Artikel bewaren

Je hebt een account nodig om artikelen in je profiel op te slaan

Login of Maak een account aan
Reacties0

Meer focus op kwaliteit van gegevenslevering

Als kinderopvangorganisatie heb je invloed op de kinderopvangtoeslag die ouders met kinderen op jouw opvang ontvangen, via de maandelijkse gegevenslevering. Daarom gaat Dienst Toeslagen meer letten op de kwaliteit van die gegevens. Hoe helpt Dienst Toeslagen je daarbij? En hoe werkt het nieuwe boetebesluit? We leggen het graag aan je uit.

De maandelijkse gegevenslevering is van belang voor een juiste vaststelling van het recht op kinderopvangtoeslag tijdens het jaar en voorkomt terugvorderingen na afloop van het jaar. Kinderopvangorganisaties hebben daar een belangrijke rol in.

Bij afwijkingen tussen de gegevens van de kinderopvangorganisatie en de gegevens zoals ouders deze hebben doorgegeven aan Dienst Toeslagen, worden ouders hierop geattendeerd. Reageren ouders niet op deze attenderingen, dan kan de kinderopvangtoeslag door Dienst Toeslagen worden aangepast. Goede kwaliteit van de gegevens van de kinderopvangorganisaties helpt ons om ouders te ondersteunen en is essentieel om een juiste, definitieve toekenning te doen over een afgerond jaar.

Boetebesluit in werking

Sinds 1 januari 2022 zijn kinderopvangorganisaties wettelijk verplicht om maandelijks gegevens aan Dienst Toeslagen te leveren. Nog niet alle kinderopvangorganisaties voldeden meteen hieraan maar dat neemt toe; momenteel levert 93% van de organisaties. Dat is echter nog niet voldoende en ook de kwaliteit heeft een verbeteringsslag nodig, zodat Dienst Toeslagen het juiste bedrag aan kinderopvangtoeslag kan toekennen aan ouders.
Op 16 juli 2024 is het Besluit Bestuurlijke Boeten in werking getreden. Dit besluit geeft Dienst Toeslagen de mogelijkheid om organisaties die niet voldoen aan de maandelijkse gegevensleveringsplicht een boete op te leggen. Hoewel het opleggen van een boete een optie is, richt Dienst Toeslagen zich in eerste instantie op ondersteuning en samenwerking.

Bij onvoldoende kwaliteit van gegevens krijgen kinderopvangorganisaties allereerst de nodige ondersteuning van Dienst Toeslagen. We nemen contact op en komen graag langs. Als de kwaliteit van de gegevens achterblijft, ook na meerdere malen een aanbod voor of concrete ondersteuning te hebben ontvangen, dan heeft Dienst Toeslagen de mogelijkheid om tot boeteoplegging over te gaan. Voor het zover is, helpen wij je graag om aan de verplichtingen te kunnen voldoen.

Wat biedt Dienst Toeslagen verder nog aan hulp?

We zijn als Dienst Toeslagen van oudsher vooral gericht op de burger. Mede door gegevenslevering is onze relatie met kinderopvangorganisaties intensiever geworden. En dat vraagt om wederkerigheid. Lopen onze processen goed? Is het duidelijk om welke gegevens het gaat? Kunnen we meer of betere informatie bieden aan kinderopvangorganisaties, of aan ouders?

Mede daarom ontwikkelen wij momenteel een informatiepakket voor kinderopvangorganisaties. Zodat zij precies weten welke stappen zij moeten doorlopen, alle ins en outs begrijpen en best practices en tips krijgen, bijvoorbeeld over de verwerkingsverslagen. Dit vrij toegankelijke, online informatiepakket bevat ook online en fysieke informatie voor ouders, die kinderopvangorganisaties kunnen gebruiken om ouders te stimuleren om de juiste gegevens aan de kinderopvangorganisatie te leveren. Waar dient het voor? Waarvoor gebruikt de kinderopvang deze gegevens? Bij wie kun je terecht voor vragen? Deze toolkit is vanaf begin 2025 online beschikbaar.

Kom je kijken naar de preview van de toolkit?

Op 29 november is Dienst Toeslagen te vinden op het congres ‘Hot topics in de Kinderopvang’ van Kinderopvangtotaal. Daar staan wij met informatie over gegevenslevering en met algemenere informatie over toeslagen en hoe ouders hulp kunnen krijgen bij hun toeslagen. Kom langs en geef jouw input op de toolkit; we nemen je opmerkingen graag mee!

Contact over gegevenslevering

Heb je vragen over de gegevensleveringen, over hoe je deze het beste kunt organiseren of over de juiste software? Vul dan het contactformulier in op het gegevensportaal of stuur een e-mail naar gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl. Je kunt ons ook telefonisch bereiken via 0800 – 022 70 65, op werkdagen van 9:00 tot 16:00 uur.

Geef je reactie

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn. Heb je nog geen account, maak dan hieronder een account aan. Lees ook de spelregels.