Goede speelhoeken zijn onmisbaar in een verticale groep. Maar er kan meer dan de traditionele poppen- en leeshoek. In dit nummer foto’s van speelhoeken met tips van Ine van Liempd van bureau Akta. Verder besteden we in dit nummer aandacht aan WO’ers in de kinderopvang en starten we met deel 1 van een serie over kinderyoga!
Vanaf 1 januari volgend jaar moet elke kinderopvangorganisatie een pedagogisch coach in huis hebben. Veel grotere organisaties gebruiken coaching al als instrument om medewerkers te helpen in hun ontwikkeling, maar voor kleinere kindercentra is dit vaak nieuw. Wat is de rol van de coach precies?
De poppenhoek, de leeshoek, de bouwhoek: hoe is jouw verticale groep ingedeeld? Ine van Liempd van Bureau Akta onderzoekt hoe kinderen de verticale ruimte gebruiken. Ze komt tot verrassende conclusies. Aan de hand van foto’s van veelvoorkomende speelhoeken in verticale groepen, geeft ze advies. Wat werkt goed waar liggen nog kansen om de ruimte beter te gebruiken?
Een diploma van de universiteit op zak en dan aan de slag in de kinderopvang? Het gebeurt nog niet zo vaak. Kinderopvangorganisatie CompaNanny wil daar verandering in brengen en ontwikkelde een opleidingstraject voor wo-professionals.
Met de handjes in de aarde wroeten, zaadjes in de grond stoppen, zien hoe ze ontkiemen en wachten tot groenten de juiste kleur en grootte hebben om ze te oogsten. Van een moestuin kunnen kinderen veel leren. Ze gaan er zelfs beter van eten als ze weten hoe groente groeit.
Gezonde voeding: het blijft een ingewikkeld onderwerp. Er wordt zoveel over gezegd en geschreven. En wat eerst als gezond werd beschouwd, mag nu niet meer volgens de nieuwe Schijf van Vijf. Wat is nu écht gezond eten en drinken voor kinderen? En hoe stel je een goed voedingsbeleid op?
Al zit je er vlakbij, het gebeurt in een oogwenk: een kind wordt gebeten. Een nare situatie die je ’t liefst had willen voorkomen. Hoe ga je hiermee om? Hoe zorg je ervoor dat het bijten stopt? Je kunt het niet helemaal voorkomen, maar de tips in dit artikel helpen je op weg.
Je hoeft maar een paar dagen als pm’er op een groep te werken of de kinderen kennen je beter dan je misschien zou willen. Ze weten precies wat ze van je kunnen verwachten en waarvoor ze beter een deurtje verder kunnen gaan.
Bij ongeveer de helft van de bso’s zitten de oudste en jongste kinderen bij elkaar in de groep, terwijl ouders en kinderen dat liever niet willen. In 20 procent van de groepen hebben kinderen zelfs helemaal geen leeftijdsgenootje. Drie bso's vertellen hoe zij aan maatwerk doen.
Yoga is een combinatie van lichaamshoudingen en ademoefeningen. Het is goed voor de motoriek, weerstand, spieren én om tot rust te komen.
Pedagoog Inge van Rijn deelt ieder nummer een gesprek dat zij met een pedagogisch medewerker voerde. Deze maand: Dit kind is echt asociaal!
We kijken eens verder dan de heksensoep en modderkunst. Hier 8 tips om te spelen met zand en water, maar dan anders.
In Mijn Locatie vertellen managers waar ze trots op zijn. Karin de Gooijer (50) woonde twintig jaar in Zwitserland en begon daar een kinderdagverblijf. Terug in Nederland ging ze aan de slag als locatiemanager bij IJsselkids Kinderopvang (onderdeel SKWGroep).
De digitalisering heeft de werklasten van de pedagogisch professional niet verlicht. De administratieve taken lijken alleen maar meer te worden, terwijl werkgevers daar in de regel onvoldoende uren voor beschikbaar stellen. Voorzitter Marijke Schuurkes van PPINK trekt aan de bel.