In het eerste nummer van Kinderopvang dit jaar een nieuwe serie waarin je wordt meegenomen in het werken met de pedagogiek van Reggio Emilia. In dit eerste deel aandacht voor de leergierigheid van kinderen.
Daarnaast vind je een artikel over sociale vaardigheden bij jonge kinderen. Hoe bevorder je deze en wat kun je doen als kinderen sociaal wat onhandig zijn. We vragen het aan Moniek Zijm. Ze is coördinator bij de Jonge Kind Academie van MOC ’t Kabouterhuis, dat jeugdzorg biedt aan kinderen van 0 tot 7 jaar.
En verder in dit nummer een fijn artikel over smaakontwikkeling. Hoe zorg je ervoor dat kinderen hapje voor hapje verliefd worden op écht eten!
Heel veel kleren hangen ongedragen in de kast of worden weggegooid, terwijl ze nog makkelijk een tweede leven kunnen krijgen. Zeker spijkerstof kan vaak nog hergebruikt worden. De 8-plussers kunnen er een nieuw kledingstuk of een tas van maken, of de stof gebruiken als mooie decoratie.
Sinds een paar weken heb ik een nieuwe collega in mijn organisatie. Ik moet een beetje aan haar wennen, want ze is best zakelijk. In het kennismakingsgesprek, dat zij met iedereen voerde, vroeg ze: 'Wat vind jij het belangrijkste in je werk?' Het antwoord wist ik direct: 'Dat ik ieder kind hoor en zie op een dag.' Ze keek met met grote ogen aan. 'Alle dertien kinderen?', antwoordde ze verbaasd. 'Dan maak je het jezelf wel heel lastig.'
Mique van Gorp is ontwikkelingspsycholoog en pedagogisch coach. Daarnaast ondersteunt ze ouders met opvoedvraagstukken. In deze rubriek bespreekt ze een casus uit haar praktijk.
Kinderboeken uitgelicht
Jorde Steenbeek werkt bij 2Samen, dat 70 locaties heeft in Den Haag, Naaldwijk en Monster. Hij geeft leiding aan drie vestigingen; een kdv en twee bso's.
Gespot
Gastouder Michèle Lilipaly komt uit een ondernemersgezin en runt haar gastouderbedrijf met een zakelijke blik. Haar ervaring leert: hoe professioneler je bent, hoe serieuzer mensen je nemen.
Ze hangt een beetje tegen me aan. Ik zit op een kleuter-laag stoeltje in de hal van school en heb een arm lichtjes om haar schouders heen. De tweede schooldag zit erop voor de vierjarige Sara en nu voor het eerst naar de bso!
Gezond eten leren kinderen niet alleen van hun ouders; ook de kinderopvang heeft daarbij een belangrijke rol. Ingrid Keller Cayet richtte daarom Madaga op, dat gezonde maaltijden maakt voor de kinderopvang. 'We willen kinderen de kans geven om hapje voor hapje verliefd te worden op écht eten.'
In deze serie nemen we je mee in het werken met de pedagogiek van Reggio Emilia. Ben je op zoek naar nieuwe inspiratie in je werk? Wil je de saaie routine in je groep doorbreken en geprikkeld worden om eens iets nieuws te proberen? Heb je zin om echt met je pedagogische taken en talenten bezig te zijn? Lees dan zeker verder. In dit eerste deel gaan we naar het hart van de Reggiopedagogiek: de leergierigheid van kinderen.
Het is winter. De laatste jaren is het meestal niet erg koud in de winter, maar soms valt het nog bibberend-bar tegen. Dan waait er een gure oostenwind of daalt de temperatuur toch ver onder de nul graden. Brrrrr! Niet alleen mensen hebben het dan koud, ook dieren kunnen het koud hebben. Als het erg fris is, blijven we lekker binnen en maken we het daar extra gezellig. En natuurlijk denken we aan de diertjes als het kouder wordt.
Stel je voor: iemand schrijft jou de hele dag voor wat je moet doen en noteert dat in je dossier. Je leidinggevende stuurt jouw dossier door naar je volgende werkgever. Dat wil je toch niet? In je werk wil je uitgaan van vertrouwen: vertrouwen in kinderen, in elkaar en in jezelf. Hoe hou je ruimte voor dit vertrouwen als je met een voorgeschreven VVE-methode of activiteitenprogramma werkt? Bijvoorbeeld door aan ieder programma speelse leersituaties toe te voegen. In dit artikel lees je hoe.
Kinderen die schreeuwen, slaan, elkaar het leven zuur maken of juist in een hoekje wegkruipen. Ook op de bso hebben pm'ers regelmatig te maken met lastig gedrag. Een interview met Joyce Blauwhoff, gezinspedagoog en trainer. 'Momenten met lastig gedrag zijn waardevolle levenslessen voor het kind.'
Als je kinderen opvangt, moet je op de hoogte zijn van wat er speelt in de gezinnen van die kinderen. Dat heeft tenslotte invloed op (het gedrag van) het kind. Maar er zit ook een professionele grens aan jouw betrokkenheid. Waar die grens ligt en hoe je respectvol de regie houdt, weet communicatietrainer Nicole van Asten.
Als je relatie met de kinderen op de bso goed is, speel je als pedagogisch professional een belangrijke rol in hun leven. Hoe zorg je voor zo'n goede band, ook met de kinderen die je wat lastiger vindt? Hoe word je vertrouwenspersoon? En is er daarbij een verschil tussen mannen en vrouwen in de opvang? Een gesprek met orthopedagoog en pm'er Jacqueline Butti en hoogleraar kinderopvang Ruben Fukkink.
Hoe kun je de ontwikkeling van sociale vaardigheden bij jonge kinderen bevorderen? En wat kun je doen als kinderen sociaal wat onhandiger zijn? We vroegen het aan Moniek Zijm. Ze is coördinator bij de Jonge Kind Academie van MOC 't Kabouterhuis, dat jeugdzorg biedt aan kinderen van 0 tot 7 jaar.