Steeds meer kinderopvangorganisaties doen meer dan het bieden van kinderopvang en benutten meer kansen in de markt. In een artikel zetten we een paar van deze organisaties in de schijnwerpers. Verder gaan we met experts weer eens in discussie: waar is de baby het beste af thuis, bij de gastouder of toch ook in het kinderdagverblijf? In een ander artikel geven we tips hoe je het beste kunt samenwerken met ouders.
Baby’s in de kinderopvang, het blijft een punt van discussie. Asscher en de branchepartijen bedachten verregaande maatregelen. Is daarmee de discussie voorbij?
Vijf jaar geleden, toen het nieuwe Bouwbesluit 2012 inging, klonk 1 april 2017 nog ver weg. Inmiddels is het bijna zover en gaan vanaf volgend jaar strengere eisen gelden voor luchtkwaliteit en ventilatie in de kinderopvang. Nog niet begonnen? Dit kunt u nu nog doen.
Elke vve-instelling doet moeite om ouders te betrekken. Maar van een gedegen beleid en een planmatige uitvoering is echter zelden sprake, blijkt uit GGD-inspecties. Tamara Wally en Gladys Nede, beiden werkzaam bij de CED-Groep, leggen uit hoe je ouders effectief kunt betrekken.
De groeiende samenwerking en integratie tussen kinderopvang en primair onderwijs in integrale kindcentra (IKC’s) vraagt om vakoverstijgende competenties van de medewerkers. Dat begint met inzicht in elkaars talenten en ervaring. Kindcentrum de Hoven in Rosmalen wilde de huidige talenten, ontwikkelpunten, interactiestijlen en karakterprofielen van (pedagogisch) medewerkers en managers op een objectieve wijze in kaart brengen en verder ontwikkelen; op individueel-, team- en organisatieniveau.
Grootouders zijn de belangrijkste concurrent van de kinderopvang. Een slechte zaak? Pedagoog Simon Hay vindt dat we er positiever naar moeten kijken vanuit de branche.
Werkgevers zijn na de ontslagrondes van de laatste jaren huiverig om snel vast personeel in dienst te nemen. Maar door de Flexwet is het werken met flexibele contracten lastiger en riskanter geworden. Het nieuwe uitzendbureau Flexleidster, dat zich specifiek op de kinderopvang richt, meent de oplossing te hebben.
Wereldwijd is er een beweging gaande, onder leiding van onderwijswetenschapper Michael Fullan, genaamd ‘New Pedagogies for Deep Learning’ (NPDL). Het heeft als uitgangspunt dat ons huidige pedagogische en didactische systeem toe is aan hervorming. Wat betekent dit voor de kinderopvang en IKC’s?
Veel kindcentra willen graag een natuurlijke buitenruimte, maar hikken aan tegen de kosten. Toch hoeft het niet altijd meteen een grote ingreep te zijn. En de voordelen van een groene buitenruimte zijn groot. Als visitekaartje, maar ook in pedagogisch opzicht.
De ontwikkelingspsycholoog Piaget (1896-1980) liet het al zien: het is moeilijk voor jonge kinderen om zich te verplaatsen in een ander. Als twee kinderen, met een wand tussen hen in, samen eenzelfde patroon moeten maken, dan komen zij hier samen niet uit.