In het augustusnummer van Kinderopvang 8 tips om peuters voor te bereiden op de basisschool. Die overgang kan best heftig zijn. Hoe begeleid je daarbij? En een nieuwe serie: Interieurs in de kinderopvang. Waar let je op bij het inrichten van een locatie?
Op 23 september is het weer Burendag. Dat valt op een zaterdag, maar je kunt er natuurlijk ook een dag eerder, of twee dagen later aandacht aan besteden. Er zijn genoeg manieren om dat leuk te organiseren!
Dit keer aandacht voor Struin, waar kinderen weer in contact gebracht worden met de natuur. 'Wij zijn altijd buiten, het hele jaar door.' Kinderen in contact brengen met de natuur, leren over de natuur en bewust omgaan met wat de natuur te bieden heeft. Dat is het doel van Struin, een natuurpedagogisch centrum met negen bso's en één kinderdagverblijf in Nijmegen en omgeving.
Wanneer laat je de kinderen zelf spelen en wanneer moet je ze begeleiden in hun spel? Moeten kinderen altijd vermaakt worden, hebben ze alleen een zetje nodig, of kunnen ze zichzelf vermaken?
In Mijn Locatie vertellen managers over hun locaties, hun team en waar ze trots op zijn. Ilse Kroon is locatiemanager bij KinderRijk, dat locaties heeft in Amstelveen en Amsterdam. Haar kdv-locatie in Amstelveen telt vier verticale groepen.
kinderboeken
Iedereen heeft aanraking nodig, ook kinderen. Het belang daarvan is onderbelicht, vindt Corina Elzenaar van Happy Kids Massage. Zij geeft tips voor kinderopvangprofessionals om aanraking uit de taboesfeer te halen.
'Ik kan het maar net zo goed zeggen want op school weten ze het ook.' Haar gezicht betrekt van zonnig naar bewolkt. 'Mijn vader en moeder zijn boos op elkaar en nu logeer ik ergens anders met mama en mijn broertje.' Lisa (7) keek strak voor zich uit, maar zoekt nu voorzichtig oogcontact om mijn reactie te peilen. 'Papa komt me wel gewoon ophalen', vult ze aan. Haar ogen lichten even op terwijl ze het zegt.
De overgang naar de basisschool kan heftig zijn voor een kind. Van een peutergroep met 16 kinderen naar een klas met 20 tot 30 kinderen met maar één juf. En naar een bso met grotere groepen en nieuwe kinderen. Kortom, veel nieuwe indrukken en veel prikkels voor een verse kleuter. Hoe bereid je een kind hier vanuit de peutergroep op voor?
Schreeuwerige kleuren op de muren, felgekleurd plastic speelgoed dat verspreid ligt door de ruimte en een ongezellige sfeer. In de dertien jaar dat Ilona de Koning in de kinderopvang werkte, zag ze vaak hoe het niet moet: onrustige, overprikkelende ruimtes die de hectiek van alledag in de kinderopvang alleen maar versterken. 'Maak keuzes, niet alles kan.'
In de serie Wij Samen brengen we originele, inspirerende en leerzame samenwerkingen in de kinderopvang in beeld. In deel 3: de samenwerking tussen bso Klein Alkmaar en de Ninja Academie. 'Kinderen die thuis liever met een tablet zitten, worden door de opzet van onze lessen toch getriggerd om mee te doen.'
Met gekleurde laarsjes aan zit een rij peuters gehurkt op een tegelpad, aandachtig kijkend naar de bruine aarde van de moestuin waar jonge stekjes de kop opsteken. Er staan ook grote planten. 'Kijk', zegt natuurcoach Jeannet. Ze wijst naar een kruidenplant. 'Dit is tijm, ruik maar. En dit is een maggieplant, lekker voor in de soep! Wat ruik je?' De kinderen zijn op speurtocht in de buitenruimte van Kinderdagverblijf Pepeloentje. Alle zintuigen worden geprikkeld: ruiken, voelen, zien, horen en proeven. En er is nog veel meer te ontdekken.
Toen Suze Kamst drie jaar geleden zwanger bleek van een dochtertje, waren zij en haar man Gertjan in de wolken. Toch hadden ze één probleem: ze konden geen geschikte kinderopvang vinden. In Stadskanaal was er genoeg aanbod, maar niet voor hun dochter. Suze en Gertjan werkten namelijk zeer onregelmatige diensten in de jeugdzorg. Geen enkele gastouder of kinderopvang kon hun dochtertje in de avonduren of het weekend opvangen. Toch besloten ze niet bij de pakken neer te zitten. De oplossing? Zelf een 24-uurs kinderopvang beginnen.
In deze serie nemen we je mee in het werken met de pedagogiek van Reggio Emilia. Ben je op zoek naar nieuwe inspiratie in je werk? Wil je de saaie routine in je groep doorbreken en geprikkeld worden om eens iets nieuws te proberen? Heb je zin om echt met je pedagogische taken en talenten bezig te zijn? Lees dan zeker verder. In dit vijfde deel van de serie gaat het over de kern van de Reggiopedagogiek: de honderd talen.
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen 'door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Phine (niet haar echte naam).
FONK is een educatief concept dat het buiten zijn in de natuur integreert met doelgericht en spelend ontwikkelen. De ontwikkelaars willen met dit concept aansluiten op de ontwikkelbehoeftes van de nieuwe generatie. Na FONK-scholen zijn er nu ook FONK-kinderopvangorganisaties in ontwikkeling. 'Je merkt dat kinderen in de natuur zichzelf kunnen en mogen zijn.'
Vanaf een jaar of acht begint het meestal: het pesten tussen kinderen. Op school, maar ook op de buitenschoolse opvang. Sterker nog, júist de bso is een omgeving die gevoelig is voor pestgedrag. Mirelle Valentijn, oprichter van Kenniscentrum Omgaan met Pesten, legt uit hoe je dit gedrag voorkomt, signaleert en oplost.