In het septembernummer van Kinderopvang aandacht voor de pilot Buitengeluk, waarbij kinderen zoveel mogelijk spelen en klussen in de natuur. Lees hoe ze dit bij Doomijn-bso on Zwolle-Zuid hebben aangepakt.
Daarnaast geeft Tischa Neve in het artikel ‘De pareltjes’, kinderen met bijzonder gedrag, tips en tools hoe je deze kinderen leert te begrijpen en hiermee verder op weg kunt helpen. Zo maak jij het verschil!
Muziek is meer dan een radio aanzetten of een playlist met continu dezelfde K3-liedjes afdraaien. Als je muziek op de juiste manier inzet, opent het een nieuwe wereld voor kinderen. Van klassieke muziek tijdens de inloop tot natuurgeluiden in de slaapkamer, van bewegen op muziek tot muziek máken. 'Elk kind heeft muziek in zich', aldus Marije Magito, directeur van stichting Jonge Kind Centrum. Natasja de Kroon, Pabo-docent: 'De functie van muziek wordt nog enorm onderschat.'
De 10-jarige Luuk heeft een autismespectrumstoornis. Al is het de juiste diagnose, ik blijf moeite houden met zo'n zakelijke aanduiding (etiket?) van iets wat zo'n leuk kind met zich meedraagt. En al komt hij iedere keer stralend binnen, een volle bso-groep blijft een uitdaging, omdat hij heel gevoelig is voor prikkels. En stel je dan 20 kinderen voor die na school van alles te vertellen hebben en zich verdringen om hun favoriete stoel aan tafel te bemachtigen.
Kinderen die zonder enige aarzeling een accuboor hanteren en zelfverzekerd een handzaag in een plank zetten. Menig zaterdagklusser zou er jaloers van worden. Bij de Doomijn-bso in Zwolle-Zuid is de pilot Buitengeluk afgerond, waarbij kinderen zoveel mogelijk spelen en klussen in de natuur. Doel: kinderen laten kennismaken met het lokale leerecosysteem. Een voltreffer. Pedagogisch medewerker Anouk Veldman (24): 'Een leuk aanbod triggert kinderen om te gaan onderzoeken en nieuwe dingen te leren.'
Kinderen met bijzonder gedrag vind je op iedere groep. Zulk gedrag vraagt behoorlijk wat van jou én de groep. Dat dit pittig kan zijn, weet kinderpsycholoog en opvoedkundige Tischa Neve als geen ander. Met haar tools leer je deze kinderen begrijpen en kun je ze op weg helpen. Zo maak jij het verschil!
Een jaar geleden maakte onderwijsassistente Elise van Lawick (24) de switch van pm'er op een kinderdagverblijf naar het gastouderschap. Haar ambitie? Ooit een eigen kleinschalige kinderopvang runnen.
De verkiezing van de Pedagogisch coach en/of beleidsmedewerker van het jaar komt er weer aan. Voor de editie van 2022 zijn door de vakjury inmiddels drie kandidaten geselecteerd. Lees hier wat collega's en oudercommissies schrijven over hun kandidaat en kies jouw favoriet. Je kunt nu online je stem uitbrengen! Je kunt nu stemmen. Dit zijn de genomineerde coaches en/of beleidsmedewerkers waaruit je kunt kiezen:
Pedagogisch professionals een stem geven. Met die ambitie werd beroepsvereniging PPINK vijf jaar geleden opgericht. De afgelopen jaren groeide PPINK uit tot een serieuze gesprekspartner in de sector. Directeur Myrte van Gurp blikt terug. 'Er wordt eindelijk niet alleen over, maar mét pedagogisch professionals gesproken.'
Op het terrein van agrarische kinderopvang BoerenHummeltjes in Halle wordt luidruchtig gepraat. Het is een warme woensdagavond en de pedagogisch medewerkers zitten in de tuin met broodjes en soep. Ze kletsen honderduit. De konijnen liggen in de weide en de koeien in de stal laten af en toe van zich horen. Een goed moment voor het bordspel Ojee, de GGD.
Wie langer in de kinderopvang werkt, heeft het allemaal meegemaakt. We gingen werken met hoge tafels en soms ook weer terug naar de lage tafels. Met hoge tafels zouden medewerkers minder belast worden met bukken en tillen, zo was het idee. Maar in de praktijk tillen ze de kinderen vaak in en uit de hoge banken en reiken ze ver over de tafel om dingen te pakken of aan te geven. Dus wat is nou beter? En hoe zit het met de pedagogische kant van de zaak? Wat doet het hoog of laag werken met zelfstandigheid van kinderen en hun onderlinge interacties?
Ze houden zich ieder vanuit hun eigen rol bezig met de kinderopvang. Myrte van Gurp is directeur van PPINK, de beroepsvereniging voor pedagogisch professionals in de kinderopvang. En Marjet Winsemius is directeur van de Stichting Voor Werkende Ouders. En ze vinden het leuk om met elkaar te mailen over wat hen bezighoudt in de kinderopvang.
De zomervakantie is voorbij. Hopelijk heeft iedereen volop van het lekkere weer en het buitenleven kunnen genieten. Nu staat de herfst voor de deur. Vaak is het dan eerst nog steeds heerlijk om buiten te zijn, maar er zijn ook vaker grijze regendagen. Maar ook dan kun je in een regenjas de deur uit. Bijvoorbeeld om mooie bladeren te zoeken. Of we maken er een lekkere binnendag van.
Op 25 september is het Liefdesbriefjes-dag. Huh? Wat voor een dag? Ja, je hoort het goed: Liefdesbriefjes-dag! Love is in the air op deze dag. Als je graag iemand een lief briefje wilt schrijven, dan moet je het nu doen! Een andere bijzondere datum in deze periode is 4 oktober: Werelddierendag. Twee dagen waar we natuurlijk niet omheen kunnen. En hoe leuk is het om die twee dagen met elkaar te koppelen!
Als je langer in de kinderopvang werkt, zijn er zoveel kinderen 'door je handen' gegaan. Elk kind met een eigen verhaal. Van sommige kinderen blijft het verhaal nog lang in je hoofd hangen. Misschien vraag je je af: wat zou er van dit kind geworden zijn? Hebben we het wel goed gedaan? In dit nummer: het verhaal van Joep (niet zijn echte naam).