Omdat
19 apr 2007
Artikel bewaren
Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan
Login of Maak een account aanReacties3
Maria Looman – Convenant Kwaliteit
Omdat
Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan
Login of Maak een account aanOmdat
Veelgestelde vragen
E-mail: KinderopvangTotaal
Klantenservice: 030 – 638 3736
Colofon
Door op deze wijze te werken zet je het personeel optimaal in en hebben de leidsters tijd voor de ouders op haal en brengmomenten.
Wel kost deze manier van werken iets meer administratie. De leidsters noteren op de presentielijst hoe laat een kind binnenkomt. Deze lijsten worden bewaard en door de GGD ingezien. ( er akn gecontroleerd worden of we aan de kind leidster – rato voldoen.
Ik ben eigenaar van een klein kinderdagverblijf in het noorden van nederland. Wij hanteren ook flexibele haal en breng tijden. Het vergt van de leidsters enige inzet en van de ouders en vorm van communicatie. Ouders kunnen bij ons per uur inkopen met een minimum van een blok van 3 uren. Alleen kinderen die regelmatig komen ( iedere week) en vast zijn ingeschreven kunnen hiervan gebruik maken. We weten dus voor af wat het aantal kinderen op de verschillende tijden is. De personeelbezetting pas je aan op de leeftijdsopbouw van de groep en het aantal. Over het algemeen geeft dit geen problemen. De problemen die ontstaan zijn er door ouders die zich niet houden aan de afgesproken tijden. Het kan natuurlijk een keer voorkomen ( ook hier) een file of een andere vertraging. Als het standaard is spreken we de ouder er op aan en brengen de overschreiding in rekening. Als een aanvraag voor opvang niet kan of verantwoord is wijzen we af. Voor ons duidelijke en voor de ouder.
Ouders kunnen aangeven wanneer de kinderen komen en gehaald worden. Je kunt alleen blokken van hele uren afnemen. Bijvoorbeeld van 7.30 uur tot 17.30 uur. We zijn van 6.30 uur tot 19.00 uur geopend. Door de opgave vooraf weten de leidsters wanneer de kinderen er zijn en verwacht kunnen worden en kunnen we de leidsters na behoefte inzetten. Hiebij moet ik wel zeggen dat je een team moet hebben dat zich volledig inzet voor je bedrijf en zich erg flexibel opsteld.
Een ervaring vanuit de praktijk. Zelf ook als KDV klant een ervaring ’s ochtends vroeg op het breng moment. Een calamiteit waarbij een andere ouder een toeval kreeg, van EHBO tot ambulance aan toe. Dit gebeurde in een vroege ochtend, net na de opening 07:35 . Twee leidsters aanwezig met vroege dienst. Om 07:50 in volle hectiek meerdere ouders en nog steeds 2 leidsters. Kortom de paniek sloeg toe.
Feitelijk zou je eerst moeten inventariseren welke ouders gebruik willen maken van die vroege opening om daar het aantal personeelsleden op aan te passen. In de tijd van meer Flexibilitiet in opvang kan een KDV/BSO organisatie toch van een ouder verwachten dat de haal en breng tijden bekend worden. En zo ook de prijs hierop aanpassen. Dit biedt vervolgens ook de financiele ruimte om de personeelsbezetting hierop aan te passen. Dit kan dan toch ook conform het convenant. Wel mee eens dat een convenant niet noodzakelijk zou zijn als de organisatie gezamelijk met de oudercommisie goede afspraken kan maken. Aan de andere kant is de commercialisering van de markt dusdanig dat het bezuinigen op personeel snel gedaan is.