juiste stappen zetten. We verzamelen de informatie, doen een waardering aan de hand van kwalitatieve informatie als de jaarrekening, begrotingen en de verwachte ontwikkelingen in minimaal de komende drie jaar. De toekomstplannen mogen best ambitie uitstralen, maar ze moeten wel logisch en realistisch zijn, anders raak je het vertrouwen van geïnteresseerden kwijt. We kennen de branche: we weten wat reële kostenstijgingen zijn en verwachte inkomsten. We ontzorgen daarnaast het gehele proces, van het waarderen, het zoeken van passende partijen, het voeren van onderhandelingen tot aan de daadwerkelijke overdracht.’
Hoe vind je bijpassende partijen?
‘Als we alle informatie hebben, stellen we een verkoopmemorandum en een anoniem profiel samen. We maken een longlist van partijen van wie wij denken dat ze passen. Daarnaast schakelen we, indien gewenst, ons eigen netwerk in. Soms publiceren we de propositie ook op diverse overnameplatforms. Pas als we de potentiële koper hebben geselecteerd en die een geheimhoudingsverklaring heeft getekend, maken we de naam van het bedrijf bekend.’
‘Vaak is het moment van overdracht ook een opluchting’
Wanneer past een organisatie?
‘Ouders kiezen bewust voor een bepaalde kinderopvangorganisatie. Je wilt dus niet dat er gemorreld gaat worden aan de kernwaarden van die organisatie. Dat is niet goed voor de continuïteit en loop je grote risico’s. Zo kun je een organisatie die werkt met uurtje-factuurtje niet integreren met een organisatie die dagdelen verkoopt. Hoe flexibel kun en wil je zijn? Wat zijn de medewerkers gewend? Daar moet je rekening mee houden. Dat is superbelangrijk, net als cultuurverschillen. Wij behoeden ze voor de keuze voor een partij die uiteindelijk niet goed past.’
Dan is de partij gevonden, hoe gaat het dan verder?
‘Na ontvangst van biedingen en na onderhandelingen ga je in de meeste gevallen verder met één koper. De afspraken die daaruit, en uit de diverse gesprekken, voortkomen worden vastgelegd in een intentieovereenkomst. Na ondertekening vindt er een boekenonderzoek plaats. Dat is soms nog best confronterend en emotioneel. Het is toch heel wat, je kindje verkopen. En dan gaan ze ook nog eens lastige vragen stellen. Dacht jij dat je alles op orde had, krijg je zo’n kritische accountant. “Mij bellen”, zeg ik dan. “Niet boos worden.”
Als de klik er is en het boekenonderzoek goed verloopt, wordt er een koopcontract opgesteld. Soms nog met vrijwaringen als bijvoorbeeld zaken nog niet helemaal op orde zijn, zoals vergunning of huurcontracten. Daar worden aparte afspraken over gemaakt, zoals een terugbetaling van een deel van de vergoeding. Overigens vinden we het ook heel prettig als de kopende partij met een adviseur komt. Die weet dan van de hoed en de rand en weet welke risico’s beheersbaar zijn.’
Blijven eigenaren/directeuren wel eens aan als de verkoop is beklonken?
‘Vaak wordt er een overdrachtsperiode van een aantal maanden afgesproken. In de praktijk zie je zelden dat eigenaren langer verbonden blijven. Dat blijkt toch lastig en emotioneel als zaken veranderen, tegenover medewerkers, kinderen en ouders. Maar vaak is het moment van overdracht ook een opluchting. Ik ben daar altijd bij. Dat is het moment waarvoor we dit intensieve proces zijn aangegaan.’
Wat is verder nog een aandachtspunt?
‘Goede communicatie is belangrijk. Wij laten de twee partijen samen een communicatieplan maken, want het nieuws moet op een goede manier naar buiten. Je hebt als kopende partij maar één keer de kans om je op de juiste manier te presenteren. En hoe goed je ook een bijpassende koper hebt gevonden, het voelt voor medewerkers toch onwennig. Die spanning is niet te voorkomen.’
Meer weten? Ga naar www.matchplan.nl