Op bezoek bij Mamasthee in Stadskanaal| Een huilbaby op de groep. Wat kun jij doen?| AI in de kinderopvang. Een robot als groepshulp?| Tips om positieve relaties tussen kinderen te ondersteunen| Groeten uit Nieuw-Zeeland| Een collega die steeds ziek is. Mag je er wat van zeggen?| De pedagogische visie van Emmi Pikler| Voorleesverhaal Max & Lisa| Bso bij een bijzondere school
Stel je voor: je komt om 17.30 uur op je werk. Veel kindjes zijn opgehaald en er is rust op de groep. Met de overgebleven kindjes eet je een soepje en speel je nog even.
De Hongaarse kinderarts en pedagoge Emmi Pikler heeft een enorme impact gehad op de manier waarop we jonge kinderen benaderen en opvoeden. Haar visie stelt de natuurlijke ontwikkeling en autonomie van kinderen centraal. Dit biedt een waardevolle leidraad voor het omgaan met kinderen, vooral voor degenen die werken met hele jonge kinderen. Piklers visie is niet voor niets een onderdeel van veel kinderopvanglocaties wereldwijd.
Kiwi's, ruimte, natuur, rugby en schapen: gaat er al een belletje rinkelen? We hebben het natuurlijk over het prachtige Nieuw-Zeeland! Silvia Bangma woont én werkt er alweer zo'n 20 jaar in de kinderopvang. ‘Hier wordt de dagopvang echt als educatie gezien.'
Lees hieronder de Pedagogische vraag van de maand die gemaakt is door het landelijk Expertisecentrum Kinderopvang. Met daaropvolgend het antwoord hoe je het beste op deze situatie kunt reageren.
Het is 14.30 uur: bso-werktijd! Ik heb m'n collega's al begroet en de stoelen van de tafels gehaald voor de middag. Nu nog de tablet pakken voor de nodige info en het tussendoortje klaarzetten voordat de kinderen uit school komen. Ik heb nog vijf minuten.
Stel je voor: je werkt met een groep fijne collega's en hebt plezier in je werk. Maar dan is er iets aan de hand met een van je collega's waardoor die zich steeds vaker ziek meldt. Het begint je op te vallen en je merkt ook dat je er last van hebt. Bijvoorbeeld omdat je toch al zo hard werkt, je vakantie-aanvraag opeens op losse schroeven staat, omdat er regelmatig te weinig personeel beschikbaar is of omdat je shifts moet overnemen. Je staat op het punt om erover te klagen, bij je leidinggevende of bij de collega in kwestie zelf. Maar is dat wel zo slim?
Als we aankomen bij het prachtige oude schoolpand in Stadskanaal horen we de kindergeluiden al. Het zijn de de kinderen van Mamasthee staat klaar, of kortweg Mamasthee. Deze organisatie biedt 24/7 kinderopvang aan. Ze staan dus letterlijk dag en nacht voor de kinderen klaar.
Voor veel professionals in de kinderopvang is het nog een ver-van-je-bedshow: AI, oftewel kunstmatige intelligentie. Maar niet voor clustermanager Jean-Philippe Meijer en onderwijskundige Erna de Wolff-ter Beek. Zij zijn beiden enthousiast over de kansen die het voor pm'ers kan bieden in hun werk.
Met een stel peuters even lekker naar het strand, het kinderboekenmuseum, Madurodam of de kinderboerderij? Bij de Haagse kinderopvangorganisatie Kids and Carrots zijn dit wekelijkse uitstapjes. Het gemak waarmee dit kan, ligt voor een deel aan de ligging, maar vooral aan deze opvallende keuze: Kids and Carrots houdt de groepen bewust kleiner dan maximaal toegestaan. Hoe doen ze dat?
Soms denken we dat kinderen vooral leren door de dingen die we - in al onze wijsheid - tegen ze zeggen. Maar dat blijkt maar een klein deel te zijn van wat we kinderen leren over zichzelf en de wereld om ze heen.
Een baby komt voor het eerst naar de opvang en blijft maar huilen. Als je de baby oppakt, overstrekt hij zijn lijfje, de vuistjes gebald, en dat houdt aan. Een baby die meerdere weken urenlang per dag huilt noem je een huilbaby. Wat kun je doen als je zo'n baby op je groep krijgt?
Stel: je werkt op een bso werkt die gekoppeld is aan een school met een bijzondere visie, zoals een Montessori- of een vrije school. Neem je de pedagogische visie van de school over? Of hou je vast aan jullie eigen pedagogische visie en werkwijze? In deel vier van deze serie gaan we op bezoek bij Dalton Kindcentrum De Markesteen in Zwolle.
‘Mag ik nog een boterham?' ‘Huh?' Juf Chaima kijkt Max verbaasd aan. ‘Nog eentje? Heb je zoveel honger vandaag?'
Wat houdt pm'ers zoal bezig en hoe ziet hun team eruit? Op haar vijfenveertigste switchte Miranda Vording van de zorg naar de kinderopvang. Sinds twee jaar werkt ze op de babygroep van Kinderwereld in het Drentse Dalen. ‘Als ik begin twintig was geweest, zou ik een hbo-opleiding voor babyconsulent gaan volgen.'
Als pedagogisch professional kun je kinderen helpen om zich veilig te voelen in de groep en positieve relaties op te bouwen. Hoe doe je dat?
Ik weet nog goed dat de functie van pedagogisch coach geïntroduceerd werd in 2019. Ik werkte toen als locatiemanager, en we ‘kregen' een eigen coach. Sofieke heette die van ons, een energieke vrouw van middelbare leeftijd, die er zin in had! Veel ervaring op de groep en een bak aan pedagogische ervaring bracht ze mee. Maar waar begin je zo'n nieuwe functie?
Mique van Gorp is ontwikkelingspsycholoog en pedagogisch coach. In deze rubriek bespreekt ze een casus uit haar praktijk.
Platenmaatschappij Top Notch heeft een nieuw kindermuziekplatform gelanceerd: Lil Ones.
Beer zoekt in dit verhaal zijn bril en komt op zijn zoektocht allerlei dieren tegen, maar… hè, die waren er eerst toch niet?
Leuke activiteiten om samen met de kinderen te doen. Voor kids van heel jong tot ouder. Werk samen aan alle vaardigheden die ze hierdoor ontwikkelen.
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen ‘door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan?