Spelen op een Fort
De Nieuwe Hollandse Waterlinie is een historisch verdedigingswerk van 85 kilometer lang, met forten, dijken, sluizen en kanalen. In Fort Lunet III denderen geen grote laarzen meer door de ruimte, nu rennen er kindervoeten. Lees meer in dit artikel>>
De helende kracht van kunst
Creatief bezig zijn is niet alleen leuk en leerzaam, maar het heeft ook invloed op de gezondheid en het welzijn van kinderen. ‘Kunst kan zelfs pijnstillend werken’, vertelt Daphne Voormolen, arts foetale geneeskunde in het Utrechtse Wilhelmina Kinderziekenhuis. Ze richtte daarom Stichting Kunst Salon op. Lees hier meer over haar missie>>
De pedagogische visie van Thomas Gordon
De Amerikaanse klinisch psycholoog Thomas Gordon was een pionier op het gebied van communicatie en conflictoplossing. Zijn benadering legt de nadruk op het effectieve communicatie en wederzijds respect. Lees hier alles over zijn pedagogische visie en ontdek de praktische tips om toe te passen in jouw werk >>
‘Ik wil niet naar huis!’
Soms willen peuters niet mee naar huis als papa of mama ze komt ophalen bij het kinderdagverblijf. Als dit elke keer voorkomt, kan dat voor zowel de ouder als voor de pm’er heel lastig zijn. Lees hier hoe je ermee om kunt gaan als pedagogisch professional >>
Anders- gekwalificeerde beroepskrachten op de bso
Bso’ers kunnen sinds 1 juli 2024 ook anders-gekwalificeerde beroepskrachten inzetten om bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen. Dit betekent dat bijvoorbeeld professionele musici, sporters en andere experts met een specifiek talent of expertise aan de slag kunnen in de kinderopvang. Lees hier hoe Esther Buitelaar van Bzzzonder aan de slag ging met het werven van zulke ‘bijzondere’ beroepskrachten >>