Er worden goede stappen gezet in de harmonisatie van kinderopvang en peuterspeelzaalwerk. Maar iedereen zit nog met een hoop administratrieve rompslomp. Bureau Buitenhek heeft een oplossing: geef ook kostwinnersgezinnen recht op maximale kinderopvangtoeslag.
Vanaf
Een paar kanttekeningen en vragen bij Peuterplan 2.0
In veel gemeenten betalen de ouders al jarenlang een inkomensafhankelijke bijdrage. Vele decennia voor 2005 werd aan alle ouders die gebruik maakten van Kinderopvang inkomensinformatie gevraagd. Zelden discussie over privacy.
Ouders 240 uur per jaar "geven" opent mogelijkheid om die uren naar keuze in te zetten voor Kinderdagopvang of specifieke Peuteropvang. Veel gemeenten – en ouders – hechten aan het in standhouden van peuterspeelzalen. Ook al noemen we het Peuteropvang. Het voortbestaan van peuterspeelzalen wordt dan geheel afhankelijk van "marktwerking" Is dat wenselijk?
Het uurtarief voor Peuteropvang is meestal hoger dan het fiscaal maximum. Veel gemeenten compenseren dat nu. Dat kan met Peuterplan 2.0 niet meer.
Beschikbaarheid van goede peuteropvang is nu nog lokaal beïnvloedbaar. Met Peuterplan 2.0 vervalt die invloed geheel of grotendeels. Want wie betaalt bepaalt, toch?