In het juninummer van Kinderopvang vertellen Titiaan Benders en Max de Vrieze van nso Het Schuitengat over hun unieke nso in Den Haag, vlakbij het strand. Zij willen een avontuurlijk feest maken van de tijd die kinderen doorbrengen op de naschoolse opvang.
Ook het werken met de pedagogiek van Reggio Emilia kan avontuurlijk zijn. Wil je de saaie routine in je groep doorbreken en geprikkeld worden om iets nieuws te proberen? Lees dan het artikel ‘Samen op ontdekkingsreis’.
'Je moet echt een keer op dinsdag komen. Dan is het zo hectisch, dat ik het gevoel heb dat ik de kinderen niet heb gezien en dat ik niks met ze heb gedaan. Ik ben alleen maar kinderen in- en uit bed aan het halen, aan het verschonen of eten aan het geven.' Deze hulpvraag komt van een medewerker die werkt op een babygroep met kinderen van 0 tot 2 jaar.
Ze gieren het uit, de vijfjarige Fenna en de even oude Chandni. 'Nee, niet LOL maar EL-OOH-EL!' Weer klinkt er geschater op hoge toon en ben ik het mikpunt. De naam van de kleurige figuren op hun shirtjes spreek je natuurlijk niet uit als LOL!
gespot
In Mijn locatie vertellen managers over hun locatie, team en waar ze trots op zijn. Megan van der Hulst is vestigingsmanager bij Kindergarden. Haar vestiging in de Haarlemmerhout is een kinderdagverblijf waar 33 medewerkers dagelijks zo'n 85 kinderen opvangen.
Sinds ongeveer vier maanden werk ik op een peutergroep. Het is heel erg leuk, maar er worden heel andere dingen van mij verwacht dan voorheen, toen ik op een verticale groep werkte.
Kinderboeken
Dit keer aandacht voor Arthis: een nieuwe kinderopvangorganisatie, die koos voor samenwerking met een verzorgingshuis voor dementerende ouderen en ouderen met een lichamelijke beperking.
Klimmen, klauteren, kruipen: bewegen loopt als een rode draad door de dag heen op kinderdagverblijf De Basis in Sliedrecht. Het is dan ook het eerste beweegkinderdagverblijf in Nederland. Locatiemanager Marit Koppelaar en pm'er Tamara Spreeuwenberg vertellen enthousiast over hun ervaringen als pioniers. 'Het klinkt misschien raar, maar er is meer rust op de beweeggroep.'
Een avontuurlijk feest maken van de tijd die kinderen doorbrengen op de naschoolse opvang. Dat is de missie van Titiaan Benders en Max de Vrieze van nso Het Schuitengat in Scheveningen. Zij runnen deze unieke nso in Den Haag, vlak bij het strand. 'Het is de vrije tijd van de kinderen, het is aan ons om daar iets leuks van te maken.'
In de serie Wij Samen brengen we originele, inspirerende en leerzame samenwerkingen in de kinderopvang in beeld. In deel 2: de samenwerking tussen Kindercentrum 't Kickertje en Zee voor Verhalen. 'Ik vind het belangrijk dat ik kinderen meegeef dat je met weinig middelen ook mooie en toffe dingen kan maken. Daar hoef je niet rijk voor te zijn, de mooiste dingen zijn er al.'
Een beetje eng, maar niet té. Dat is 'peuterhorror', een term die bedacht is door pedagoog Janneke Hagenaar. Want, zegt ze, als je een boodschap een beetje spannend en met humor brengt, komt deze veel beter binnen. Met haar peuterhorror-boek De dag dat de aarde omhoog kwam wil ze peuters spelenderwijs uitleggen dat je geen vuil in de natuur moet gooien.
Bijna iedereen, van piepjong tot stokoud, houdt van sprookjes. Jonge kinderen krijgen sprookjes voorgelezen en er zijn hele pretparken gericht op sprookjesverhalen, van Sprookjeswonderland tot Disney Land. De Efteling heeft ooit bedacht dat de zevende dag van de zevende maand de Dag van het Sprookje is. We hoeven deze dag, 7 juli dus, niet met z'n allen naar Kaatsheuvel te gaan, maar het is wel leuk om rond deze dag eens extra aandacht te besteden aan sprookjes. We gaan van de zevende van de zevende een sprookjesachtige dag maken - dat vindt iedereen leuk!
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen 'door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Collin (niet zijn echte naam).
In deze serie nemen we je mee in het werken met de pedagogiek van Reggio Emilia. Ben je op zoek naar nieuwe inspiratie in je werk? Wil je de saaie routine in je groep doorbreken en geprikkeld worden om eens iets nieuws te proberen? Heb je zin om echt met je pedagogische taken en talenten bezig te zijn? Lees dan zeker verder. In dit vierde deel van de serie gaat het over ontdekkingsreizen met je groep.
Kinderen groenten leren eten kan best een uitdaging zijn. Hoe zorg je ervoor dat ze de smaak van broccoli, tomaat, pompoen of rode biet gaan waarderen? 'Ga samen op smaakavontuur', adviseert Ingrid Keller van Madaga Spoony Kindervoeding.
Een veelgehoorde klacht in de kinderopvang is de hoge werkdruk. Een mogelijke oplossing daarvoor is het inzetten van een groepshulp, zodat je je als pedagogisch professional echt met de kinderen bezig kunt houden. Kober kinderopvang in West-Brabant nam afgelopen jaar 67 groepshulpen aan. De ervaringen zijn heel positief.
Als pm'er anticiperen we voortdurend op mogelijke gevaren en risico's. De verleiding is groot om kinderen steeds te waarschuwen en te beschermen, voordat er ook maar iets mis kan gaan. Toch is het belangrijk om kinderen te laten worstelen. Ze hebben die ervaringen nodig om te voelen dat ze invloed hebben op situaties.