Stoppen met voor en vroegschoolse educatie is voor het ministerie van Onderwijs geen optie. Zij vindt het ook te vroeg voor deze conclusie. ‘Over het effect van vve in Nederland valt nog niks te zeggen, behalve dat de eerste resultaten van het langlopende pre-COOL onderzoek positief zijn.’
Het
De reden dat het niet lukt met dat VVE is omdat we een basisschool probleem proberen te weerleggen bij een vroeger stadium. Het lastige is nu dat we er keihard tegen aanlopen dat deze doelgroep helemaal nog niet toe is aan dit soort prestatie eisen. Simpel weg omdat hun brein helemaal nog niet dusdanig is ontwikkeld dat ze dit soort dingen en verwachting patronen kunnen begrijpen. Er is namelijk een reden waarom we pas op de basisschool met bepaalde items zoals rekenen en schrijven beginnen en die is niet omdat het op het dagverblijf niet zou kunnen maar vanwege de leeftijd en dus de ontwikkeling. Dit zijn keiharde feiten die we 30 jaar geleden ook al wisten en die keihard wetenschappelijk zijn gefundeerd.
Het wordt gewoon tijd dat het ministerie net zo stellig zijn verlies neemt als dat ze het proberen te redden. En dat hele idee van voorschoolse educatie in de prullenbak gooien
Wat een jammer dat het zo moeilijk te erkennen Is dat je op de verkeerde weg zit.Even helpen met bijsturen? Het een pracht idee om weer meer pedagogische kennis "echte gestudeerde pedagogen" in te zetten. Die zijn namelijk overal wegbezuinigd. Bijscholing en erbij blijven Is essentieel voor de kinderopvang
Daar zouden wij wel wat geld voor kunnen gebruiken
Wat een jammer dat het zo moeilijk te erkennen Is dat je op de verkeerde weg zit.Even helpen met bijsturen? Het een pracht idee om weer meer pedagogische kennis "echte gestudeerde pedagogen" in te zetten. Die zijn namelijk overal wegbezuinigd. Bijscholing en erbij blijven Is essentieel voor de kinderopvang
Daar zouden wij wel wat geld voor kunnen gebruiken
21 onderzoeken is toch wel genoeg zou je denken en Ruben Fukkink is toch niet zomaar iemand. Jammer die reactie van het Ministerie.Jammer van al het geld.
Je kunt het VVE-beleid vergelijken met de Betuwelijn. Het gaat niet werken, maar het heeft al zoveel gekost, dat we gewoon doorgaan. Ik zou er als leidster, ouder of anders betrokkene na deze overtuigende inzichten in elk geval niet meer aan meewerken!
Inderdaad een voorspelbare reactie die ten koste gaat van peuters. Leuk reutelopzetje van de communicatie jongetjs en meisjes daar op het ministerie. Want toegeven dat VVE niet werkt in NL zou betekenen dat het ministerie met een echte oplossing zou moeten komen. En dat is natuurlijk een beetje lastig daar in Den Haag. Want eigen beleid kritisch evalueren dat doen en kunnen we helemaal niet. Stel je toch eens voor dat het ook beter en anders zou kunnen? Ook de 2e kamer is wat dat betreft horend doof. Dus gaan we vrolijk (hoewel?) door met iets wat volgens wetenschappers aantoonbaar al jaren niet werkt en krijgen juist die kinderen die het het hardste nodig hebben nog steeds geen kans op een goede start. Wat een volstrekt brevet van bestuurlijk onvermogen. In en in triest dat de intrinsieke wil ontbreekt bij deze 'volwassenen' om meer te doen dan wat 'rendering lip-service' en de boel domweg te manipuleren. Grow up!
Vve werkt wel! Kinderen met een taalachterstand zullen zich spelenderwijs nog sneller ontwikkelen als er met gemêleerde groepen gewerkt mag gaan worden. Reguliere groep mengen met VVE-groep.
VVE werkt wel! Echtet kinderen met een taalachterstand zullen zich nog sneller ontwikkelen als er met gemêleerde groepen gewerkt mag gaan worden. Reguliere groep mengen met VVE-groep. Wij zien dat de VVE kinderen die ook op de reguliere groep meedraaien de taalontwikkeling een stuk sneller gaat.
Inderdaad een verwachtte reactie vanuit het ministerie. Er is zoveel geld geïnvesteerd. Het grote verschil met bijvoorbeeld Amerika waar VVE wel werkt is het niveau van de doelgroep kinderen en de manier waarop de PW-ers worden getraind. Wanneer we echt grote stappen willen maken mbt het verbeteren van de kwaliteit in de opvang en de ontwikkelingsstimulering, dan moeten we starten met het trainer van de trainers. Persoonlijke ontwikkeling van de PW-er zal zorgen voor resultaten. Hoe kunnen we zorgen dat een kind leert op zichzelf vertrouwen, als we zelf niet in onszelf vertrouwen. Hoe kunnen we een kind leren emoties te tonen, als we zelf een 'masker' op hebben. Ik sta open voor een vrijblijvend gesprek voor het delen van mijn idee en visie!
Was ik toch zóóóó blij dat eindelijk bleek dat VVE niet werkt, gaat de minister weer moeilijk doen. Ook wel logisch want het heeft al zoveel weggegooid geld gekost dat het ministerie altijd vol zal blijven houden dat VVE wel werkt. Wanneer wordt er nou eindelijk eens erkend dat kinderen zich op hun eigen manier en in hun eigen tempo ontwikkelen. Laat een kind toch kind zijn, op zijn eigen nivo. Ze hoeven niet allemaal bollebozen te worden toch.
http://www.driestar-educatief.nl/advies-en-begeleiding/blogs/voor-en-vroegschoolse-educatie-kan-beter
Yeah right. En de vraaguitval in de kinderopvang heeft ook nooit plaatsgevonden want ouders zijn niet minder gaan werken… was hetzelfde ministerie die dat beweerde. Dus nee, ik zie in deze reactie een slechte verliezer. Niet meer en niet minder.
Ik vind het boeiend dat uitkomst van een gedegen onderzoek wordt bestreden met een ander onderzoek. Waar natuurlijk het effect van VVE inzet positief is. onderzoek lijkt per definitie gebruikt te worden om huidige situatie te bestedendigen in plaats van te komen tot verdere verbetering voor het kind.
Een te verwachten reactie van het ministerie. Immers, erkenning van de resultaten van het onderzoek van Fukkink en Oostdam zou tevens erkenning van het failliet van 12 jaar vve inhouden. Dus wordt het onderzoek terzijde geschoven en gaat men gewoon verder op de verkeerde weg. De politiek gebruikt onderzoek als het haar uitkomt maar schuift het gewoon terzijde als het gaat om een 'inconvenient truth', zoals in dit geval.